معرÙÛŒ کتاب : شکنجه Ùˆ شکنجه گر |
||
رØمان کریمی | ||
تØقیقی در باب « نظام شکنجه » در رژÙیم آخوندی
نویسنده : Øمید اسدیان ( کاظم مصطÙÙˆÛŒ ) Ø·Ø±Ø Ø±ÙˆÛŒ جلد : کار استاد رضا اولیا انتشارات : بنیاد رضایی ها چاپ اول : بهار 88 « شـکنجه Ùˆ شـکنجه گر » اثـری ارزشـمند Ùˆ تـاریخ مـکان درعصر استیلای جبار سرکوبگر بی رØÙ… ØŒ خاصه استبداد دینی – Ùقاهتی Ø› روشنÙکران اهل قلم Ùˆ هنر به ØÚ©Ù… ضرورت تاریخی وظیÙÙ‡ یی سخت مبرم Ùˆ دردستور کار درک Ùˆ اندیشه Ùˆ تولید Ùˆ عمل دارند . ادای این وظیÙÙ‡ Øد اقل پاسخی ست به مردم تØت ستم Ùˆ سرکوب ونیز شاهدی ست زنده برای تاریخ Ùˆ نسل های آینده . درشرایط دیکتاتوری ØŒ ارزشیابی Ùˆ سنجش صداقت صاØب قلم Ùˆ هنر براساس میزان ایÙای این نقش متعهدانه دارد . نوع تولید ادبی – هنری متناسب با نیاز جامعه استبداد زده Ú©Ù‡ Ùریاد ها همواره درگلو Ø®ÙÙ‡ Ù…ÛŒ شود ØŒ معیار واقعی آزادیخواهی صاØب اثررا بدست Ù…ÛŒ دهد . هرگز نمی توان خلط مبØØ« کرد Ùˆ ادعا را به جای عمل جا زد . Øمید اسدیان ØŒ مشخصاً از جمله متعهدان اهل قلم وقدمی ست Ú©Ù‡ Ø·ÛŒ سالیان متمادی استیلای استبداد صغیر وکبیر هرگز سنگر تعهد آرمانی Ùˆ ایمانی خود را Ú©Ù‡ نشأت Ù…ÛŒ گیرد از Ø±ÙˆØ Ùˆ اندیشه آزادیخواهانه او، ترک نکرده است . او آن چنان به آزادی Ùˆ رهایی مردم ایران عشق ورزیده Ùˆ Ù…ÛŒ ورزد Ú©Ù‡ هنوز Ùرصت پیدا نکرده است تا Øجم Ùˆ ظرÙیت زیاد استعداد ادبی خود را Ú©Ù‡ Ù…ÛŒ شود دریک جامعه دموکرات آن را متبلورکرد ØŒ پیاده کند Ùˆ سهم لااقلی را هم برای دیگر علایق Ùˆ سلیقه های خود درآثارش درنظر بگیرد . Øمید باید دریک مورد ویژه خرسند از مجاهد خلق بودن خود باشد Ú©Ù‡ در پایگاه استوار مقاومت ایران گرÙتار خلق Ùˆ جعل لاطائلات به Ø§ØµØ·Ù„Ø§Ø Â« ناب ! » Ú©Ù‡ صد من آن به Ú†Ù€ÙندÙرغازی نمی ارزد Ø› نشد . Øمید تا کنون Øد اقل بیست کتاب بچاپ رسانده است Ú©Ù‡ من مطمئنم چاپ نشده ها Ú©Ù… نیستند . کتاب اخیر این نویسنده توانا Ùˆ چابک دست یعنی « شکنجه Ùˆ شکنجه گر » درنوع خود از ویژگی های قابل ملاØظه Ùˆ تØسین برخوردار است Ú©Ù‡ اگر بخواهیم بدان ها بپردازیم موجب اطناب کلام خواهد شد . نویسنده Ùقط به Ø´Ø±Ø Ù…ÙˆØ§Ø±Ø¯ شکنجه Ùˆ شکنجه گران در زندان های رژیم ملایان بسنده نکرده بل آن را به طور تاریخی Ùˆ بنیادی ØŒ ریشه یابی کرده است . تا کسی این کتاب ضروری Ùˆ به موقع را نخوانده باشد نمی تواند به ارزش آن Ù¾ÛŒ ببرد Ùˆ بÙهمد Ú©Ù‡ Øمید روی این کتاب چقدر با خلوص نیت ØŒ زØمت کشیده است . در کتاب ØŒ Ùقط نام شکنجه گران صاØب مقام رژیم ذکر نشده بلکه Ú©Ù„ سوابق سیاسی آنها مورد تØقیق Ùˆ تØریر قرار گرÙته است . کتاب ØŒ مستند به ما Ù…ÛŒ گوید Ú©Ù‡ دررژیم ملایان برای رسیدن به مقامات بالا باید سابقه بازجو Ùˆ شکنجه گر Ùˆ تیرخلاص زن داشته باشی وگرنه جا خواهی ماند واین درتاریخ جوامع استبداد زده ØŒ Øقاً Ú©Ù‡ یک مورد استثنایی از سبعیت یک نظام Ù…Ø³Ù„Ø Ø§ÛŒØ¯Ø¦ÙˆÙ„ÙˆÚ˜ÛŒÚ©ÛŒ Ù…ÛŒ باشد Ùˆ نمی توان نمونه آن را پیداکرد . Øمید به عنوان یک مجاهد خلق Ùˆ ازاین موضع برØÙ‚ درمقدمه جالب کتابش Ù…ÛŒ گوید : « ... اما وظیÙÙ‡ ما دراین Ù†ÙÛŒ ( شکنجه Ùˆ شکنجه گری ) خلاصه نمی شود . ما درصدد ساختن Ùردایی هستیم بی دارو بی شکنجه Ùˆ این مقدورنیست مگر اینکه به ژرÙا برویم Ùˆ ریشه های تاریخی مقوله را بخشکانیم . در این صورت باید « نظام شکنجه » به عنوان یک مقوله Ùرهنگی ایدئولوژیک بررسی شود Ùˆ ریشه های شکنجه گرپروری نظام آخوند ها را در متن تاریخ Ùˆ دیروزهای خود بیابیم . این نوع مبارزه برای Ù†ÙÛŒ شکنجه بسا دشوارتر است از اÙشا گری سیاسی درباره آن » . Ùˆ ادامه Ù…ÛŒ دهد : « با این دیدگاه ØŒ ÙلسÙÙ‡ راه اندازی « دادگاه ها » ویا « کمیته های Øقیقت یاب آینده » روشن تر Ù…ÛŒ شود . ما درصدد انتقام جویی ØŒ Øتا از شقی ترین شکنجه گران خود ØŒ نیستیم . ما Ù…ÛŒ خواهیم با Ù…Øاکمه کردن آنها یک « ایدئولوژی » را Ù…Øاکمه کنیم . اما ضمناً Ù…ÛŒ دانیم نباید با تئوری مأمور Ùˆ معذور تلقی کردن شکنجه گران ØŒ آنها را از مسئولیت جنایت هایشان تبرئه کنیم . نهایت این تلقی به تئوری تقصیر نظام Ùˆ بعد « دراین قبیل نظام ها همه مقصرند » Ù…ÛŒ رسیم . درØالی Ú©Ù‡ هانا آرنت به درستی Ú¯Ùته است : وقتی همه گناهکار باشند در واقع هیچکس گناهکار نیست . جنبه دیگر این Ù…Øاکمه بزرگ تاریخی ØŒ با همه پیچیدگی هایش این است Ú©Ù‡ ما ØŒ یعنی همه ما ØŒ Ù…ÛŒ خواهیم به آن Øد از آگاهی Ùˆ Ùرهنگ برسیم Ú©Ù‡ راه های بازگشت شکنجه گران نه تنها در عین Ú©Ù‡ در ذهن Ùˆ ضمیر Ùˆ Ùرهنگمان بسته شوند » . این اÙÙ‚ روشن Ùˆ امیدوارکننده را یک مجاهد خلق صدیق Ú©Ù‡ هم شش سال زندان کشیده ØŒ هم شکنجه شده ØŒ هم سال ها در قرارگاه های ارتش آزادیبخش ملی ایران بوده ØŒ به تصویر کشانده است . او یک مجاهد خلق ساده نیست . او به ØÚ©Ù… روشنÙکر بودن ØŒ شاعر ونویسنده پراØساس بودن ØŒ نمی تواند همین جوری بپراند . من مطمئنم Ú©Ù‡ اگر او سازمان سیاسی خود را خوب نمی شناخت ØŒ اگر به شخصیت واقعی مسعود قهرمان Ùˆ مریم قهرمان Ùˆ یاران بلاÙصل آنان ایمان Ùˆ اعتقادی برپایه شناخت نداشت Ø› چنین زیبا Ùˆ Ø´Ùا٠و مطمئن سخن نمی Ú¯Ùت . اینجاست Ú©Ù‡ آدم Ù¾ÛŒ به طینت پلید Ùˆ Øقیر مزدورانی Ù…ÛŒ برد Ú©Ù‡ در خوشرقصی برای وزارت اطلاعات ملایان شریر آدمکش Ú†Ù‡ ترهات Ùˆ خزعبلاتی سرهم Ù…ÛŒ کنند Ùˆ نعل را وارونه Ù…ÛŒ زنند . Øمید اسدیان در کتاب « شکنجه Ùˆ شکنجه گر » در مصر٠و کاربرد کلمات هرگز ضرورت Ù…Øتوایی را از دست نداده Ùˆ نخواسته است اظهار تشخص Ùˆ Ù„Øیه نویسندگی کند . چنین است Ú©Ù‡ کتاب از نثری بس شیوا ØŒ سهل Ùˆ راØت Ùˆ عاری از تصنعات تØمیلی به ظاهر مدرن ØŒ برخوردار است . کلمات موجودات زنده اند Ùˆ Ú†Ù‡ جورهم . Ùˆ نیز دارای هویت Ùردی Ùˆ اجتماعی . اجتماع این موجود زنده ØŒ « جمله » است . بنابراین اگر کلمه یی با هویت کاذب در جامعه بنشیند Ùˆ اظهار وجود کند ØŒ از چشم صاØب نظران بدور نخواهد ماند . Øمید به خوبی مقام کلمات را درمی یابد Ùˆ به جای درست Ù…ÛŒ نشاند . متأسÙانه بعضی از اهل قلم یا گرÙتار شلختگی Ùˆ تنبلی هستند یا توان درک همه جانبه کلمات را ندارند . Øمید در کتاب مورد نظر وقتی به Ø¢Øاد شکنجه Ùˆ شکنجه گران صاØب مقام Ù…ÛŒ رسد با کاربرد کلماتی درخور آن Øرامزادگان ØŒ Ùضایی از طنز Ùˆ بعضاً تمسخر زهرآگین ایجاد Ù…ÛŒ کند . از Øیث نگارش ØŒ بعضی از قسمت های این کتاب گرانقدر ØŒ به شعر پهلو Ù…ÛŒ زند . من به یک نمونه در دسترس Ú©Ù‡ روی آن Øر٠دارم ØŒ اکتÙا Ù…ÛŒ کنم : « راهی Ú©Ù‡ آخوند ها برگزیده Ùˆ Ø·ÛŒ کرده اند عصیانی ست علیه پیشرÙت Ùˆ تعالی . لجام گسیختگی درنده یی ست ویرانگر . جانوری Ú©Ù‡ پس از قرن ها زندگی در غار عزلت خود ØŒ در صبØÛŒ دوراز انتظار ØŒ دیوار مقابل خود را Ùروریخته Ù…ÛŒ یابد Ùˆ خود را Øاکم بر سرنوشت ملیون ها انسان Ù…ÛŒ بیند . نشستن در همان غار ØŒ متراد٠دÙÙ† تاریخی این هیولاست Ùˆ هیولا با غریزه خود هم بو Ù…ÛŒ کشد Ú©Ù‡ بقایش در Øمله Ùˆ هجوم به انسان ها ودریدن Ùˆ تکه Ùˆ پاره کردن آنهاست ». البته صر٠نظر از شکوه شاعرانه این متن ادبی ØŒ از Øیث مضمون Ùˆ Ù…Øتوا باید متذکر نویسنده عزیزمان Øمید بشوم Ú©Ù‡ پدیده زشت Ùˆ شوم Ùˆ خونریز خمینی دجال Ùˆ ارتجاع مزمن Ùˆ سخت ضد انسانی او نه خلق الساعه بود Ùˆ نه بی ریشه Ùˆ سابقه در تاریخ . خمینیسم ØŒ هیولایی نبود Ú©Ù‡ قرن ها به عزلت در غار تمرگیده باشد Ùˆ بناگهان در صبØÛŒ بیرون بزند . خمینی ملعون Ùˆ تبار جنایتکارش Øداقل از عصر صÙویه با علمداری « مجلسی ها » Øضور منØوس Ùˆ نکبت بار خودشان را در صØÙ† تاریخ ما اعلام داشته اند . آنها در همه جای Øیات اجتماعی ما Ø°ÛŒ مدخل Ùˆ مزاØÙ… Ùˆ منØر٠کننده بوده اند . در مقطع 57 بنا به Ùرصتی Ú©Ù‡ Ùراهم شد یک کاسه Ùˆ همکاسه شدند . آنان از هیچ غاری بیرون نزده بودند واین تمثیل با واقعیت وجودی چند قرنی آنها تناسبی ندارد . نسل برنسل Ù…Ùتخوری کردند . کیسه دوختند Ùˆ دین Ùˆ ائمه را وسیله عوام Ùریبی Ùˆ تیغ زنی قرار دادند . آنها دراکثر مواقع متØد ملوکانه ها Ùˆ خان ها Ùˆ سرمایه داران بودند Ùˆ از قبل آنان Ù„Ùت Ùˆ لیس Ù…ÛŒ کردند Ùˆ ØÙ‚ امام به Øساب شخصی خود Ù…ÛŒ ریختند . سخن دراین باره بسیار است Ùˆ Øمید بهتر از من Ù…ÛŒ داند . من معتقدم Ú©Ù‡ اگر در سال 57 ØŒ از ابتدا مسعود قهرمان آزاد ودر جامعه Øضور داشت هرگز اجازه نمی داد Ú©Ù‡ مردم به دنبال خمینی راه بیÙتند . مسعود زمانی از زندان آزاد شد Ú©Ù‡ کار از کار گذشته بود Ùˆ آن ملعون ضد بشر سوار برموج بود . درهر Øال کتاب « شکنجه Ùˆ شکنجه گر» یکی از منابع ومآخذ بسیار معتبر نه تنها برای امروز Ú©Ù‡ بیشتر برای آیندگان خواهد بود . این کتابی نیست Ú©Ù‡ بعد از چند دهه از ØاÙظه تاریخی برود . اثری ست درخشان Ú©Ù‡ درتاریخ ایران خواهد ماند Ùˆ چنین است Ú©Ù‡ درعنوان این نوشتار ØŒ صÙت « تاریخ مکان » بدان داده ام . مطالعه این کتاب ارزنده برای هر ایرانی آزادیخواه ضروری ست . بهایی Ú©Ù‡ پرداخت Ù…ÛŒ شود به هدر نمی رود . من به عنوان یک ایرانی اهل قلم در تبعید ØŒ دست Øمید را به گرمی Ùˆ تØسین Ù…ÛŒ Ùشارم . |
||
ارسال به فیس بوک | ||
Aftabkaran. All rights reserved |