اعلام موجودیت اتØاد زندانیان سیاسی -متعهد به سرنگونی |
||
زندانی سیاسی صدای خشم یک جامعه است. زندانی سیاسی انعکاس ظلم هیئت Øاکمه است بر جامعه Ú©Ù‡ بصورت تندر خشمی بسمت دیکتاتور زبانه میکشد . زندانی سیاسی پژواک مظلومیت خلق زیر ستمی است Ú©Ù‡ تمام قد در مقابل دیکتاتور می‌‌ایستد Ùˆ باتØمل انواع شکنجه ها رسوأیی را برای هیئت Øاکمه نهادینه می‌کند .
Ú©Ù… بها دادن یا پر بها دادن به عنصر متعهد زندانی تاثیری در مسئولیت پذیری او ندارد . با این نگاه ما بر این عقیده هستیم Ú©Ù‡ اینک Ùصلی جدید در بلوغ سیاسی زندانیان آغاز شده Ú©Ù‡ باید آنرا در جهت مبارزه بی‌ امان با دیکتاتوری Øاکم بر کشورمان جهت داد Ùˆ به کار گرÙت . ما بر آنیم تا تجربیات Ùˆ توانمندی‌های زندانیان سیاسی را در راستای عصیان عمومی مردممان در داخل ایران علیه نظام موجود از ماده به Ùعل تبدیل کنیم تا نقشی‌ مسئولانه تر از گذشته در صØنه سیاسی ایÙا نمائیم . ما همچنین معتقدیم Ú©Ù‡ یاد Ùˆ نام بردن از شهدا با عنوان خاطره نویسی بدون توجه به اهدا٠آن به خون Ø®Ùتگان خیانت به آرمانی است Ú©Ù‡ شهدا Øیاتشان را Ùدای آن کرده اند . انتظار آنست Ú©Ù‡ با تجمعی پر قدرت Ùˆ توانی‌ مضاع٠در مرØله اÙول Ùˆ سرنگونی رژیم به Ú©Ù…Ú© مردمی قیام کنیم Ú©Ù‡ از ظلم دیکتاتور به Ùغان آمده‌اند . با چنین اهداÙÛŒ ما دست یاری به سوی زندانیانی دراز می‌کنیم Ú©Ù‡ به آرمانهای اسرا Ùˆ شهدای بیش از سه دهه مقاومت خونبار ÙˆÙادار هستند . همان زندانیانی Ú©Ù‡ Øاملان پیام‌های مقاومت از سوی شهدا بوده Ùˆ هستند . این Ùرصت Ùˆ میدان جدیدی است برای ÙˆÙای به عهد در عرصه ای دیگر. با این مقدمه از همه زندانیانی Ú©Ù‡ با ما اشتراک نظر دارند دعوت می‌‌نماییم با مطالعه اساسنامه Ú©Ù‡ در ذیل درج شده است Ùˆ پر کردن Ùرم پیوست به ما ملØÙ‚ شوند تا دست در دست یکدیگر دینمان را به مردم Ùˆ شهدا ادا کنیم. شورای مدیریت اتØاد زندانیان سیاسی- متعهد به سر نگونی اسامی زندانیانی Ú©Ù‡ تا کنون ثبت نام کرده اند به قرار زیر است: Û±-علینقی امیری-Û² کمال خشنود-Û³ مجید خشنود-Û´ علی‌ امانی-Ûµ Ùریدون ژ‌ ورک -Û¶ خانم مرجان-Û· همدم امامی-Û¸ مهرداد کاووسی-Û¹ جواد Ø´Ùأیی-Û±Û° نادر خوشدل-Û±Û± Ùریبرز ممتØÙ†-Û±Û² سعید مقصودی-Û±Û³ Ùرامرز خازنی-Û±Û´ رمضان موسوی-Û±Ûµ لعیا Ú¯Ùˆ هری -Û±Û¶ زهرا سا دات معینی-Û±Û· بهناز عطار زاده Û±Û¸ جهانشاه جهانشاهی-۱۹جمشید ادهمی-۲۰مصیب جلالی‌-Û²Û± Øسین Øسینی‌-Û²Û²Ùریبا هادی قربانی(هادی خانلو)-Û²Û³ مهری Øسینی‌-Û²Û´ میترا سامانی-۲۵سیما مرادی-Û²Û¶ امیر کارگر-Û²Û· زهرا اÙشار-Û²Û¸ منیر Øسینی‌-۲۹مرتضی توتونچیان-Û³Û° رضا شکری-Û³Û± مهدی نوری-Û³Û² Ù…Øسن ابو طالبی-Û³Û³ سیاوش پیشه ور-Û³Û´Øسین ÙتØÛŒ-۳۵صÙا بشا وردی-۳۶شهرام Ùربد-Û³Û· عبد الرضا شعبانی-۳۸علی‌ سجادی-۳۹ابوالÙØªØ Ùروزنده جو-Û´Û° Ùتا Ø Ø³Ø¨Øانی-Û´Û± اØمد ابراهیمی-Û´Û² مسعود نعمتی Û´Û³ تهمینه گیلانی۴۴_عباس شاهی Û´Ûµ_ باران امیری ( استم مستعار ترکیه )Û´Û¶-ماندانا Ùرد Û´Û·-مصطÙÛŒ اØمدی Û´Û¸-مریم پرورده Û´Û¹- ÛŒØیی گًل چشمه ÛµÛ°-نسرین ( Ùرنگیس) نسأیی ÛµÛ±- رضا رØما Ù†Ùرد --ÛµÛ² Ù…Øمود مسگری ÛµÛ³. عزّ ت Øبیب Ù†Ú˜ اد ÛµÛ´ _ بیژن Ù… ÛµÛµ -شعله مسگری ÛµÛ¶-مریم مجاهد نیا ÛµÛ·- Øسن ریوندی ÛµÛ¸-رضا نوایی ÛµÛ¹- بهمن Øسن پور Û¶Û°-هادی شمس Û¶Û±-سعید بهشتی‌ Û¶Û²--Ùرین هادی خانلو Û¶Û³_ جان علی‌ زا رعی .Û¶Û´ عبدلرضا سنجابی۶۵- اصغر بشا وردی Û¶Û¶- سید عبدالّه ناصری Û¶Û·- Ùرزانه طیب Û¶Û¸- Ù…Øمد کاشÙÛŒ Û¶Û¹- Øسن اقبالی۷۰- ملیØÙ‡ Øسینی‌ vÛ±-Øجت الله بهبهانى vÛ²Ù€ کیومرث نوری vÛ²-Ù…Øمدرضا ماسالی Û·Û´Ùریبز ملکی ( استم مستعار ترکیه ) Û·Ûµ-Ù… شاکری ( اسم مستعار اایران) Û·Û¶- علی الوندپور ( اسم مستعارایران) Û·Û·- ÙˆØید چیتگر Û·Û¸- Øسین لکزیان Û·Û¹- مجتبی پیر هاشمی Û¸Û°- Ø´Ú©ÙˆÙÙ‡ مجد۸۱ - شیما اهوازی Û¸Û²- علی عبدالØسین پور( علی انزلی) Û¸Û³-علی‌ رضا ÙˆØید دستجر دی Û¸Û´ Ùيروزه جابري - ( اسم مستعار اایران) Û¸Ûµ- زهرا اسدپور گرجي ( مادر جوشن) Û¸Û¶- Ùاطمه جوشن -Û¸Û· منصوره Ùرمانبر۸۸ Ù€ علیرضا یعقوبی۰ Û¹ آندرانیک مرادی Û¹Û± بهنام ÙˆÙاسرشت-Û¹Û² Ù€ بتول Ùقاهتی Ù€ ۹۳هما منصوریان-Û´ Û¹ Øمید Ùکور جنتی Ù€Û¹Ûµ مصیب رشیدی۹۶ Ù€ Ù…Øمدعلی بزرگزاده Û¹Û· Ù€ نادر مرادی Øقیقی-Û¸ Û¹ شهلا ابراهیمی۹۹ Ù€ شهره وزیری Û±Û°Û° Ù€ سید عباس Øسینی-Û±Û°Û± زهره معاالمی اتØاد زندانیان سیاسی- متعهد به سرنگونی . اساس نامه اصول زیر بنایی: 1- Ù†ÙÛŒ کامل رژیم Ùاشیستی- مذهبی Ùˆ تمام زیرمجموعه های آن، تلاش تا Øصول سرنگونی کامل این رژیم . 2- Øمایت از زندانانیان دربند ØŒ تلاش در رساندن پیام آنها Ùˆ انعکاس صدای داد خواهی‌ خانواده ها در Ø³Ø·Ø ÙˆØ³ÛŒØ¹ ØŒ Ú©Ù…Ú© به زندانیان در راه در Øد توان . در این راستا موارد زیر را بخشی از وظیÙÙ‡ خود می‌‌دانیم : ال٠) - تلاش در مسیر اØیای Øقوق زندانیان به خاک Ùˆ خون کشیده شده ب ) - اÙشای جنایات رژیم در زندانها ØŒ بازداشتگاه ها Ùˆ خانه های امن Ù¾ ) - تلاش در به پای میز عدالت کشاندن آمران Ùˆ عاملان آن جنایات Ùˆ از مشارکت گسترده در مجامع Øقوقی مستقل ØŒ همکاری با وکلا Ùˆ Øقوقدانان خوش نام Ùˆ عدالت پژوه Ùˆ نیز سایر مجامع Øقوق بشری استقبال Ù…ÛŒ نماییم.این نهاد از شرکت در مجامع Ùˆ نهاد هایی Ú©Ù‡ Ø´ÙاÙیت Ùˆ صداقت گردانندگان Ùˆ کارگزاران آن مبهم باشد معذور است . 3- تلاش در جهت ارائه تصویری واقعی از زندان در رژیم Ùاشیستی- مذهبی Ùˆ اÙشای کسانی Ú©Ù‡ در پوشش زندانی سیاسی اعم از نادم ØŒ توّاب ØŒ مزدور ØŒ جهت کسب نام Ùˆ نان برای خویش ØŒ سعی در خدشه دار نمودن تاریخ زندان Ùˆ نیز هویت زدایی از قهرمانان در زنجیر دارند.آن کسانی Ú©Ù‡ با ارائه اطلاعات غلط Ùˆ تصویری مخدوش Ùˆ غیر واقعی از زندان ØŒ رژیم Ùاشیستی – مذهبی را در قلب واقعیات Ùˆ جعل تاریخ در بیش از سه دهه مدد میرسانند . 4- ما به جدایی دین از Øکومت (سکولاریسم) باور داریم Ùˆ دین را امری شخصی Ùˆ خصوصی تلقی Ù…ÛŒ نماییم.بنابر این، اعتقاد به دین Ùˆ آیین خاص امتیازی تلقی نمی گردد Ùˆ همه مردم در برابر قانون شهروند درجه یک Ù…Øسوب Ù…ÛŒ گردند. 5- یکایک اعضای این نهاد ØŒ اØترام وتبعیت خود از کلیه اصول مندرج در منشور جهانی Øقوق بشر* را بخشی جداناشدنی از آرمانهای بالنده خود Ù…ÛŒ دانند Ùˆ چندین دهه تلاش Ùˆ مبارزه خود را در راستای برقراری Ùˆ Øاکمیت این اصول بنیادین در زندگی سیاسی – اجتماعی میهن اسیر Ù…ÛŒ دانند .اصولی Ú©Ù‡ قهرمانان در زنجیر شکنجه ها ÛŒ طاقت Ùرسای بیشمار را در این مسیر تØمّل نمودند Ùˆ شهیدان هست Ùˆ نیست خود را درنبردی نابرابر تقدیم خلق ایران نمودند تا بشارت دهندۀ جامعه ای مبتنی بر این اصول Ùˆ عاری از سرکوب Ùˆ بی عدالتی باشند در باره ما: مبتکر این اتØاد تعدادی از زندانیان سیاسی دهه شصت خورشیدی Ù…ÛŒ باشند Ú©Ù‡ به دلیل نزدیکی‌ اÙکار Ùˆ اشتراک در اهدا٠،مبارزات سیاسی Ùˆ تعهد به سرنگونی رژیم Ùاشیستی – مذهبی گرد هم آمده‌اند. زندانیانی Ú©Ù‡ هر کدام با گذران نزدیک به یک دهه از بهترین سالیان عمر خویش ØŒ Øامل خاطراتی دهشتناک از زندان اين ستمگران هستند Ùˆ تجربه زیستن در کنار رشید ترین ØŒ Ùداکارترین Ùˆ پاکباز ترین Ùرزندان خلق ØŒ بخشی Ùراموش ناشدنی از تجربه مبارزه آنها با رژیم اسیر Ú©ÙØ´ را تشکیل Ù…ÛŒ دهد. نگرش ما به زندان به عنوان یکی از مهم ترین ارکان مبارزه با رژیم Ùاشیستی – مذهبی است Ùˆ این باور است Ú©Ù‡ سمت Ùˆ سو Ùˆ موضع گیری های سیاسی ما را تعیین Ù…ÛŒ سازد. ما زندانیان یادشده با توجه به شرایط خطیر کنونی تصمیم گرÙتیم با گرد هم آمدن Ùˆ تاسیس نهادی کارا در Øد توان Ùˆ وزن خود ØŒ به تلاش هایمان جهت سرنگونی این رژیم شتاب بخشیم.اگر Ú†Ù‡ هر کدام از ما با توجه به سوابق Ùعالیت ها ÛŒ سیاسی - سازمانی طبعا دارای اشتراکاتی عدیده Ù…ÛŒ باشیم ØŒ با این وجود این نهاد Ùˆ تشکّل به هیچ سازمان خاصّی وابسته نمی باشد Ùˆ یگانه راهنمای Øرکت ما ØŒ تصمیم مجموعه اعضای این نهاد در چهارچوب واصول زیر بنایی آن Ù…ÛŒ باشد. Ú†Ù‡ کسانی Ù…ÛŒ توانند عضو شوند ØŸ ال٠) کلیه زندانیان سیاسی سابق مقیم در خارج Ùˆ یا داخل میهن اسیر Ú©Ù‡ معتقد به سرنگونی رژیم Ùاشیستی – مذهبی Øاکم بر ایران Ù…ÛŒ باشند . ب ) شورای ملّی مقاومت را به عنوان سقÙÛŒ Ùراگیر برای ائتلا٠همه نیروهای دمکراتیک مخال٠رژیم ولایت Ùقیه به منظور سرنگونی این رژیم Ùˆ استقرار دمکراسی در ایران باور دارند . چگونگی عضو شدن : تقاضای کتبی Ùˆ پر کردن Ùرم عضویت Ùˆ ارسال آن به ایمیل دبیرخانه. توجه : اسامی اعضا در رسانه‌های جمعی‌ اعلان میشود، مگر کسانی‌ Ú©Ù‡ مایل نباشند نام Øقیقی آنها درج گردد( نام مستعار ) . این نهاد ØÙ‚ بررسی هویت Ùˆ رسیدگی به درخواست عضویت تقاضا کننده Ùˆ نیز تصمیم گیری در رابطه با پذیرش / عدم پذیرش عضو جدید را برای خود Ù…ØÙوظ Ù…ÛŒ دارد. ØÙ‚ عضویت: تنها منبع مالی نهاد در شرایط کنونی ØÙ‚ عضویت اعضا Ù…ÛŒ باشد Ú©Ù‡ معادل پنجاه یورو در سال است .لازم است Ú©Ù‡ مبلغ Ùوق توسط اعضا به Øسابی Ú©Ù‡ جزییات آن بزودی به اطلاع خواهد رسید واریز گردد. تبصره : -پرداخت ØÙ‚ عضویت برای کلیه اعضای شاغل ضروری Ùˆ برای غیر شاغلین اختیاری Ù…ÛŒ باشد. - در مواردی Ú©Ù‡ زن Ùˆ شوهر هر دو عضو نهاد Ù…ÛŒ باشند ØŒ پرداخت ØÙ‚ عضویت یکی از آنها Ú©Ùایت Ù…ÛŒ کند. شورای مدیریت : ال٠) هر ساله نشستی عمومی با Øضور همه اعضا انجام Ù…ÛŒ شود Ùˆ با رای مستقیم آنها ØŒ اعضا ÛŒ شو رای مدیریت برای مدت یک سال انتخاب Ù…ÛŒ گردند.Øد نصاب لازم برای تاییدهمه موارد آرای نص٠به علاوه یک Øاضرین Ù…ÛŒ باشد. ب ) – در اولین جلسه هر دوره ØŒ پس از انتخاب اعضای شورای مدیریت ØŒ این اعضا از بین خود مسئول شور ØŒ معاون اجرایی ØŒ مسئول دبیر خانه ØŒ مسئول مالی / خزانه دار وسایر مسئولین مورد نیاز را برای مدت یک سال کاری انتخاب Ù…ÛŒ نمایند . Ù¾ ) اولین نشست سالانه نهاد ( مجمع عمومی ) در خرداد ماه 1394 برگزار خواهد شد Ú©Ù‡ مکان Ùˆ زمان برگزاری جلسه متعاقبا اعلام خواهد شد. بلاÙاصله پس از اعلام موجودیت این نهاد ØŒ هر بخش با تمام نیرو در اجرای وظای٠مØوّله Ùعّال خواهد شد Ú©Ù‡ گزارش این Ùعالیّت ها هر Ùصل در بولتنی به اطلاع اعضا خواهد رسید . ت ) ضروری است Ú©Ù‡ شورای مدیریت Øداقل یک بار در ماه جلسه داشته باشد . در صورت صلاØدید, شورای مدیریت Ù…ÛŒ تواند تقاضای مجمع عمومی اظطراری (با شرکت همه اعضا در Ùضای مجازی ) بنماید. ج ) هر عضو Ù…ÛŒ تواند با پشتوانه Øد اقل ده Ù†Ùر از اعضا برای Ø·Ø±Ø Ù¾ÛŒØ´Ù†Ù‡Ø§Ø¯ خاص تقاضای جلسه شورای مدیریت بنماید.لازم است Ú©Ù‡ دبیر خانه این گونه موارد را به اطلاع اعضا رسانده Ùˆ دو Ù‡Ùته زودتر از جلسه ØŒ پیشنهاد ( یا پیشنهادات ) را کتبا به همه اعضا ارسال نماید تا در روز مقرر Ù‡ به بØØ« گذاشته شده Ùˆ سپس رای گیری به عمل آید . اعضا در صورت تمایل Ùˆ با اطّلاع قبلی Ù…ÛŒ توانند در جلسات Ù‡Ùتگی شورای مدیریت به عنوان مهمان شرکت نمایند . وظای٠شورای مدیریت: ال٠) تصویب بودجه لازم برای بخش های متعدد نهاد Ùˆ تصویب Ú©Ù…Ú© های مالی به بیرون از نهاد در صورت امکان ب ) نظارت بر Ø´ÙاÙیت مالی نهاد Ù¾ ) نظارت بر عملکرد بخش های گوناگون به جهت Øصول اطمینان از عدم مغایرت عملکرد آنان با مصوبات ØŒ عدم تداخل در امور یکدیگر ØŒ عدم مغایرت تصمیمات با قوانین جاری کشورهایی Ú©Ù‡ این نهاد در آنها نمایندگی دارد. ج ) Ø´Ø±Ø ÙˆØ¸Ø§ÛŒÙ Ú©Ù…ÛŒØªÙ‡ های زیر مجموعه مثل کمیته زنان، کمیته تØقیق ØŒ کمیته نظارت بر انتخابات ØŒ کمیته مالی Ùˆ.......Øداکثر ظر٠دو ماه پس از اعلان موجودیت به اطلاع اعضا خواهد رسید. Ú† ) شورای مدیریت با رایزنی با سایر اعضا ØŒ مسئولین نهاد را برای مدت یک سال با توجه به ویژگی های آن نهاد Ùˆ نیز شایستگی های اعضا انتخاب Ù…ÛŒ نماید.ممکن است شورای مدیریت کمیته خاصی را برای کوتاه مدت ØŒ به منظور برخورد Ùعّال تر با موضوعی خاص ایجاد نماید . الزامیست تمام تصمیمات شورای مدیریت در انطباق کامل با اساس نامه Ùˆ آئین نامه های داخلی نهاد باشد ترکیب شورای مدیریت نهاد Ùˆ Ù†ØÙˆÛ€ انتخابات شورا: ال٠) تعداد اعضای شورای مدیریت 9 Ù†Ùر Ù…ÛŒ باشدکه شامل: 1- مسئول شورا- 2 – معاون اجرایی 3 – مسئول دبیرخانه 4 – مسئول مالی / خزانه دار 5 – مسئول کمیته زنان 6 – مسئول بخش سایبری Ùˆ Ùنّی -7 مسئول روابط عمومی 8 –مسئول اخبار - تØقیق - کمیته پیگیری امور زندان 9- مسئول کمیته Øقوق بشر Ùˆ اسناد ØŒ Ù…ÛŒ باشد. ب ) – اعضای شورای مدیریت هر ساله در مجمع عمومی سالانه Ùˆ با رای مستقیم اعضا انتخاب Ù…ÛŒ گردند Ù¾ ) کاندید شدن Ùˆ انتخاب دو باره Ùˆ چند باره هر عضو برای شورای مدیریت بلا مانع Ù…ÛŒ باشد دستور کار مجمع عمومی: ال٠) گزارش کارکرد سالانه نهاد Ùˆ بررسی عملکرد آن به گونه ای جامع ب ) انتخاب اعضای جدید شورای مدیریت توسط اعضا ج) ترسیم خطوط مالی ØŒ اجرایی درسال جدید د)Ø·Ø±Ø Ù¾ÛŒØ´Ù†Ù‡Ø§Ø¯Ø§Øª Ùˆ انتقادات اعضا ØŒ Ù¾ÛŒ گیری آن موارد توسط شورای مدیریت جدید شرایط ضروری برای عضویت Ùˆ ادامه کار در شورای مدیریت: پذیرش اصول Ùˆ چهار چوب های اساس نامه ØŒ تمکین Ùˆ عدم عدول از آن Ùˆ سایر مصوبات داخلی نهاد معروÙیت عام Ùˆ بدون خدشه به عنوان زندانی سیاسی تعهّد به انجام وظای٠مØوّله به Ù†ØÙˆ مطلوب تغییر Ùˆ یا Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ø§Ø³Ø§Ø³ نامه نهاد: برای پیشنهاد هر گونه تغییر Ùˆ یا Ø§ØµÙ„Ø§Ø ØŒ درخواست کتبی 10 Ù†Ùر از اعضا Ú©Ùایت Ù…ÛŒ کند.دبیرخانه موظ٠است در صورت دریاÙت این پیشنهاد ØŒ ظر٠مدت 2 Ù‡Ùته تقاضای جلسه عمومی بنماید Ùˆ موضوع را به آرای عمومی بگذارد.برای تصویب این مورد خاص به دو سوم آرای شرکت کننده نیاز Ù…ÛŒ باشد.بدیهی است Ú©Ù‡ با توجه به پراکندگی اعضا در کشور های مختل٠، جمع آوری نظرات بدون Øضور همگانی در یک مکان Ø› بلکه از طریق امکانات موجود در Ùضای مجازی صورت خواهد پذیرÙت. تعهدنامه داوطلبان پذیرش مسئولیت در نهاد : هنگام پذیرش مسئولیت در بخش های گوناگون نیاز است Ú©Ù‡ Ùرد مسئول ØŒ Ùرم تعهد نامه پذیرش مسئولیت خود را امضا نموده Ùˆ به دبیرخانه تØویل نماید. استعÙای مسئولین نهاد Ùˆ اعضا: جهت استعÙای مسئولین نهاد لازم Ù…ÛŒ باشد Ú©Ù‡ استعÙا نامه دو Ù‡Ùته پیشتر به دبیرخانه ارسال گردد تا شورای مدیریت به آن رسیدگی نماید. برکناری اعضای شورای مدیریت: برای برکناری اعضای شورای مدیریت آرای مواÙÙ‚ اکثریت نسبی Øاضرین شورای مدیریت Ú©Ùایت Ù…ÛŒ کند. کمیته مالی ØŒ کارکرد ØŒ منابع ØŒ مخارج Ùˆ اختصاص بودجه: با توجه به اهمیت کمیته مالی در امر برنامه ریزی Ùˆ دست یابی به اهدا٠از پیش تعیین شده ذکر نکات ذیل لازم به نظر Ù…ÛŒ رسد: در Øال Øاضر تنها منبع مالی این نهاد ØÙ‚ عضویت اعضا Ù…ÛŒ باشد . کمیته مالی تمام کوشش خود را برای جذب Ú©Ù…Ú© های مردمی ØŒ سازمانهای خیریه مردم نهاد Ùˆ اÙزایش اØتمالی آن خواهد نمود.همچنان Ú©Ù‡ پیشتر ذکر شد یکی از اهدا٠این نهاد Øمایت های مالی از زندانیان Ùˆ خانوداه های آنان Ùˆ زندانیان در راه خواهد بود. یکی از مهمترین وظای٠کمیته مالی ØŒ ارائه بیلانی روشن Ùˆ دقیق از Ú©Ù„ عمل کرد مالی نهاد برای ارائه به یکایک اعضا در مجمع عمومی خواهد بود. Øامیان نهاد : Øامیان نهاد اÙرادی Øقیقی Ùˆ یا Øقوقی Ù…ÛŒ باشند Ú©Ù‡ اگر Ú†Ù‡ عضو این نهاد نمی باشند Ù…ÛŒ توانند در صورت تمایل ØŒ برای Øمایت Ùˆ پشتیبانی معنوی از این نهاد ØŒ نام خود را در لیست Øامیان قرار دهند. این نهاد با توجّه به آنکه در ابتدای راه خود Ù…ÛŒ باشد از همه Ùعالین سیاسی ØŒ هنرمندان ØŒ ورزشکاران Ùˆ سایر شخصیت های ملّی دعوت Ù…ÛŒ نماید Ú©Ù‡ اگر با اصول Ùوق الذکر در اساسنامه نهاد مواÙقت دارند با پشتیبانی از این مجموعه ØŒ ما را در مسیری Ú©Ù‡ در پیش داریم یاری نمایند. ما بر این باوریم همه کوششگران خواستار براندازی ØŒ اگر Ú†Ù‡ در صÙو٠مختل٠ولی در نهایت ØŒ در یک ص٠و در یک جبهه قرار داریم. سخنی کوتاه با همزنجیران سابق Ùˆ همرزمان درد آشنا ما موسسان این نهاد ØŒ دست همه یاران دیرین خود را Ú©Ù‡ همچنان بعد از گذشت سالیان ØŒ به آرمانهای خویش Ùˆ نیز به عهد خود با شهدا Ùˆ هم زنجیران سابق ÙˆÙادارند به گرمی Ù…ÛŒ Ùشاریم. ما با شناخت از توان Ùˆ پتانسیل یارانمان Ú©Ù‡ پیشتر امتØان خود را در مقاومتی ستودنی ثابت نموده بودند ØŒ پای به پیش نهادیم Ùˆ امیدواریم Ú©Ù‡ این تلاش مورد استقبال شما عزیزان قرار بگیرد ØŒ چرا Ú©Ù‡ بدون یاری شما پیشرÙت ما اندک خواهد بود Ùˆ آنچه Ú©Ù‡ این نهاد را در مسیر پیش رو ØŒ انسجام Ùˆ قدرت Ù…ÛŒ بخشد همانا همراهی Ùˆ همکاری شما عزیزان است .این نهادی است برآمده از شما Ùˆ امید است Ú©Ù‡ ما را از خود بدانید چنانکه ما بدینگونه Ù…ÛŒ اندیشیم . اگرچه سالیانی است در برون از آن زندان ها، با دیوار های بلند پوشیده از سیم ها ÛŒ خاردار هستیم ولی Ùراموش نمی کنیم Ú©Ù‡ همچنان دیو تنوره Ù…ÛŒ کشد Ùˆ از یاران ما Ùˆ خانواده هایشان قربانی Ù…ÛŒ گیرد.در همین Ù„Øظه زندانیان زیادی در شکنجه گاه ها هستند ØŒ هنوز صدای ضجّه هموطنانمان از در Ùˆ دیوار شکنجه گاه ها بر Ù…ÛŒ خیزد ØŒ در کنار اطاق های بازجویی هموطنمان با سر وروی خونین Ùˆ پاهای چرکین نشسته اند ،جلّادان رژیم در Øال مهیا کردن طناب های دار برای Ùردایند.یاران چشم به Ú©Ù…Ú© Ùˆ یاری ما دارند .پاسخ ما به آنها چیست ØŸ امروز این وظیÙÛ€ مبرم ماست Ú©Ù‡ دست در دست یکدیگر بر تلاش خود برای پایان دادن به عمر این رژیم ضد بشری Ú©Ù‡ ملّتی را به گروگان گرÙته است بیÙزاییم ØŒ تا بیش از این Ùریاد از شکنجه گاه ها بر نخیزد ØŒ تا یک بار Ùˆ برای همیشه طناب های دار را بسوزانیم ØŒ تا جانهای بی گناه نجات یابد. ما مشتاقانه چشم به راه همکاری یکایک شما عزیزان در هر Øد Ùˆ اندازه ای Ú©Ù‡ باشد هستیم. با سپاس شورای مدیریت " اتØاد زندانیان سیاسی – متعهّد به سرنگونی " اعضای شورای مدیریت: خانمھا: پروانه معدنچی شيرين نريمان نرگس شايسته تهمینه گیلانی آقايان: Ù…Øمد Øسین توتونچيان رضا ÙلاØÛŒ Ù…Øمد خدا بنده لویی Øسین نیاکان سيامک سعید پور یک امضاء Ù…ØÙوظ تماس با ما .....etehad67@yahoo.com لینک منشور جهانی Øقوق بشر * http://www.komitedefa.org/sidor/majhb.htm از زندانیانی Ú©Ù‡ مایل به عضویت در این نهاد Ù…ÛŒ باشند Ùˆ همچنین از اعضایی Ú©Ù‡ اسامی آنها در لیست ذکر شده است Ùˆ این Ùرم را پیشتر پر ننموده اند ØŒ تقاضا داریم ØŒ نسبت به پر کردن Ùرم Ùˆ ارسال آن به دبیرخانه اقدام نمایند. نام Ùˆ نام خانوادگی. نام کشور Ùˆ شهر Ù…ØÙ„ اقامت. تاریخ دستگیری. تاریخ آزادی نام زندان.یا زندانها. تلÙÙ†. ایمیل نظریه Ùˆ یا پیشنهاد : تذکر مهم : کلیه اطلاعات اÙراد نزد دبیرخانه Ù…ØÙوظ میماند اسامی اÙراد جدید به طور روزانه به لیست بالا اÙزوده میشود بررسی تØلیلی اختلا٠آیت الله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ùˆ هاشمی رÙسنجانی هاشمی: مجاهدین خلق جوانان Ùداکار، مومن، پاک، متعبد Ùˆ صددرصد مذهبی هستند‬/ چرا آنهایی Ú©Ù‡ از مشی مبارزاتی امام رویگردان شدند به اشتباه خود اعترا٠نمی‌کنند؟ 2 «در سال Û±Û³ÛµÛ´ همین آقای هاشمی رÙسنجانی به رÙیق تراب [Øق‌شناس] در دمشق Ú¯Ùته بود، وضع در داخل کشور طوری است Ú©Ù‡ Øتی اگر آقای خمینی هم ØرÙÛŒ بزند، تا مجاهدین آن را تایید نکنند [Ùرمان امام] اجراشدنی نیست!»(2) به گزارش لنگرنیوز ØŒ آیت الله Ù…Øمدتقی Ù…ØµØ¨Ø§Ø ÛŒØ²Ø¯ÛŒ تا قبل از دوران دوم خرداد برای خیلی‌ها شناخته شد نبود Ùˆ ایشان را تنها به عنوان یکی از مبارزین نهضت انقلاب، از اعضای جامعه روØانیت مبارز Ùˆ عضو ستاد انقلاب Ùرهنگی در دهه60 Ù…ÛŒ شناختند. اما در دوران 8 ساله Øاکمیت دوم خرداد Ùˆ با توجه به هجمه های Ùکری Ùˆ اعتقادی توسط جریانات استØاله شده Ùˆ روشنÙکرنماهای نوظهور، آیت الله Ù…ØµØ¨Ø§Ø ÛŒØ²Ø¯ÛŒ در قامت مهم‌ترین Ùˆ بزرگترین مداÙع Øریم اعتقادی اسلام Ùˆ انقلاب اسلامی به مخالÙت با اÙکار انØراÙÛŒ آنان پرداخت. Øضور در سنگر نمازجمعه به عنوان سخنران پیش از خطبه ها Ùˆ راه اندازی اردوهای Ø·Ø±Ø ÙˆÙ„Ø§ÛŒØª به ابتکار موسسه امام خمینی، باعث ایجاد موجی برای دÙع از اعتقادات اسلامی Ùˆ انقلابی Ùˆ Ø´Ú©Ù„ گیری جبهه ای قوی Ùˆ مستØÚ©Ù… در برابر هجمه های آن سالها شد. همت Ùˆ تلاش موÙÙ‚ آیت الله Ù…ØµØ¨Ø§Ø ÛŒØ²Ø¯ÛŒ در این عرصه توسط رهبر معظم انقلاب مورد توجه قرار گرÙته Ùˆ ضمن ستودن تلاش Ùˆ Øجم خدمات این عالم برجسته، ایشان را پرکننده خلأ علامه طباطبایی Ùˆ شهیدمطهری برای نسل ØاضرمعرÙÛŒ کردند. از سوی دیگر Ùˆ از جانب جبهه مخالÙØŒ هجم سنگینی از تخریب‌ها Ùˆ توهین‌ها نثار آیت الله Ù…ØµØ¨Ø§Ø ÛŒØ²Ø¯ÛŒ شد. از تقطیع Ùˆ تØری٠سخنان ایشان گرÙته تا زیر سوال بردن سابقه مبارزاتی Ùˆ انقلابی ایشان. شبهاتی Ú©Ù‡ بارها Ùˆ بارها جواب داده شد، اما شنیده نشد. خرین نمونه این تخریب‌های تکراری ØŒ انتساب Øرام بودن مبارزه با رژیم شاهنشاهی به آیت الله Ù…ØµØ¨Ø§Ø ØªÙˆØ³Ø· هاشمی رÙسنجانی است. آنچه در ادامه Ù…ÛŒ آید تلاشی برای ارائه تصویری واقعی از Ùضای Ùکری Ùˆ مبارزاتی آیت الله Ù…ØµØ¨Ø§Ø ÛŒØ²Ø¯ÛŒ Ùˆ Øجت الاسلام هاشمی- با Ù…Øوریت نوع نگاه آنها به سازمان مجاهدین خلق(مناÙقین)- در سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی Ùˆ بررسی علل اختلاÙات آنهاست. 2 در قسمت‌اول به سوابق تخریب‌های این‌چنینی Ùˆ پاسخ آن پرداخته شد. در قسمت‌دوم به بررسی سابقه آشنایی ‌سازمان‌مجاهدین‌خلق با امام‌خمینی Ùˆ چگونگی نگاه Ùˆ تعامل ایشان با آنها پرداختیم. بخش سوم Ùˆ پایانی نیز به آسیب‌شناسی رابطه هاشمی رÙسنجانی با مجاهدین‌خلق Ùˆ متÙاوت بودن این روش با نگاه امام اختصاص دارد. علی‌رغم این Ú©Ù‡ رهبر در تبعید انقلاب اسلامی Øاضر نشده بود کوچک‌ترین Øمایتی از اعضای سازمان مجاهدین خلق بکند، در همان مقطع زمانی هاشمی روابط گسترده Ùˆ تنگاتنگی با اعضای سازمان داشت Ùˆ سایر روØانیون Ùˆ انقلابی‌های نهضت امام خمینی را ترغیب به همکاری با مجاهدین می‌کرد. این در Øالی بود Ú©Ù‡ هاشمی در داخل کشور بود Ùˆ به مراتب شرایط آزادتر Ùˆ بهتری از امام خمینی Ú©Ù‡ در تبعید Ùˆ تØت نظر بود داشت. در هر صورت شرایط زمانی Ùˆ مکانی به گونه‌ای بود Ú©Ù‡ انقلابی‌گری با عمل‌زدگی برابری می‌کرد؛ هر کسی بیشتر شلوغ‌کاری می‌کرد Ùˆ به صورت مسلØانه مبارزه می‌نمود Ùˆ کارهایی با نمود بیشتری داشت، انقلابی‌تر بود Ùˆ اقدامات عملیاتی معیار Ùˆ شاخص انقلابی بودن اÙراد بود، ولو Ùرد مارکسیست Ùˆ ملØد باشد. از طرÙÛŒ آثار علی شریعتی با پوسته مذهبی این Ùرهنگ را تقویت می‌کرد Ùˆ از طر٠دیگر جاذبه‌ای Ú©Ù‡ در گروه‌های مارکسیستی یا التقاطی نظیر Ùداییان خلق یا مجاهدین وجود داشت، بخشی از بدنه روØانیت را به سوی عمل‌زدگی راند تا در تÙکر این دسته از روØانیون پیرو امام خمینی، مبارزه علیه رژیم با اقدامات عملی Ùˆ عمل‌زدگی عجین شود. Øال باید دید آقای هاشمی رÙسنجانی چگونه به طر٠مجاهدین خلق گروید Ùˆ چگونه از آن‌ها Ùاصله گرÙت. بررسی این روند می‌تواند این Øقیقت را روشن کند Ú©Ù‡ چرا آقای هاشمی رÙسنجانی، آیت‌الله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø±Ø§ مخال٠مبارزه می‌پنداشت. آیا این به معنی همسویی آقای Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø¨Ø§ Ù…Øمدرضا پهلوی بود یا این رویکرد، منطبق با سیره عملی امام خمینی بود؟ تراب Øق‌شناس Ùˆ Øسین روØانی، دو عضو سازمان مجاهدین خلق Ú©Ù‡ وظیÙÙ‡ برقراری ارتباط با روØانیت Ùˆ امام خمینی را برعهده داشتند، در مصاØبه‌های خود در خصوص شخصیت هاشمی Ùˆ همکاری‌هایش با مجاهدین نکاتی را بیان کردند. تراب Øق‌شناس درباره سÙارش‌های برخی سیاسیون Ùˆ روØانیون از جمله هاشمی رÙسنجانی به امام خمینی برای تایید مجاهدین اظهار می‌دارد: «قبل از شهریور Û±Û³ÛµÛ° یعنی پیش از آن Ú©Ù‡ تعداد قابل توجهی از اعضای سازمان ما (در آن زمان مجاهدین خلق) Ùˆ تقریبا اکثر اعضای رهبری آن به اسارت پلیس شاه خائن بیÙتند با برخی از روØانیون Ú©Ù‡ به طور نسبی اندیشه مبارزاتی داشتند Ùˆ برداشت‌های مترقیانه‌ای را از اسلام ارائه می‌دادند تماس داشتیم Ùˆ از آنها به منظور «دستیابی به Ù…Ùاهیم قرآن Ùˆ نهج‌البلاغه» Ú©Ù…Ú© می‌گرÙتیم؛ ولی باید بگویم Ú©Ù‡ در همان زمان ما به این نتیجه رسیده بودیم Ú©Ù‡ به هیچ وجه نمی‌توانیم از آنان انتظار داشته باشیم Ú©Ù‡ به Ø§ØµØ·Ù„Ø§Ø Ø¢Ù† روز٠خودمان «تدوین ایدئولوژی انقلابی اسلام» را برای ما به عهده بگیرند. گرایش ما به قبول برخی از اصول مارکسیسم، نقطه اÙتراق ما Ùˆ آنان را تشکیل می‌داد. موضع طبقاتی ما Ùˆ گرایش ما به سمت ØÙ„ تضادهای درون جامعه به Ù†Ùع زØمتکشان (هرچند این گرایش Ùˆ سمت‌گیری جنبه کاملا علمی نداشت، بلکه شدیدا به ایده‌آلیسم آغشته بود) ما را بر آن می‌داشت تا آنجا پیش رویم Ú©Ù‡ از مبارزه پیگیر علیه امپریالیسم Ùˆ لغو استثمار سخن بگوییم Ùˆ ماتریالیسم تاریخی را در تØلیل‌هایمان مبنا قرار دهیم. البته روشن است Ú©Ù‡ بدون ماتریالیسم دیالکتیک قبول ماتریالیسم تاریخی معنا ندارد… پس از ضربه‌ای Ú©Ù‡ در شهریور Û±Û³ÛµÛ° به سازمان وارد آمد، سازمان تصمیم گرÙت Ú©Ù‡ از پوسته Ù…Øدود تشکیلاتی خود بیرون آید، رژیم را Ø·ÛŒ Ùعالیت تبلیغی وسیع اÙشا نماید Ùˆ با تماس با برخی از مراجع Ùˆ روØانیون Ùˆ اÙراد مبارز Ùˆ بیان مواضع عام سیاسی Ùˆ اعتقادی خود، Øمایت آنان را از مبارزین در بند جلب کند Ùˆ اØیانا مانع آن شود Ú©Ù‡ رژیم خونخوار شاه انقلابیون اسیر را در زیر شکنجه یا در میدان اعدام به قتل برساند Ùˆ با استÙاده از گمنامی آنها Ùˆ اهداÙشان هرگونه تØریÙÛŒ در مورد اÙکار Ùˆ Ùعالیت‌های مبارزاتی آنان به عمل آورد. در این میان، خانواده‌های زندانیان Ùˆ شهدای سازمان نقش بسیار Ùعالانه Ùˆ اÙشاگرانه‌ای Ú©Ù‡ تا آن زمان در آن سال‌ها بی‌سابقه بود، داشتند Ùˆ مساÙرت‌ها Ùˆ تØصن‌ها Ùˆ جلسات متعددی در قم، تهران Ùˆ شهرستان‌ها برپا کردند Ú©Ù‡ بیان آنها Ùرصت دیگری می‌خواهد. در ادامه این سیاست اÙشاگرانه Ùˆ بسیج توده‌ای، سازمان با برخی از اشخاصی Ú©Ù‡ در آن زمان Ùˆ در چارچوب اهدا٠طبقاتی خود با رژیم شاه تضاد Ùˆ مبارزه‌ای داشتند تماس گرÙت Ùˆ آنها Ú©Ù‡ مستقیم Ùˆ غیرمستقیم از اهدا٠انقلابی سازمان مطلع شده بودند من‌جمله اقدام به ارسال نامه‌هایی برای آیت‌الله خمینی کردند: - یک نامه را مهندس عزت سØابی به آیت‌الله نوشته بود. – نامه‌ای Ù…Ùصل از هاشمی رÙسنجانی بود Ú©Ù‡ نسخه‌ای از آن را خودم به نج٠بردم. در این نامه نویسنده نه تنها از مجاهدین خلق بلکه از Ùدائیان خلق (به‌خصوص رÙیق شهید مسعود اØمدزاده) به خوبی یاد کرده Ùˆ Øمایت آیت‌الله را از مبارزین خواستار شده بود. در اینجا باز هم به تغییر موضع رÙسنجانی Ùˆ امثال او باید اشاره کنم Ú©Ù‡ دقیقا به دلیل آن Ú©Ù‡ امروز قدرت را به دست گرÙته Ùˆ به ص٠بورژوازی Ùˆ ضدانقلاب پیوسته‌اند، مواضع گذشته خود را از یاد برده Ùˆ در سخنرانی‌های خود به کمونیست‌ها Ùˆ مجاهدین لجن‌پراکنی می‌کنند… – نامه‌ای مهم‌تر از آیت‌الله منتظری بود Ú©Ù‡ در آن، ضمن تایید از مجاهدین زندانی، از آیت‌الله خواسته بود به Ù†Ùع آنان اقدام نماید Ùˆ البته در آخر هم تصمیم را به خود آیت‌الله خمینی Ù…Øول نموده بود. این نامه را خودم به نج٠بردم. … بسیاری از مخالÙین امروز کمونیست‌ها Ùˆ مجاهدین، موضع گذشته‌شان را به Ù†Ùع ضدانقلاب [منظور Øامیان جمهوری اسلامی است] تغییر داده‌اند Ùˆ باید ماسک عوام‌Ùریبی را از چهره آنان درید Ùˆ Øقایق را برای توده‌ها روشن کرد.»(1) Øسین روØانی، دیگر رابط سازمان مجاهدین خلق با امام خمینی نیز درباره نظرات آقای هاشمی نسبت به سازمان Ùˆ امام Ùˆ Ø´Ú©Ù„ صØÛŒØ Ù…Ø¨Ø§Ø±Ø²Ù‡ می‌گوید: «در سال Û±Û³ÛµÛ´ همین آقای هاشمی رÙسنجانی به رÙیق تراب [Øق‌شناس] در دمشق Ú¯Ùته بود، وضع در داخل کشور طوری است Ú©Ù‡ Øتی اگر آقای خمینی هم ØرÙÛŒ بزند، تا مجاهدین آن را تایید نکنند [Ùرمان امام] اجراشدنی نیست!»(2) به هر Øال از آنجا Ú©Ù‡ تراب Øق‌شناس Ùˆ Øسین روØانی در زمان این مصاØبه کمونیست Ùˆ ملØد شده بودند، از استناد به خاطرات آنها صرÙ‌نظر می‌شود Ùˆ به اظهارات خود آقای هاشمی رÙسنجانی درباره همکاری‌های عمیقش با مجاهدین خلق ارجاع می‌شود. هاشمی رÙسنجانی در کتاب «انقلاب یا بعثت جدید» Ú©Ù‡ در دی ماه 60 منتشر شده به تمامی این مسائل پاسخ می‌دهد. ÙˆÛŒ در بخشی از این کتاب، تمامی اتÙاقات از Ù„Øظه آشنایی Ùˆ همکاری خود با سازمان مجاهدین خلق تا مقطع جدا شدن از آن‌ها را ØªØ´Ø±ÛŒØ Ú©Ø±Ø¯Ù‡ است Ú©Ù‡ با مرور آن می‌توان انØرا٠برخی روØانیون از شیوه صØÛŒØ Ù…Ø¨Ø§Ø±Ø²Ù‡ اسلامی را مشاهده کرد: «ما در سال 49 با دوستان همÙکرمان تصمیم گرÙتیم Ú©Ù‡ یک Øزب مخÙÛŒ اسلامی تاسیس کنیم. برای توسعه مقدمات کار را انجام دادیم Ùˆ هسته مرکزی را درست کردیم، کار شعبه‌ها Ùˆ تشکیلات Ùرعی را داشتیم آغاز می‌کردیم Ú©Ù‡ مبارزه مسلØانه علیه رژیم Ù…Øمدرضا پهلوی آغاز شد. جرقه اولی در سیاهکل از طر٠کسانی شروع شد Ú©Ù‡ بعدا به نام Ùدایی خلق شناخته شدند. چند ماه بعد در شهریور گروه دیگری کش٠شد Ú©Ù‡ آن گروه بعدا به نام مجاهدین خلق نامیده شدند. وقتی Ú©Ù‡ گروه دوم کش٠شد Ùˆ خبر دستگیری گروهی از جوانان مسلمان منتشر گردید، بعضی از دوستان من Ù…Ø·Ø±Ø Ú©Ø±Ø¯Ù†Ø¯ Ú©Ù‡ باید از این گروه Øمایت کرد Ùˆ چیزهایی از آنها Ú¯Ùتند Ú©Ù‡ من نمی‌دانستم. ما تصمیم گرÙتیم Ú©Ù‡ Ùعلا از آنها Øمایت کنیم Ú©Ù‡ در زندان، رژیم نتواند آنها را نابود کند Ùˆ تبلیغات وسیعی Ú©Ù‡ شروع شده بود را خنثی کنیم. قرار شد Ú©Ù‡ جبهه پشتیبانی از آنها تشکیل شود. ما تا آن تاریخ چیزی را غیر از آن جمعی از جوانان مسلمان با صÙات Ùˆ خصوصیاتی Ú©Ù‡ برادران می‌گÙتند Ú©Ù‡ گروه وسیعی داشته‌اند Ùˆ دستگیر شده‌اند چیزی نمی‌دانستیم. البته مقر کارهای سیاسی Ùکری ما در مدرسه رÙاه بود Ùˆ در مدرسه رÙاه خانم‌هایی کار می‌کردند Ú©Ù‡ معلوم شد با آن گروه منتسب بودند Ùˆ یکی‌شان همسر یکی از رهبران گروه بود، همسر Ù…Øمد ØÙ†ÛŒÙ‌نژاد. این خودش باعث شد ما بیشتر در جریان کار آنها قرار بگیریم. یکی از کارهای ما این بود Ú©Ù‡ نامه‌ای به خارج بنویسیم Ùˆ از گروه‌های خارج استمداد کنیم به Ú©Ù…Ú© اینها بشتابند… [ساواک] من را آوردند قزل‌قلعه. در آنجا جمع زیادی از مجاهدین خلق Ùˆ Ùداییان خلق Ùˆ ستاره ØµØ¨Ø Ùˆ Ú†Ù‡ Ùˆ چه، 16 گروهی Ú©Ù‡ اکثرشان می‌خواستند Ù…Ø³Ù„Ø Ú©Ø§Ø± بکنند بودند Ùˆ برای ما Ù…Øیط جالبی بود برای آشنا شدن با اÙکار نو. من چندمین بار زندانم بود… این بار زندان برای ما جلوه دیگری داشت. اکثرا جوان نیرومند Ùˆ پرخروش، پرجوش Ùˆ شلوغ Ùˆ برای اولین بار زندان‌ها مملو از نشاط Ùˆ شور Ùˆ زندان در وضع دیگری Ùˆ ما هم در شرایط جدید با این آقایان آشنا شدیم.»(3) هاشمی در ادامه خاطرات خود به اختلاÙات Ùکری با مجاهدین اشاره می‌کند، ولی از این اختلاÙات صرÙ‌نظر کرده Ùˆ به همکاری با آنها مشغول می‌شود. شاید بتوان این اقدام را اولین اختلا٠عملی هاشمی با امام خمینی Ùˆ آیت‌الله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø¯Ø§Ù†Ø³Øª. آقای هاشمی درباره ماجراهای پس از کشته شدن اØمدرضایی در سال 1350 می‌نویسد: «از همان روزهای اول معلوم شد Ú©Ù‡ بین ما Ùˆ آنها اختلاÙات Ùکری وجود دارد. مثلا اولین جلسه موقعی بود Ú©Ù‡ مرØوم اØمد رضایی را شهید کردند.(4) در قزل قلعه برای آنها ÙاتØÙ‡ گرÙتند Ùˆ من در زندان برای آنها سخنرانی کردم Ú©Ù‡ همان سخنرانی باعث شد Ú©Ù‡ من را از قزل قلعه منتقل کردند به عشرت‌آباد. در آن سخنرانی از مقام شهید Ú©Ù‡ صØبت می‌کردم روایتی نقل کردم Ú©Ù‡ شهید وقتی Ú©Ù‡ به زمین می‌اÙتد ملائکه به دستور خدا به استقبالش می‌آیند Ùˆ با Ú†Ù‡ تشریÙاتی او را می‌برند Ùˆ در بهشت جوار خدا با Ú†Ù‡ نعمت‌هایی، با Øورالعین Ùˆ ملائکه مقرب Ùˆ انواع نعم منعم است. روایت را به تÙصیل خواندم. بعد از سخنرانی‌ام از طر٠مجاهدین مورد اعتراض واقع شدم Ú©Ù‡ این ØرÙ‌هایی Ú©Ù‡ از آخرت Ùˆ بهشت Ùˆ ثواب Ùˆ جزا این طور چیزها می‌گویی، اینها بد است Ùˆ ما جلوی چپی‌ها شرمنده می‌شویم Ùˆ اینها قابل توجیه نیست… مسئله دومی Ú©Ù‡ همان جا برای ما Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯ این بود Ú©Ù‡ ما در زندان‌های گذشته در قصر Ùˆ قزل قلعه، جمعمان را از کمونیست‌ها Ú©Ù‡ آن موقع اکثرا Øزب توده بودند، جدا بود Ùˆ ما آنها را به عنوان کاÙر می‌شناختیم چون منکر خدا بودند Ùˆ Øاضر نبودیم با آنها در سر یک سÙره Ùˆ در یک ظر٠غذا بخوریم. آنها [مجاهدین] Ú¯Ùتند نه ما در هد٠مشترکیم Ùˆ تØلیل‌هایی شد Ùˆ با ادله‌ای Ú¯Ùتند نه ما باید درآمدمان یکی، خرجمان یکی Ùˆ سÙره‌مان یکی [باشد] Ùˆ بد است ما این جور باشیم… این هم مورد اختلا٠بود، اما Øاد نبود!»(5) نکته ظری٠اما پرمعنای این خاطره هاشمی، استÙاده از تعبیر «شهید» برای اØمد رضایی در نقل خاطره در سال 1360 Ùˆ زمانی است Ú©Ù‡ ماه ها از رودررویی مناÙقین با جمهوری اسلامی Ù…ÛŒ گذرد Ùˆ یکی از خواهران رضایی همسر موسی خیابانی Ù†Ùر دوم مجاهدین خلق است. به تعبیر دیگر گویی آقای هاشمی هنوز سخنان امام مبنی بر التقاطی بودن اندیشه مجاهدین خلق از ابتدا را قبول نکرده Ùˆ تلویØا اقدامات گذشته خود را درست Ù…ÛŒ داند. علی‌رغم این اختلاÙات در اصول، هاشمی در ادامه خاطراتش روند همراه شدنش با سازمان مجاهدین خلق را تعری٠می‌کند. از این خاطرات مشخص می‌شود بخش عمده تاثیرپذیری هاشمی از مجاهدین مربوط به یکی از مقاطع زندان Ùˆ هم‌کلامی با مجاهدین است: «در میان ما موضوع بØØ« شد Ú©Ù‡ آخر Ú†Ù‡ اØترامی به مارکسیسم Ùˆ مارکسیستی Ú©Ù‡ Ù†ÙÛŒ خدا می‌کند Ùˆ Ù†ÙÛŒ غیرماده می‌کند؟ چطور برای ما اØترام قائل است؟ مگر می‌شود ما Ú©Ùر را اØترام کنیم؟ کم‌کم از همین جاها بØث‌های ما شروع شد. آنجا یکی دو Ù†Ùر از متÙکرانشان Ú©Ù‡ یکی از آنها با من خیلی نزدیم بود Ùˆ زیاد بØØ« می‌کردیم Ùˆ اکنون مرتد شده Ùˆ در گروه پیکار عضو موثری است، با ایشان صØبت می‌کردیم. ایشان از ایدئولوگ‌های دست دوم گروه بود، نه اول؛ چون سران درجه اول را نیاورده بودند در عمومی… با ایشان بØØ« Ú©Ù‡ می‌کردیم ایشان یک تØلیل کوتاهی از سازمان برای ما نقل کرد Ú©Ù‡ چرا ما این موضع را در برابر مارکسیست‌ها گرÙتیم Ú©Ù‡ خلاصه آن تØلیل این بود Ú©Ù‡ Ú¯Ùت ما در تØلیل زمینه‌های مبارزه به این نتیجه رسیدیم Ú©Ù‡ در دنیای امروز علم مبارزه مارکسیسم است. بدون این علم مبارزه Ù…Øال است Ú©Ù‡ هیچ نهضتی Ùˆ انقلابی پیروز شود. بنابراین ما باید مجهز به علم مبارزه باشیم Ú©Ù‡ مارکسیسم است Ùˆ از آن طر٠در جامعه خودمان مطالعه کردیم، جامعه ما اسلامی است Ùˆ در جامعه ایران بدون اتکا بر اسلام نمی‌شود مبارزه کرد Ùˆ مبارزه جان نمی‌گیرد. بنابراین ما باید پلی بزنیم بین مارکسیسم Ùˆ اسلام Ú©Ù‡ هم جامعه خودمان را داشته باشیم Ùˆ هم مارکسیسم جهانی را. هم با علم مبارزه Ù…Ø³Ù„Ø Ø¨Ø§Ø´ÛŒÙ… Ùˆ مارکسیسم، هم زمینه اجتماعی Ú©Ù‡ در آنجا باید رشد کنیم Ú©Ù‡ مذهب Ùˆ جامعه اسلامی است. بنابراین ترکیبی از مارکسیسم Ùˆ مذهب یا تØلیل مذهب به طوری Ú©Ù‡ با مارکسیسم مناÙات نداشته باشد می‌تواند این مشکل را ØÙ„ کند Ùˆ بعد برادران نشسته‌اند Ùˆ Ùکر کرده‌اند Ùˆ زØمت کشیده‌اند Ùˆ سال‌ها کار کرده‌اند تا ایدئولوژی سازمان را تدوین کرده‌اند Ùˆ آن ایدئولوژی این خاصیت را دارد Ú©Ù‡ ما می‌توانیم جمع بین مارکسیسم Ùˆ اسلام بکنیم. این Ø±ÙˆØ Ù…Ø·Ø§Ù„Ø¨ بود. ما اعتراض کردیم Ùˆ بØØ« کردیم… برای ما جالب بود Ú©Ù‡ برای اولین بار گروه تØصیل‌کرده جوان را Ú©Ù‡ اکثرشان یا Ùارغ‌التØصیل بودند یا دانشجو بودند یا تعداد Ú©Ù…ÛŒ از دوستان بازاری‌مان Ú©Ù‡ با آنها بودند برای ما بسیار جالب بود Ú©Ù‡ در زندان در مقابل چپی‌ها با چنین سربازانی مواجه شدیم Ùˆ این را یک تکاملی در مبارزه به Øساب آوردیم Ùˆ قرار بر این شد Ú©Ù‡ ما نوشته‌های اینها را بخوانیم Ùˆ نظر بدهیم Ùˆ بعد Ø§ØµÙ„Ø§Ø Ø´ÙˆØ¯. من 7 ماه زندان بودم. آمدم بیرون با تصمیم به این Ú©Ù‡ از این آقایان [مجاهدین] تا به آخر Øمایت کنم. همان روزهای اول Ú©Ù‡ آمدم در قم تØصنی بود از طر٠خانم‌ها به Ù†Ùع اÙراد این آقایان Ú©Ù‡ زیر Ù…Øاکمه بودند در منزل اقای شریعتمداری. من همسرم را Ùرستادم قم برای Øمایت آنها…»(6) مرور این خاطرات Øجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی می‌تواند دو نکته را روشن کند. اول این Ú©Ù‡ سازمان مجاهدین خلق از بدو تاسیس Ùˆ پیدایش دارای تÙکرات التقاطی بود Ùˆ این گونه نبود Ú©Ù‡ در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی تغییر ماهیت داده باشد. این نکته را می‌توان در جزوات سازمان نیز به کرات مشاهده کرد. پیشینه گرایش‌های التقاطی Ùˆ Ùرصت‌طلبانه در سازمان مجاهدین خلق Øتی به روزهای تاسیس سازمان نیز می‌رسید. به طور مثال در جزوه «استراتژی» Ú©Ù‡ در سال 1351 منتشر شد Ùˆ به رضا رضایی منتسب بود، تلÙیق گرایش‌های مارکسیستی Ùˆ اسلامی این‌گونه بیان شده بود: «هنر Ùˆ خلاقیت پیشتاز در این است Ú©Ù‡ Ù…Øتوای واقعی Ùرهنگ انقلابی جهان (مارکسیسم لنینیسم) را در قالب‌های از پیش موجود (اسلام) برای توده عرضه کند Ùˆ یقین داشته باشد Ú©Ù‡ این عمل انقلابی است Ú©Ù‡ امکان یا عدم امکان این روش را اثبات خواهد کرد.» نکته دوم آن است Ú©Ù‡ در ایامی Ú©Ù‡ روØانیون درصدد ارتباط‌گیری با مجاهدین بودند، سازمان تÙکرات التقاطی خود را بروز کرده بود Ùˆ همان طور Ú©Ù‡ آقای هاشمی اذعان کرده با علم به التقاطی بودن مجاهدین‌خلق Ùˆ Øتی بØØ« با آنها بر سر اصول اعتقادی، Øاضر به تایید Ùˆ همراهی با آنها شده است. این موضوع، به تنهایی تاییدی بر عملکرد امام خمینی Ùˆ آیت‌الله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø¯Ø± مواجهه با مجاهدین بود. آقای هاشمی رÙسنجانی در ادامه خاطراتش به این موضوع اشاره کرد Ú©Ù‡ در سال‌های اولیه همکاری‌اش مطلع شد Ú©Ù‡ امام خمینی از نج٠Øاضر به تایید آنها نیست. با این Øال آقای هاشمی با خوش‌بینی Ùˆ اعتمادی Ú©Ù‡ به مجاهدین داشت، مشی امام خمینی را Ù¾ÛŒ نگرÙته Ùˆ همکاری خود با مجاهدین‌خلق را ادامه داد. اگر در مبارزه با رژیم شاه، امام را معیار قرار دهیم به راØتی مشخص Ù…ÛŒ شود Ú†Ù‡ کسی از خط صØÛŒØ Ù…Ø¨Ø§Ø±Ø²Ù‡ خارج Ùˆ رویگردان شده Ùˆ Ú†Ù‡ کسی بر مشی امام ÙˆÙادار مانده است! کار به جایی رسید Ú©Ù‡ هاشمی رÙسنجانی برخی Ùعالیت‌های مستقل نهضت اسلامی امام خمینی را به Øالت نیمه‌تعطیل Ùˆ تعطیل در آورد Ùˆ با برطر٠کردن تمامی موانع از سر راه سازمان مجاهدین خلق، بستر همواری برای رشد Ùˆ اعتبار گرÙتن مجاهدین در میان طی٠مبارزین Ùراهم کرد: «آن سازمانی Ú©Ù‡ خودمان تاسیس کرده بودیم، Ùکر کردیم اگر آن را ادامه بدهیم نیروها متÙرق می‌شوند Ùˆ بهتر این است Ú©Ù‡ آن را تعطیل کنیم Ùˆ بگذاریم Ú©Ù‡ آن سازمان مبارزه مسلØانه مسلمان‌های دیگر Ú©Ù‡ همان مجاهدین بودند رشد کند. در ماه‌های اول مواجه شدیم با این Ú©Ù‡ از نج٠امام اینها را تایید نمی‌کند. شاید اوایل سال 52 بود… آقای Ù…Øمدعلی رجایی رابط من بود با اینها. ایشان خبر آورد Ú©Ù‡ در نج٠امام وقتی کتاب‌های اینها را خوانده‌اند به رابطشان Ùرموده است اینهایی Ú©Ù‡ در این کتاب‌ها است، ØرÙ‌های دکتر تقی ارانی است. دکتر تقی ارانی یکی از ایدئولوگ‌های معرو٠Øزب توده بود Ú©Ù‡ هرچه مطلب ÙلسÙÛŒ کمونیست‌ها در ایران دارند -تا مدتی قبل لااقل- بهترینش مال دکتر تقی ارانی است. بعدی‌هایش هم خیلی مهم نیست. البته خوب چیزهای نوی هم هست اما اصول Ùکر را او در ایران رواج داده. امام Ùرموده بودند اینها Ú©Ù‡ ØرÙ‌های دکتر تقی ارانی است. پس شما مسلمان‌ها Ú†Ù‡ دارید Ùˆ بعد آنها ÙˆØشت کرده بودند. اینجا مرØوم رضا رضایی هم Ú©Ù‡ از زندان Ùرار کرده بود Ùˆ مسئولیت کار را به عهده گرÙته بود، یک مقدار جزوه‌ها Ùˆ سرودها Ùˆ «اقتصاد [به زبان ساده]» Ùˆ «[تکامل Ùˆ] راه انبیا» Ùˆ «شناخت» را برای من Ùرستاد Ú©Ù‡ اینها را مطالعه Ú©Ù† Ùˆ آنچه Ú©Ù‡ مخال٠اسلام می‌بینی به ما تذکر بده. طبق قراری Ú©Ù‡ ما در زندان داشتیم من هم به عنوان یک وظیÙÙ‡ این کار را کردم Ùˆ وقتی Ú©Ù‡ با دقت خواندم دیدم چیزی غیر از تجزیه Ùˆ تØلیل همان ØرÙ‌های مارکسیست‌ها به اضاÙÙ‡ آیاتی از قرآن Ú©Ù‡ سعی شده منطبق کنند قرآن را Ùˆ نهج‌البلاغه را با اینها نیست. تذکر لازم را دادم Ùˆ کتاب‌ها را برگرداندم. سال 52 بود Ú©Ù‡ این کار از طر٠ما شد Ùˆ ما به خاطر اعتمادی Ú©Ù‡ به اینها داشتیم Ùکر می‌کردیم Ú©Ù‡ چون خودشان برای ما کتاب Ùرستاده بودند Ùˆ آماده تغییر Ùکرند، با خیال راØت هر کس به ما مراجعه می‌کرد از بچه‌ها Ùˆ اظهار ناراØتی می‌کرد از Ù…Øتویات اÙکار اینها ما می‌گÙتیم Ú©Ù‡ اینها قول داده‌اند Ú©Ù‡ جبران بکنند Ùˆ می‌کنند.»(7) هاشمی در ادامه ØªÙˆØ¶ÛŒØ Ù…ÛŒâ€ŒØ¯Ù‡Ø¯ Ú©Ù‡ ÙˆÛŒ تا سال 54 منتظر اسلامی شدن کتاب‌های مجاهدین بود Ú©Ù‡ متوجه شد سازمان از اÙراد مارکسیست نیز عضوگیری کرده است Ùˆ نهایتا سازمان مجاهدین خلق در سال 54 اعلام می‌کند Ú©Ù‡ ایدئولوژی خود را رسما به مارکسیسم تغییر داده است. هاشمی در این دوره نیز دست‌بردار نبود Ùˆ پس از Ú¯Ùت‌وگوهای Ù…Ùصل با مجاهدینی نظیر بهرام آرام Ùˆ تراب Øق‌شناس، ÙˆÛŒ از مجاهدین ناامید شده Ùˆ از این مقطع تمامی همکاری‌های خود را قطع می‌کند. اصرار آقای هاشمی رÙسنجانی بر جلب Øمایت شخصیت‌ها برای سازمان مجاهدین خلق پیش از انقلاب اسلامی، موضوعی بود Ú©Ù‡ به صورت یکی از مشهورات دوران مبارزه در میان Ùعالان نهضت درآمده بود، چنان‌که در جلد ضمیمه خاطرات پیش از انقلاب آقای رÙسنجانی Ú©Ù‡ به پرونده ساواک ایشان اختصاص دارد، در یک سند ساواک متن کامل نامه آقای هاشمی به امام برای جلب Øمایت ایشان از سازمان مجاهدین خلق درج شده است. در بخشی از آن نامه آمده بود: «بدون کوچک‌ترین تردید بپذیرید Ú©Ù‡ نهضت مقاومت مسلØانه Ùˆ اقدامات پارتیزانی ایران کاملا Øقیقی، ریشه‌دار، اصیل Ùˆ متکی به جوانان Ùداکار Ùˆ پاک Ùˆ بی‌آلایش است Ùˆ دامنه آن به قدری وسیع Ùˆ همه‌جانبه است Ú©Ù‡ به موجب اطلاعات موثق تاکنون Øدود 700 Ù†Ùر از پارتیزان‌ها Ùˆ گروه‌های وابسته به آنان دستگیر شده‌اند Ùˆ نهضت با این همه زندانی Ùˆ تلÙات به صورت روزاÙزون در توسعه است Ùˆ هر روز در تهران Ùˆ شهرستان‌ها Øوادث مهمی رخ می‌دهد. مهم این Ú©Ù‡ اکثریت نزدیک به تمام این گروه، تØصیل‌کرده Ùˆ شاغل هستند. ضمنا برخلا٠ادعای دستگاه تاکنون سند Ù…ØÚ©Ù…ÛŒ به دست نیامده Ú©Ù‡ این نهضت ریشه مارکسیستی Ùˆ کمونیستی داشته باشد. از جوانان مسلمان Ùˆ متدین هم خیلی سراغ داریم Ú©Ù‡ به این جرم دستگیر شده‌اند Ùˆ جمعی از آنها Ú©Ù‡ اعدام شده‌اند در ساعات پیش از اجرای ØÚ©Ù… اعدام جلسه دعا Ùˆ قرآن Ùˆ توجه به خدا داشته‌اند. در زندان به تازگی گروه دیگری به دام دستگاه اÙتاده‌اند Ú©Ù‡ به Ú©Ù„ÛŒ بر اساس اسلام Ùˆ مذهب تشکیلاتی داشته‌اند Ùˆ گویا Øدود 40 Ù†Ùر تاکنون دستگیر شده‌اند Ùˆ دستگیری‌ها ادامه دارد. اینها جوانان مسلمان، تØصیل‌کرده، Ùداکار، مومن، پاک، متعبد Ùˆ آشنا به معار٠اسلام Ùˆ جهان‌بینی اسلام Ùˆ صددرصد مذهبی Ùˆ تا آنجا Ú©Ù‡ ما اطلاع پیدا کرده‌ایم، خالی از نقاط ضع٠هستند، بیشتر مهندس، دکتر، قاضی Ùˆ دبیر Ùˆ تقریبا همگی دارای شغل‌های مهم Ùˆ Øساس بوده‌اند Ùˆ هستند. گویا بعضی از اینها با شما آشنا Ùˆ اØیانا مرتبط هم باشند. گرچه دستگیری جمعی از آنها مایه تاس٠است، کش٠این مطالب به مبارزات مذهبی‌ها اعتبار Ùˆ ارج داده. اگر ممکن باشد [Ùˆ] ØµÙ„Ø§Ø Ø¨Ø¯Ø§Ù†ÛŒØ¯ØŒ اقدامی جهانی برای نجات این گروه مجاهد Ùˆ مومن بÙرمایید Ú©Ù‡ در داخل Ùˆ هم در خارج تایید Ùˆ تقویت اینها Ù…Øسوب شود، خیلی موثر Ùˆ باارزش خواهد بود.» با بررسی سیر برخورد آقای هاشمی رÙسنجانی با سازمان مجاهدین خلق پیش از انقلاب Ùˆ مقایسه آن با برخورد امام خمینی، تÙاوت‌ها Ùˆ اختلاÙات عمیق Ùˆ ریشه‌داری در این برخوردها مشاهده می‌شود. همین تÙاوت‌ها در تعری٠عبارت «مبارزه» نیز به چشم می‌آید. مبارزه در نگاه آقای هاشمی با عمل‌زدگی Ùˆ اقدامات پرسر Ùˆ صدا عجین شده است، Øال آن Ú©Ù‡ امام معتقد بود مبارزه از مسیر آگاهی‌بخشی به مردم Ùˆ آماده کردن اذهان جامعه عبور می‌کند. این اختلاÙات منجر شد تا آقای هاشمی در سازمان مجاهدین خلق ذوب شود Ùˆ تمام روØانیون از جمله امام خمینی Ùˆ آیت‌الله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Ø±Ø§ برای این همکاری بسیج نماید ولی در نقطه مقابل امام خمینی Ùˆ آیت‌الله Ù…ØµØ¨Ø§Ø Øاضر نشوند با مجاهدین ذره‌ای همکاری Ùˆ همراهی کنند؛ آقای هاشمی مجاهدین خلق را «جوانان مسلمان، تØصیل‌کرده، Ùداکار، مومن، پاک، متعبد Ùˆ آشنا به معار٠اسلام Ùˆ جهان‌بینی اسلام Ùˆ صددرصد مذهبی Ùˆ خالی از نقاط ضعÙ» بداند Ùˆ امام خمینی آنها را «مادی‌گرا، Ùریبنده Ùˆ مناÙق» خطاب کنند. در نهایت هم سادگی جناب آقای هاشمی رÙسنجانی Ùˆ برخی همÙکرانشان در Øمایت از مجاهدین خلق Ù‡Ú† سود Ùˆ Ùایده ای نصیب نهضت Ùˆ جریان مبارزه نمی کند Ùˆ آنها ذره ای به سمت انقلاب جذب نمی‌شوند. بلکه تنها نتیجه آن همان سخن امام یعنی «Ùریب خوردن» Ùˆ سوء استÙاده از عناصر مبارز است. نکته پایانی این است Ú©Ù‡ اÙراد زیادی از پیروان امام خمینی در برهه‌ای از تاریخ پیش از انقلاب اسلامی در دام Ùریب مجاهدین خلق اÙتادند، لیکن پس از آگاهی از نقاب Ù†Ùاق، از سازمان رویگردان شدند Ùˆ کلیه همکاری‌های خود را قطع کردند. در این میان بجز معدود اÙرادی، هیچ یک از این اÙراد، دیگران را متهم نکردند Ú©Ù‡ چون به مجاهدین نپیوستند، انقلابی نیستند Ùˆ با مبارزه مخال٠بودند. اقدامات پرسر Ùˆ صدا Ùˆ عمل‌گرایی نشانی از Øرکت صØÛŒØ Ù†ÛŒØ³Øª Ùˆ اÙرادی Ú©Ù‡ با این رویکرد پیش رÙتند، دلیل بر مبارزه صØÛŒØ Ø¢Ù†Ù‡Ø§ نیست. در پایان باید یادآور شد Ú©Ù‡ ملاک صØÛŒØ Ø¨ÙˆØ¯Ù† مسیر مبارزه تنها Ùˆ تنها خط امام خمینی است Ùˆ Øالا بهتر Ù…ÛŒ توان قضاوت کرد Ú†Ù‡ کسانی از مبارزه به سبک امام خمینی رویگردان شده Ùˆ Ú†Ù‡ کسانی بر مشی مبارزاتی ایشان ÙˆÙادار ماندند… پایان |
||
ارسال به فیس بوک | ||
Aftabkaran. All rights reserved |