اخبار مهم روزایران

 ارتش آمریکا به اهدافی در ایران حمله کرد

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) شامگاه شنبه طی بیانیه‌ای از حمله به اهدافی در ایران، در واکنش به حمله پهپادی روز شنبه ایران به یک نفتکش در تنگه هرمز خبر داد. دقایقی پیش نیز صداوسیما اعلام کرد که صدای چند انفجار در «سیریک» شنیده شده است.
در بیانیه سنتکام آمده است: «پس از حملات روز گذشته آمریکا در پاسخ به حمله ایران به کشتی «ام/وی اور لاولی» (M/V Ever Lovely)، به ایران فرصتی داده شد تا به توافق آتش‌بس پایبند بماند، اما این کشور چنین نکرد و نیروهایش ساعت ۴:۳۰ صبح امروز به وقت شرق آمریکا، یک پهپاد انتحاری را پرتاب کردند که به نفتکش «ام/تی کیکو» (M/T Kiku) اصابت کرد. این نفتکش با پرچم پاناما، با بیش از دو میلیون بشکه نفت خام، در نزدیکی تنگه هرمز در حال عبور بود.»سنتکام افزود که هواپیماهای ارتش آمریکا در پاسخ به حمله پهپادی ایران «زیرساخت‌های نظارتی نظامی، سامانه‌های ارتباطی، پدافند هوایی، تاسیسات نگهداری پهپاد و توانمندی‌های مین‌ریزی» ایران را هدف قرار دادند.

سنتکام افزود که عبور کشتی‌ها از تنگه هرمز ادامه دارد و نوشت: «نیروهای آمریکایی همچنان هوشیار، مرگبار و آماده‌اند.»باراک راوید، خبرنگار اکسیوس دقایقی پیش به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد که ارتش آمریکا به اهدافی در تنگه هرمز حمله کرده است.

صبح شنبه یک نفتکش در حال عبور از تنگه هرمز هدف حمله پهپادی قرار گرفت. بحرین نیز پیش‌تر از حملات پهپادی ایران به این کشور خبر داده بود.

فاکس‌نیوز: دور جدید حملات آمریکا به اهدافی در ایران پایان یافت
فاکس‌نیوز به نقل از یک مقام آمریکایی از پایان موج جدید حملات آمریکا به اهدافی در ایران خبر داد.

این مقام آمریکایی گفت: «این دور حملات پس از آن انجام شد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز یک کشتی را در تنگه هرمز هدف قرار داد. ایران همچنین شب گذشته ۹ پهپاد انتحاری را به سوی یک پایگاه آمریکا در بحرین شلیک کرد.»ایالات متحده شب گذشته نیز در پاسخ به حمله پهپادی ایران به یک کشتی در تنگه هرمز، مواضع ایران را در امتداد این تنگه هدف قرار داده بود.

یک مقام ارشد آمریکایی در پاسخ به این پرسش که چرا آمریکا مدام به این مواضع حمله می‌کند، به فاکس‌نیوز گفت: «در فاصله زمانی پس از آتش‌بس ۷ آوریل، ایران توان خود را بازسازی کرده است؛ به همین دلیل به اهدافی در اطراف تنگه هرمز حمله کردیم. چیزهای زیادی آسیب دیده‌اند، اما آن‌ها تجهیزات را جابه‌جا کرده‌اند.»

این مقام آمریکایی همچنین گفت که حملات امشب آمریکا به ایران گسترده‌تر از حملات شب گذشته بود.

انفجار در قشم و سیریک؛ خبرگزاری مهر: یک پرتابه به دکل مخابراتی اصابت کرد
در پی حملات بامداد یکشنبه آمریکا به اهدافی در ایران، خبرگزاری مهر به نقل منابع آگاه از اصابت یک پرتابه به یک دکل مخابراتی در حوالی بندر «طاهرویه» خبر داد.

به گزارش این خبرگزاری به نقل از شاهدان عینی، صدای انفجار در حوالی روستای «مسن» در جزیره قشم نیز شنیده شده است.

این خبرگزاری همچنین از شنیده شدن صدای چندین انفجار در «بند لنگه» و «بندر کنگ» خبر داد.

سنتکام: به دستور ترامپ به چندین هدف در ایران حمله کردیم
سنتکام نیز در یکی از پیام‌های تازه خود اعلام کرد نیروهای این فرماندهی بامداد یک‌شنبه در واکنش به حمله یک روز پیش ایران به یک کشتی تجاری در تنگه هرمز، اهدافی در ایران را هدف قرار دادند.

سنتکام اعلام کرد به دستور رئیس‌جمهور آمریکا، نیروهای این فرماندهی روز یک‌شنبه حملات تازه‌ای را علیه چندین هدف در ایران انجام دادند.

به گفته سنتکام، پس از حملات روز گذشته آمریکا، «به ایران فرصت داده شد تا به آتش‌بس پایبند بماند»، اما تهران با حمله یک پهپاد انتحاری به نفتکش «کیکو» با پرچم پاناما، که حامل بیش از دو میلیون بشکه نفت خام و در نزدیکی تنگه هرمز در حال حرکت بود، این توافق را نقض کرد.

سنتکام اعلام کرد در پاسخ، هواپیماهای نظامی آمریکا زیرساخت‌های دیده‌بانی، سامانه‌های ارتباطی، مواضع پدافند هوایی، انبارهای پهپاد و توانمندی‌های مین‌ریزی ایران را هدف قرار دادند و تأکید کرد نیروهای آمریکایی همچنان آماده تأمین امنیت عبور کشتی‌های تجاری از تنگه هرمز هستند.

سنتکام یک روز پیشتر هم گفته بود هواپیماهای آمریکایی انبارهای موشک و پهپاد و سایت‌های راداری ساحلی ایران را پس از آن هدف گرفتند که یک پهپاد انتحاری ایران روز جمعه به کشتی باری «اور لاولی» با پرچم سنگاپور حمله کرد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا دربارۀ واکنش کشورش به حملۀ‌ پهپادی ایران به یک کشتی باربری سنگاپوری، گفته بود «به‌زودی خواهید فهمید».

سازمان عملیات تجارت دریایی بریتانیا اعلام کرد نفتکشی که روز شنبه هدف حمله قرار گرفت، از ناحیه عرشه فرماندهی آسیب دیده است، اما همه خدمه آن سالم هستند. همچنین «مرکز مشترک اطلاعات دریایی» که از سوی ائتلافی از نیروهای دریایی برای حفاظت از کشتیرانی اداره می‌شود، در پی حوادث اخیر سطح هشدار امنیتی خود را افزایش داد.

ایران به طور مستقیم درباره گزارش‌های مربوط به حملات مشخص به کشتی‌ها اظهار نظر نکرده است. با این حال، تلویزیون دولتی ایران گزارش داد که نیروهای سپاه پاسداران به سوی شناورهای نامشخصی که قصد داشتند از مسیرهایی عبور کنند که مورد تأیید ایران نبود، «تیرهای هشداردهنده» شلیک کرده‌اند. این گزارش افزود که در نتیجه این اقدام، اکنون کشتی‌های بیشتری پیش از تلاش برای عبور از تنگه، در پی دریافت مجوز از ایران هستند.

پیش‌تر، وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده بود که حملاتی «دفاعی» علیه اهداف نظامی مرتبط با آمریکا انجام داده است. هم‌زمان، بحرین که مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا را در خود جای داده، از حمله یک پهپاد ایرانی خبر داد. ارتش آمریکا تاکنون واکنشی فوری به این گزارش‌ها نشان نداده است.