طرح دو قانونگذار آمریکایی برای تحریم‌ شرکت های مرتبط با سپاه

اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و الیوت انگل، عضو ارشد دمکرات این کمیته روز پنجشنبه ۱۰ اسفند طرحی را ارائه کرده اند که شرکت های وابسته به سپاه پاسداران را هدف تحریم قرار می دهد.

به گزارش وب سایت کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا،این طرح به دولت آمریکا اجازه خواهد داد تا شرکت هایی را که سپاه پاسداران کمتر از ۵۰ درصد سهام آنها را در اختیار دارد، مورد تحریم قرار دهد. به این ترتیب هزینه هرگونه رابطه تجاری احتمالی با سپاه پاسداران افزایش خواهد یافت.

اد رویس در خصوص این طرح گفته است: سپاه پاسداران به عنوان مهم ترین بازیگر اقتصاد ایران تامین مالی تروریسم و برنامه موشک های بالیستیک ایران را به عهده دارد. صدها شرکت پوششی (سپاه) می بایست مورد تحریم قرار گیرند.

وی اضافه کرده است: این طرح مورد حمایت دو حزب اصلی (آمریکا)، خلاء موجود در این خصوص را برطرف می کند و مسیر پول نقد را برای گروه تروریستی که دست هایش به خون صدها آمریکایی و شماری زیادی از سوری ها آغشته است، قطع می کند.

الیوت انگل نیز در خصوص این طرح تصریح کرده است: سپاه پاسداران عامل حضور خطرناک ایران در سوریه است. سپاه پاسداران به همراه (ولادیمیر) پوتین با رژیم جنایت کار اسد همکاری می کنند، حکومتی که نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر از شهروندان سوریه را به قتل رسانده است.

این نماینده دمکرات اضافه کرده است: این طرح نفوذ تندروها را کاهش می دهد، بدون این که تاثیری بر تعهدات آمریکا در چارچوب توافق هسته ای داشته باشد.

طرح مورد حمایت این دو عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، «قانون بیرون راندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از اقتصاد ایران» نام دارد.

این طرح در صورت قانون شدن، دولت آمریکا را موظف می کند که گزارش کاملی از شرکت های دولتی که تروریسم را تسهیل می کنند و همچنین میزان نفوذ سپاه پاسداران در اقتصاد ایران، تهیه کند.

بخشی دیگری از این طرح همچنین دولت آمریکا را ملزم می کند تا زمانی که ایران از تروریسم حمایت می کند، مانع عضویت این کشور در سازمان تجارت جهانی شود.

این طرح برای قانون شدن می بایست در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا به تصویب برسد و سپس به امضای رییس جمهوری این کشور نیز برسد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مهرماه سال جاری در چارچوب راهبرد جدید خود در قبال ایران، به وزارت خزانه‌داری اجازه داد سپاه پاسداران ایران را به فهرست تحریم‌هایش اضافه کند.

روسیه، ایران و حزب الله لبنان سه متحد اصلی حکومت بشار اسد در جنگ داخلی سوریه هستند. جنگی که صد ها هزار کشته و میلیون ها آواره برجای گذاشته است.

بشار اسد پیشتر تصریح کرده بود که حمایت ایران، حزب‌الله و روسیه در جنگ داخلی این کشور زمینه سیاسی اقتصادی و نظامی، پیروزی‌های بیشتر «را برای نیروی دولتی ممکن ساخت.»

آمریکا در راستای کاهش نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه، تاکنون افراد و نهاد های مرتبط با حزب الله لبنان را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.

برخی از گزارش ها حاکی است که ایران سالانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار کمک مالی برای حزب الله لبنان می‌فرستد.

آمریکا از سال ۱۹۹۷حزب الله لبنان را در فهرست تروریستی خود قرار داده است.

ارتش اسرائیل نیز پیشتر اعلام کرده بود، هفت هزار تن از ۲۲ هزار شبه‌نظامی حزب الله در چهار سال از جنگ داخلی حدوداً هفت ساله سوریه، برای بقای حکومت بشار اسد جنگیده و دو هزار کشته داده‌اند.

با این حال، ایران بارها حضور نظامی خود در سوریه را «مستشاری» توصیف کرده است. اما محمدعلی شهیدی، رئیس بنیاد شهید، در اسفند سال ۹۵ شمار کشته‌شدگان موسوم به «مدافع حرم» در سوریه را ۲۱۰۰ تن اعلام کرده بود.