اولویت‌های پنج‌گانه مکرون.. فرانسه جهان را برای نجات غوطه شرقی به تحرک وا می‌دارد

فرانسه در روزهای گذشته، تحرک دیپلماتیک گسترده‌ای برای برقراری آتش بس انسان دوستانه در منطقه غوطه شرقی دمشق پایتخت سوریه آغاز کرده است. علاوه بر وزارت امور خارجه فرانسه، ایمانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور نیز شخصا در تماس‌هایی دیپلماتیک با بعضی از رهبران جهان، آن‌ها را از اولویت‌های پنج‌‎گانه فرانسه در سوریه مطلع ساخت.

خبرنگار العربیه از پاریس گزارش داد که رئیس جمهوری فرانسه، گفتگوهای تلفنی جداگانه‌ای با روسای جمهوری آمریکا، روسیه، ترکیه، ایران و دبیر کل سازمان ملل متحد انجام داده و اولویته‌ای پنجگانه کشورش در سوریه را با آن‌ها در میان گذاشته است.

یک منبع آگاه در کاخ الیزه، اولویت‌های پنج‌گانه فرانسه در سوریه را به شرح ذیل اعلام کرد:

1- اذعان و موافقت آشکار رژیم سوریه با مفاد قطعنامه 2401 شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر برقراری آتش بس انسان دوستانه در سوریه که ماه گذشته به اتفاق آرای اعضای شورای امنیت و حمایت روسیه به تصویب رسید.

2- برقراری آتش بس انسان دوستانه به منظور فراهم کردن زمینه به منظور رسیدن به راه حلی سیاسی برای بحران سوریه.

3- اقدام فوری برای ایجاد گذرگاه‌های امن به منظور رساندن کاروان‌های امدادرسانی و کمک های بشر دوستانه به مناطق محاصره شده.

4- انتقال مجروحان به ویژه آن‌هایی که در شرایط خطرناک به سر می‌برند که تعداد آنها به حدود 1000 تن می رسد.

5- ایجاد مکانیسمی با نظارت سازمان ملل متحد برای تضمین و کنترل حسن اجرای آتش بس در سوریه.

این منبع آگاه فرانسوی با اشاره به شکست آتش بس پنج ساعته روزانه پیشنهاد شده از سوی روسیه در غوطه شرقی گفت: «این کافی نیست و این آتش بس، امکان انتقال مجروحان و رساندن کاروان‌های امدادرسان و کمک‌های بشر دوستانه را فراهم نمی‌کند، به ویژه این‌که علی رغم اعلام آتش بس، جنگ با تمام اشکال آن در این مناطق ادامه یافت».

وی افزود که اولویت‌های پنجگانه کشورش به هیچ وجه به معنی تغییر در رویکرد آن در مبارزه با تروریسم نیست، زیرا مبارزه با تروریسم در مقدمه اولویت‌های سیاست فرانسه قرار دارد و پاریس می کوشد تا مانع تبدیل سوریه به پایگاهی برای تروریسم شود.

و در ارتباط با گروه‌های مسلح مخالف رژیم سوریه که در غوطه شرقی حضور دارند، این منبع گفت: «نباید فریب رژیم سوریه را خورد که می گوید تمام گروه‌های مسلح در غوطه شرقی با یکدیگر همکاری می کنند، زیرا رژیم سوریه با این قبیل نیرنگ‌ها می‌کوشد تا حملات گسترده‌اش را که همه را در آن مناطق هدف قرار می‌دهد، توجیه کند. از نظر رژیم سوریه مبارزه با تروریسم یعنی مبارزه با تمام مخالفان است».

در پاسخ به خبرنگار العربیه این منبع آگاه فرانسوی افزود: «در غوطه شرقی دو طرف درگیر، اقدام به تبادل آتش می‌کنند، اما این رژیم است که مانع رسیدن کاروان‌های امدادرسانی و کمک‌های بشردوستانه می شود».

از طرفی این مقام مسئول فرانسوی مکانیسم برآمده از گفت‌گوهای آستانه که مورد حمایت روسیه، ترکیه و ایران است را شکست خورده و غیر فعال دانست که به گفته او، این مکانیسم، کمکی به کاهش تنش در مناطق بحرانی نکرده است. او افزود که رژیم سوریه در واقع موضوع تشکیل کمیته قانونی را که مهمترین نتیجه کنفرانس سوچی است، نپذیرفته است.

وی افزود که نباید روایت بشار الاسد مبنی پیروزی در جنگ را باور کرد زیرا « کنترل خاک در این‌جا و آنجا مسئله‌ای نسبی و سیال است» و ایران نیز که از این رژیم حمایت می‌کند، خود اکنون با شرایط بحرانی مواجه است و در داخل و خارج و با جامعه جهانی، مشکل دارد».