آمریکا: مسکو مسئول مسمویت جاسوس سابق روس است.. باید اقدام کنیم

نیکی هیلی نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، مسکو را مسئول مسومیت جاسوس سابق روس و دخترش در بریتانیا دانست و بر ضرورت تحرک در این زمینه تاکید کرد.

این سخنان هیلی در جلسه چهارشنبه 14 مارس شورای امنیت سازمان ملل متحد ایراد شد که بنا به درخواست بریتانیا، برای بررسی ماجرای مسمومیت جاسوس سابق روس و دخترش در شهر «سالزبری» در جنوب بریتانیا، تشکیل شد.

به گزارش رسانه‌ها، «نیکی هیلی» نماینده دائم آمریکا درسازمان ملل متحد، روسیه را مسئول مسمویت این «جاسوس سابق» دانسته و بر ضرورت اقدام شورای امنیت در این رابطه تاکید کرد.

وی در این جلسه گفت: «ایالات متحده آمریکا معتقد است که روسیه مسئول مسمومیت «سرگئی اسکریپال» جاسوس سابق روس در بریتانیا است».

او در ادامه گفت: « ما با بریتانیا در مسئول دانستن روسیه درباره با کاربرد گاز سمی هم صدا هستیم».

وی بر ضرورت همکاری روسیه با روند تحقیقاتی که در رابطه با این پرونده در بریتانیا در حال انجام است، تاکید کرد.

نیکی هیلی با اعلام پشتیبانی کشورش از بریتانیا گفت: «ما در هر شرایطی در کنار بریتانیا هستیم».

سفیر دائم بریتانیا درسازمان ملل متحد هم با اشاره به آن‌چه «سابقه تاریک روسیه در نقض قوانین بین المللی» توصف کرد، گفت: «روسیه به معاهده منع گسترش و کاربرد سلاح شیمیایی پایبند نیست».

وی افزود که کشورش تاکنون هیچگونه پاسخ یا توضیحی از طرف روسیه درباره چگونگی انتقال مواد سمی به بریتانیا دریافت نکرده است.

وی ضمن اعلام موافقت کشورش با همکاری سازمان منع گسترش و کاربرد سلاح‌های شیمیایی در روند تحقیقات این پرونده، افزود که آثار گاز سمی کشف شده در کالبد قربانی، نشان می‌دهد که این گاز به جز در آزمایشگاه‌های مخصوص قابل تولید نیست.

نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز در این جلسه ضمن اظهار اعتماد کشورش به روند تحقیقات پرونده در بریتانیا تا رسیدن به جزئیاتی در رابطه با چگونگی انتقال و کاربرد این مواد شیمیایی سمی در این کشور، در اظهاراتی شدید اللحن گفت: «باید تمام تلاش‌ها را در جهت منع گسترش و کاربرد سلاح‌های کشتار جمعی به کار ببریم».

نماینده کویت که به عنوان عضو غیر دائم در جلسه شورای امنیت حضور داشت «هر گونه تولید، کاربرد و انتقال سلاح های شیمیایی» را محکوم کرد.

در همین رابطه ترزا می نخست وزیر بریتانیا ضمن پس گرفتن دعوت از سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه برای سفر به بریتانیا، اعلام کرد کشورش در اقدامی تلافی جویانه، 23 دیپلمات روسیه را از بریتانیا اخراج می‌کند. او افزود که این افراد در واقع مأموران اطلاعاتی روسیه هستند که به نام دیپلمات در بریتانیا فعالیت می‌کنند. او یک هفته به این 23 نفر فرصت داد تا خاک بریتانیا را ترک کنند.

وی در ادامه گفت هیچ کدام از اعضای خانواده سلطنتی یا مقام‌های دولت بریتانیا در بازی های جام جهانی 2018 روسیه شرکت نخواهند کرد.

همچنین ترزا می تاکید کرد که دولت بریتانیا حساب های بانکی روسیه در کشورش را بلوکه خواهد کرد.

از طرفی وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد که درخواست برگزاری جلسه فوری در شورای امنیت با هدف اطلاع‌رسانی درباره تحقیقات مربوط به حمله به جاسوس دوجانبه روس و دخترش با گاز اعصاب، ارائه شده است.

بریتانیا پیشتر اعضای ناتو را هم در جریان تحقیقات خود در این زمینه قرار داده بود. در این جلسه اعضای ناتو «نگرانی عمیق» خود را درباره استفاده از سم اعصاب ابراز کرده و آن را «نقض آشکار عرف و توافق‌های بین‌المللی» خوانده‌اند.

همچنین وزارت خارجه بریتانیا بار دیگر سفیر روسیه را احضار و او در جریان اقدامات احتمالی بریتانیا علیه کشورش قرار داد.