وزیر دفاع آمریکا:ایران در تلاش است با استفاده از پول بر انتخابات عراق اثر بگذارد

وزیر دفاع آمریکا، روز پنجشنبه ۲۴ اسفند ایران را به تلاش برای اثرگذاری بر انتخابات پارلمانی عراق در اردیبشهت ماه سال آینده متهم کرد.

به گزارش رویترز، وزیر دفاع آمریکا به خبرنگاران گفته است: ما شواهد نگران کننده ای در اختیار داریم که نشان می دهد ایران در تلاش است با استفاده از پول بر انتخابات عراق اثر بگذارد.

انتخابات پارلمانی عراق قرار است روز ۲۲ اردیبهشت سال آینده برگزار شود. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، به عنوان سرلیست یک ائتلاف فرا جناحی در انتخابات پارلمانی این کشور حضور دارد.

نوری مالکی، نخست وزیر پیشین عراق و هادی العامری، وزیر راه و ترابری سابق عراق، که از چهرهای نزدیک به ایران محسوب می شوند نیز در انتخابات پارلمانی عراق حضور دارند.

به گزارش آسوشیتدپرس، جیم متیس تلاش ایران برای تاثیر گذاری بر انتخات عراق بخشی از اقدامات بی‌ثبات‌ کننده ایران در منطقه خاورمیانه است.

مقام های آمریکایی ایران را متهم می کنند که منشا اکثر مشکلات منطقه خاورمیانه است. آنها به مسایلی مانند حمایت ایران از حکومت بشار اسد در جنگ داخلی سوریه یا حمایت تسلیحاتی از شورشیان شیعه حوثی در جنگ داخلی یمن اشاره می کنند.

آمریکا ایران را همچنان بارزترین دولت حامی تروریسم می داند و این کشور را متهم می کند که مشاوره، کمک‌‌ مالی، تجهیزات پیشرفته و تاکتیک‌های جدید به «گروه‌های تروریستی» در سراسر خاورمیانه ارائه می کند.

تهران از سوی دیگر این اتهام‌ها را همواره رد کرده و آن‌ها را «بی‌اعتبار» یا «کینه‌توزانه» می‌داند.

«زیاد موثر نخواهد بود»

با این حال، جیم متیس تاکید کرده است: باور داریم مبلغی که (ایران صرف دخالت در انتخابات عراق می کند)، مبلغ قابل توجهی نیست و فکر می کنیم زیاد موثر نخواهد بود.

ایران پیش از این هرگونه دخالت در انتخابات عراق را رد کرده است.

وزیر دفاع آمریکا در همین حال رویکرد ایران را با رفتار روسیه برای مداخله در انتخابات دیگر کشور ها مقایسه کرده است.

رویترز می گوید، جیم متیس مشخص نکرد که آیا ایران از حیدر العبادی در این انتخابات حمایت می کند یا نه.

حیدر العبادی نخست‌وزیری عراق را در سال ۲۰۱۴ از نوری‌المالکی، متحد نزدیک ایران، تحویل گرفت که به خاطر فروپاشی ارتش این کشور همزمان با تسخیر یک سوم از خاک عراق توسط گروه حکومت اسلامی، داعش هدف انتقاد شدید سیاستمداران قرار داشت.

بر اساس نظام تقسیم قدرت در عراق که از سال ۲۰۰۳ و پس از سقوط صدام حسین به دست نیروهای آمریکایی پایه‌گذاری شده است، نخست‌وزیری عراق در دست شیعیان، ریاست‌جمهوری که مقامی تشریفاتی است در دست کرد‌ها و ریاست پارلمان در اختیار عرب های سنی است.