سناتور جمهوریخواه: ترامپ از قرارداد هسته‌ای خارج خواهد شد

باب کورکر، سناتور جمهوریخواه و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحده، روز یکشنبه گفت، انتظار می رود دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، در ماه مه سال جاری از قرارداد هسته‌ای میان ایران و غرب خارج شود.

کورکر که با تلویزیون CBS مصاحبه می کرد، گفت: « موضع دیگری که در ماه مه مطرح خواهد شد توافقنامه اتمی ایران است به نظر نمی رسد که دونالد ترامپ خواستار تمدید مجدد این توافقنامه باشد».

وقتی از سناتور جمهوری خواه سوال شد آیا شما فکر می کنید ترامپ از توافق اتمی خارج خواهد شد او در جواب گفت:«آری ترامپ خارج خواهد شد».

ايران تغييرات اخير در وزارت خارجه آمریکا را گامی به سوی خروج واشینگتن از برجام تلقی کرده است.

آمریکا خواهان تعدیل برجام یا خروج این کشور از آن شده است. واشینگتن می گوید ایران از زمان توافق اتمی به بعد در منتطقه کستاخ تر شده و منطقه را به بی ثباتی کامل سوق داده است.

عباس عراقچی روز جمعه در واکنش به گزارش رویترز که گفته بود اروپایی‌ها پیشنهاد تحیم های جدیدی علیه ایران را داده اند گفت:«بهتر است کشورهای اروپایی همانطور که تاکنون عمل کرده اند به دنبال پایبندی مستمر آمریکا به تعهدات خود در برجام بوده و آن کشور را به اجرای موثر برجام در تمامی بخش ها همراه با حسن نیت و در فضایی سازنده ترغیب نمایند، چرا که هیچ راه دیگری برای حفظ برجام جز پایبندی کامل آمریکا و دیگر طرف های برجام به همه تعهدات خود، متصور نیست.»

این در حالی است که کشورهای اروپایی تاکنون چندین بار به طور علنی اعلام کردند که ایران نقش بی ثبات کننده در منطقه دارد. کشورهای اروپایی در رابطه با دخالت ایران در منطقه و تاثیر منفی این کشور بر ثبات و صلح در منطقه با ایالات متحده دیدگاه مشترکی دارند.

مقامات فرانسه، بریتانیا، آلمان و دیگر کشورهای اروپایی بارها اعلام کردند که توافق اتمی با مسائل مانند محدودیت فعالیت موشکی ایران و عدم دخالت تهران در کشورهای ارتباطی مستقیم دارد.

پیش از این خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت، کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان پیشنهاد وضع تحریم های جدیدی علیه تهران را داده‌اند این تحریم‌ها به دلیل فعالیت موشکی و دخالتهای بی ثبات کننده  تهران در منطقه پیشنهاد شده است.