چهار گزارشگر سازمان ملل در باره وضعیت آتنا دائمی و گلرخ ایرایی ابراز نگرانی کردند

چهار گزارشگر سازمان ملل، روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای درباره وضعیت آتنا دائمی و گلرخ ایرایی ابراز نگرانی عمیق کردند و خواستار آزادی فوری این دو فعال حقوق بشری شدند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در باره خشونت علیه زنان، گزارشگر سازمان ملل در باره وضعیت مدافعان حقوق بشر، گزارشگر سازمان ملل درباره شکنجه و رفتارهای غیرانسانی و همچنین گزارشگر سازمان ملل درباره آزادی بیان،‌ با اشاره به خبرهایی در مورد ضرب وشتم این دو مدافع حقوق بشری در بازداشت، ابراز نگرانی کرده‌اند.

آنها در بیانیه خود نوشته‌اند که تلاش آنان برای مذاکره با مقام‌های ایران در مورد آتنا دائمی و گلرخ ایرایی، به نتیجه ای نرسیده است.

آنها تاکید کرده اند که پرونده این دو فعال حقوق بشری، نمونه‌ای از رویه ادامه دار آزار و اذیت، ارعاب و حبس کسانی است که در دفاع از حقوق بشر و حمایت از زندانیان عقیدتی در ایران فعالیت می کنند. مقام‌های تهران تا کنون به این بیانیه واکنشی ابراز نکرده اند.

هفته گذشته پی‌یر آنتونیو پانزری، دبیر کمیته حقوق بشر پارلمان اروپا هم در مورد ضرب و شتم و حبس ناعادلانه آتنا دائمی و گلرخ ایرایی بیانیه‌ای منتشر کرد و خواستار آزادی این دو مدافع حقوق بشر، دسترسی آن‌ها به مراقبت‌های پزشکی و بهبود شرایط اسفناک زندان شهر ری شد.

سازمان عفو بین‌الملل نیز پیش از این با انتشار بیانیه‌ای نسبت به «برخورد هولناک» با گلرخ ابراهیمی ایرایی و آتنا دائمی ابراز نگرانی کرده بود.

این زندانیان سیاسی چهارم بهمن، پس از ضرب و شتم شدید از زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شدند.

آتنا دائمی که به اتهام «تبلیغ علیه نظام، توهین به مقدسات و توهین به رهبر ایران» به هفت سال زندان محکوم شده، از آذر ماه سال گذشته محکومیت خود را می‌گذراند.
گلرخ ابراهیمی ایرایی، همسر آرش صادقی که او هم در حبس به سر می‌برد نیز به دلیل نوشتن داستانی کوتاه علیه سنگسار که در دفترچه شخصی‌اش نوشته و آن را منتشر هم نکرده‌، بازداشت و با اتهام توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام محاکمه و به شش سال حبس محکوم شده است.