دلار از مرز ۵۰۰۰ تومان گذشت

دلار

رکورد قیمت ارز در ایران شکسته شد و قیمت دلار در عرض یک روز بیش از ۱۰۰ تومان افزایش یافت. این در حالی است که در یک ماهه اخیر صرافی‌ها از فروش دلار و یورو خودداری می‌کردند و مردم در تهیه ارز با مشکل مواجه بودند.

دوشنبه ۶ فروردین رکورد قیمت دلار در بازار آزاد ارز ایران شکسته شد و به رقم ۵۰۲۳ تومان رسید که بالاترین قیمت تا کنون برای دلار به‌شمار می‌رود.

روز گذشته (یکشنبه) در بازار آزاد نرخ دلار ۴۹۲۱ تومان معامله شد.

این در حالی است که در آخرین روزهای سال گذشته عرضه ارز توسط صرافی‌ها محدود شد و آن‌ها از فروش دلار و یورو خودداری می‌کردند و می‌گفتند «دلار نداریم». صرافی‌ها در حال حاضر حتی با ارائه پاسپورت هم دلار و یورو نمی‌فروشند و با کم می‌فروشند. بدین ترتیب مسافران خارج از کشور برای تهیه ارز مورد نیازشان با مشکل روبه‌رو شدند.

در همین حال عباس ‌آرگون، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران دوشنبه ۶ فروردین در مورد نوسانات نرخ ارز به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «دلار ارزی مرجع در سطح بین‌المللی است و عمده تجارت دنیا با این ارز انجام می‌شود و حذف آن از مبادلات تجاری کار آسانی نیست.»

آرگون با بیان این‌که باید گزارشگری مالی بر مبنای دلار تجدیدنظر شود، افزود: «نفع ما در این است که وابستگی‌مان به دلار کمتر شود.»

به‌گفته او دولت نگذاشت متناسب با نرخ تورم نرخ ارز افزایش پیدا کند و ضرر زیادی را به واردکنندگان، تولیدکنندگان و صادرکنندگان زد: «صادرکننده نیز باتوجه به اینکه بهای تمام شده‌اش‌ افزایش پیدا می‌کند، نمی‌تواند با نرخ بالاتری کالا را بفروشد و عملا بازارهای صادراتی خود را از دست می‌دهد و از سوی دیگر بازار داخل هم باتوجه به اینکه تولیدکننده بهای تمام شده‌اش افزایش خواهد یافت، بازار خود را از دست می‌دهد.»

نرخ ارز به‌طور مستقیم بر زمینه‌های مختلف اقتصادی، مانند اشتغال، صادرات، واردات تأثیر می‌گذارد.

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی نابسامانی بازار را «موقتی» و «روانی» دانسته و گفته بود که دولت در افزایش قیمت‌ها دخالتی ندارد و به دنبال کاهش نرخ برابری است.

نرخ دلار طی ماه‌های گذشته همزمان با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی و احتمال بازگشت تحریم‌های مالی علیه ایران افزایش یافت.

عباس ‌آرگون در این‌باره می‌گوید: «نرخ سودسپرده که کاهش پیدا کرد جریان پولی به سمت بازارهای واسطه‌گری و فیزیکی ارز آمدند و فیزیک ریال هم محدود شد.»

بهمن عشقی، افزایش نرخ برابر دلار و یورو را را موجب «فرار سرمایه» دانسته است.