شورای امنیت حملات موشکی حوثی های یمن به عربستان را محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد چهارشنبه هشتم فروردین در بیانیه ای حملات موشکی اخیر شبه نظامیان شیعه حوثی به عربستان سعودی را به شدت محکوم کرده است.

به گزارش رویترز، شورای امنیت همچنین در این بیانیه از نقض تحریم های تسلیحاتی یمن انتقاد کرده است.

عربستان سعودی شامگاه یکشنبه اعلام کرد که سامانه دفاعی آن کشور هفت موشک بالیستیک که شورشیان حوثی در یمن شلیک کرده بودند، را سرنگون کرده‌ است. گزارش شده که سقوط بقایای موشک‌ها روی یک منطقه مسکونی، یک کشته برجای گذاشته‌ است.

به گزارش رویترز، در بیانیه ۱۵ عضو شورای امنیت همچنین از این که شبه نظامیان حوثی تهدید کرده اند که به حملات موشکی به عربستان و کشورهای منطقه ادامه می دهند، ابراز نگرانی شده است.

طبق این گزارش، حملات موشکی یکشنبه شبه نظامیان شیعه حوثی خطر تشدید درگیری در این کشور جنگ زده را افزایش داده است، کشوری که در آن میلیون ها نفر با خطر گرسنگی و قحطی مواجه اند.

در بیانیه اعضای شورای امنیت سازمان ملل همچنین نسبت به وخیم تر شدن وضعیت انسانی و پیامد های ناگوار جنگ برای غیر نظامیان در یمن ابراز نگرانی شده است.

یمن در سه سال گذشته عرصه جنگ بین ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان و شبه نظامیان شیعه حوثی و متحدان بوده است.کشورهای منطقه و غرب، ایران را به حمایت تسلیحاتی از شبه نظامیان حوثی متهم می کنند. این در حالی است که شبه نظامیان حوثی با رد این اتهام می گویند، آنها بخشی از جریان انقلاب علیه فساد در یمن هستند.

کشورهای غربی همچنین ایران را متهم می کنند که با دخالت در امور داخلی کشورهای خاورمیانه باعث بی ثباتی در منطقه می شود و از تهران خواسته اند کمک های تسلیحاتی به شبه نظامیان حوثی متوقف کند.

در همین زمینه، سخنگوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان در یمن با متهم کردن تهران به حمایت از حملات موشکی حوثی‌ها به خاک پادشاهی سعودی، ایران را تهدید کرده است که حمله موشکی حوثی‌ها را تلافی خواهد کرد.

کار‌شناسان سازمان ملل متحد که مسئول نظارت بر اجرای تحریم‌های یمن هستند، پیش از این اعلام کردند که موشک ها و جنگ‌افزارها مورد استفاده حوثی ها منشا ایرانی دارند.

این در حالی است که ایران اتهام حمایت تسلیحاتی از شبه نظامیان حوثی را رد می کند.

در همین زمینه یدالله جوانی،‌ معاون سیاسی سپاه، گفته بود که «ادعای ایرانی بودن موشک‌های یمن» کار عربستان است تا از این راه «افکار عمومی را از جنایاتش در یمن منحرف» کند.

وی اضافه کرده بود: «همگان می‌دانند که راه‌های ارسال سلاح به یمن مسدود است و عربستان، یمن را در محاصره کامل قرار داده‌» است.

ولی به رغم انکار جمهوری اسلامی،‌ در خواست ها از ایران برای توقف ارسال سلاح برای شبه نظامیان شیعه حوثی همچنان ادامه دارد.

در همین زمینه، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه و پنی موردانت، وزیر امور توسعه بین‌المللی بریتانیا در بیانیه مشترکی گفته بودند: اگر ایران واقعا، آنگونه که در بیانیه های علنی خود می گوید، به یک راه حل سیاسی برای یمن متعهد است، می بایست ارسال سلاح به یمن را متوقف کند، چرا که (ارسال سلاح به یمن) باعث طولانی شدن جنگ، تشدید تنش های منطقه و تهدید صلح و امنیت بین المللی می شود.

این بیانیه اضافه کرده بودند: برای ما این پرسش مطرح است که چرا ایران بخشی مهمی از در آمدهای خود را در کشوری که هیچ‌گونه ارتباط تاریخی و منافع مشخصی ندارد هزینه می کند، به جای اینکه نفوذ خود را برای پایان دادن به درگیری و کمک به سعادت مردم یمن بکار گیرد.

این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش گفته است، بریتانیا «در جایگاهی نیست که به دیگران اتهام بزند.»