ولیعهد عربستان خواستار تشدید فشارها بر ایران شد

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، از جامعه بین المللی خواسته است برای جلوگیری از جنگ در منطقه، فشارهای سیاسی و اقتصادی بر ایران را افزایش دهند.

محمد بن سلمان به روز نامه وال استریت جورنال گفته است، تحریمها می توانند فشار بیشتر بر حکومت ایران وارد کنند.

وال استریت جورنال بخش هایی از این مصاحبه را روز پنجشنبه نهم فروردین ماه منتشر کرده است و می گوید این مصاحبه در هفته جاری انجام شده است.

ولیعهد عربستان در ادامه تاکید کرده است،برای جلوگیری از وقوع درگیری نظامی، ما می بایست (در تشدید فشارهای سیاسی و اقتصادی)موفق شویم. اگر تلاش های ما ناموفق باشد، ما احتمالا طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده با ایران درگیر جنگ خواهیم شد.

محمد بن سلمان که برای دیدار با مقام های آمریکا به این کشور سفر کرده است روز سه شنبه نیز در نشستی با روزنامه‌نگاران و اعضای هیئت تحریریه نیویورک‌ تایمز شرکت کرد.

ولیعهد عربستان در این نشست گفته بود، هدف برنامه هسته ای ایران دستیابی به سلاح اتمی است و می بایست از هم اکنون دست به کار شد.

وی اضافه کرده بود که حکومت ایران در صدد است تا با دستیابی به سلاح اتمی «هر آن‌چه می‌خواهد در منطقه خاورمیانه» انجام دهد بدون آن‌که نگران واکنشی از سوی دیگران باشد.

این در حالی است که مقام های ایران تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای را رد می کنند.

پادشاهی سنی عربستان سعودی در سال های اخیر درگیر یک رقابت شدید با حکومت شیعه ایران بوده و دو کشور در جنگ‌های نیابتی در کشورهای خاورمیانه از جمله عراق، سوریه، لبنان و یمن در برابر یکدیگر ایستاده‌اند.

عربستان سعودی ایران را متهم می کند که به دنبال توسعه طلبی در منطقه است. در همین زمینه محمد بن سلمان طی ماه های اخیر علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران را با «هیتلر» مقایسه کرده است.

ولیعهد عربستان سعودی پیشتر گفته بود:«درسی که از اروپا آموختیم این است که مماشات نتیجه نمی‌دهد. ما نمی‌خواهیم که هیتلر جدید در ایران آنچه را در اروپا رخ داد در خاورمیانه تکرار کند.»

محمد سلمان که در عین حال مسئولیت وزارت دفاع پادشاهی عربستان را نیز به عهده دارد، گفته بود باید با جمهوری اسلامی تحت رهبری علی خامنه‌ای که در حال گسترش مرزهایش است، مقابله کرد.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی و متحدان آن را دلیل اصلی مشکلات خاورمیانه معرفی می‌کند.