پاپ فرانسیس خواستار پایان «کشتار و خونریزی» در سوریه شد

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌ها، روز یکشنبه ۱۲ فروردین در پیامی به مناسبت «عید پاک» خواستار پایان یافتن «کشتار و خونریزی در سوریه» و دستیابی به «آشتی» در خاورمیانه و صلح جهانی شد.

رهبر کاتولیک‌ها در پیام سنتی‌اش خطاب به «شهر (رم) و جهان»، گفت: «امروز برای به ثمر رسیدن میوه صلح در کل جهان، و ابتدا از سرزمین دوست‌داشتنی سوریه که مدت‌ها ست در رنج است دعا می‌کنیم».

به گزارش آسوشیتدپرس، سخنرانی پاپ در حضور حدود هشتاد هزار نفر در میدان سَن‌پیتر واتیکان برگزار شد و میلیون‌ها نفر در جهان نیز این مراسم را به صورت زنده از رسانه‌ها دنبال می‌کردند.

پاپ فرانسیس در پیام خود ابراز امیدواری کرد که هفت سال کشتار در سوریه «پایانی سریع» داشته باشد، کمک‌های انسان‌دوستانه به مناطق جنگ‌زده و نیازمند برسد و شرایط برای بازگشت آوارگان مهیا شود.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، اظهارات پاپ همزمان با انتشار گزارش‌هایی درباره توافق نهایی بر سر خروج همزمان شورشیان و غیرنظامیان از غوطه شرقی که نقطه عطفی برای حکومت بشار اسد در تسلط دوباره بر این مناطق خواهد بود صورت گرفته است. برآورد می‌شود جنگ هفت ساله سوریه تاکنون بیش از ۳۵۰ هزار کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشته باشد.

رهبر کاتولیک‌ها در پیام خود همچنین خواستار صلح در خاورمیانه شد و گفت: امروز از درد جنگ یمن و درگیری در خاورمیانه در رنج‌ایم. «دردی که مردم بی‌دفاع را در تنگنا قرار داده، در حالی که گفت‌وگو و احترام دوجانبه می‌تواند به اختلافات و خشونت‌ها پایان دهد».

جنگ داخلی یمن که از سال ۲۰۱۵ آغاز شد و سپس حملات عربستان سعودی و متحدانش به این کشور را در پی داشت تاکنون ۱۰هزار کشته بر جای گذاشته است.

پاپ فرانسیس همچنین خواستار «آشتی» در خاورمیانه و منازعه اسرائیل و فلسطینی‌ها شد و آن منطقه را سرزمینی خواند که «این روزها زخم کشمکش بر تن دارد و نباید بی‌دفاعان را به حال خود رها کرد».

در روزهای اخیر و همزمان با تظاهرات اعتراضی فلسطینیان در نوار غزه موسوم به «راهپیمایی بازگشت»، تاکنون دست‌کم ۱۶ فلسطینی کشته و صدها تن مجروح شده‌اند.

رهبر کاتولیک‌ها در مراسم «عید پاک» به سایر مناطق جهان نیز اشاره کرد. «عید پاک» روزی‌ست که به باور مسیحیان، عیسی مسیح دوباره زنده شده و برخاست.

پاپ فرانسیس «رستاخیز مسیح» را ارمغان «امید برای دنیایی پر از بی‌عدالتی‌ها و خشونت‌ها» دانست و از جمله به آفریقا و «گرسنگی، پناه‌جویان، منازعات محلی و تروریسم» در آن قاره اشاره کرد و خواستار صلح برای آنجا شد.

پاپ با استدعای صلح در کل جهان، همچنین خواستار به ثمر رسیدن مذاکرات در شبه جزیره کره شد و گفت مذاکراتی که آغاز شده است می‌تواند صلح و هماهنگی در منطقه را توسعه دهد.

اخیرا مقامات ارشد کره شمالی و جنوبی مذاکراتی را برای پایان دادن به تنش‌ها آغاز کرده‌اند و قرار است که اواخر ماه جاری رهبران دو کشور با هم دیدار کنند. انتظار می‌رود رهبران کره شمالی و آمریکا نیز اواخر ماه آینده با هم ملاقات کنند.

رهبر کاتولیک‌های جهان ابراز امیدواری کرد آنهایی که مستقیما مسئول مذاکرات هستند با درایت و هوشیاری در راستای صلاح مردم کره و ایجاد روابطی مبتنی بر اعتماد جامعه جهانی گام خواهند برداشت.