کشف اسناد دور زدن تحریم‌ها توسط سپاه ایران از طریق بانکی در بحرین

روزنامه آمریکایی واشینگتن پست در گزارشی که سه‌شنبه 3 آوریل به نقل از اسناد دولتی بحرین منتشر کرده، از فعالیت‌های «فیوچر بانک» در این کشور خبر داده که به مدت بیش از 10 سال به ایران در دور زدن تحریم‌های بین‌المللی کمک کرده است.

بنا بر این گزارش، بخشی از این کمک‌ها به شرکت‌های مرتبط با سپاه پاسداران شده است.

بانک فیوچر بانک که اکنون تعطیلی شده، در منطقه خلیج از جمله کشور بحرین فعالیت می‌کرد.

فیوچر بانک سال 2004 در سرمایه‌گذاری مشترک میان بانک الاهلی المتحد بحرین و بانک صادرات ایران تاسیس شد. این بانک با متهم شدن به کمک به ایران در دور زدن تحریم‌های بین‌المللی، در فهرست سیاه آمریکا و اتحادیه اروپا قرار گرفته است.

بنا بر گزارش روزنامه واشینگتن پست، این دو ایرانی، به طور پیاپی، اسناد اقتصادی خود را تغییر می‌دادند «تا پوششی برای تجارت غیر قانونی میان ایران و ده‌ها شریک تجاری خود ایجاد کنند».

ایران به دلیل سیاست‌هایش در معرض تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد. در مقطعی هم تا پیش از دست‌یابی به توافق هسته‌ای با جامعه جهانی، تحریم‌های سختی از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد، آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال شد. صنعت بانکی و بخش مالی ایران نیز در این دوره تحت تحریم قرار گرفت.

به گزارش روزنامه آمریکایی برپایه آنچه که در اسناد دولتی بحرین آمده، در فاصله سال‌های 2004 تا 2015، فیوچر بانک دستکم 7 میلیارد دلار به طور غیر قانونی میان ایران و طرف‌های دیگر جا به جا کرده است. در این دوره بانک‌های ایرانی به خاطر تحریم‌های بین‌المللی، از دسترسی به بازارهای مالی جهانی، محروم بودند.

برپایه این گزارش، دولت بحرین می‌گوید یکی از حساب‌ها متعلق به شیخ عیسی قاسم، از روحانیون شیعه بحرینی است که میلیون‌ها دلار طی سال‌ها در این بانک به ودیعه گذاشته و برخی از این اموال را به موسساتی خیریه واریز کرده که مسئولان بحرینی آن‌ها را موسسات تروریستی می‌دانند.

این گزارش افزوده است که محققان قضایی، صدها حساب بانکی افتتاح شده توسط فیوچر بانک را کشف کردند که به افرادی با سابقه محکومیت در اتهام‌های مرتبط با پولشویی، تامین مالی تروریسم و فراهم کردن وام برای شرکت‌های مرتبط با سپاه پاسداران ایران، تعلق دارد.

واشینگتن‌پست در ادامه این گزارش بر اساس اسناد محرمانه قضایی که به آن دست یافته است می‌نویسد، بازرسان همچنین صدها حساب بانکی کشف کرده‌اند که مرتبط به افرادی‌ست با سابقه محکومیت به اتهام پولشویی، تامین اقتصادی تروریسم و فراهم آوردن وام برای شرکت‌هایی که در حقیقت به سپاه پاسداران ایران وصل هستند.

برپایه این گزارش، مقام‌های بحرین فیوچر بانک را به «اسب تراوا» تشبیه کرده‌اند که با فعالیت در این کشور، اقدام به داد ستدی میلیاردها دلاری به سود ایران زده و تحریم‌های این کشور را دور زده است.

دولت بحرین حدود دو ماه پیش شکایتی در دادگاهی در هلند ثبت کرد و در آن فیوچر بانک را به تجارت غیر قانونی متهم کرد.