دونالد ترامپ: ایران و روسیه مسئول حمایت از «اسد حیوان» در سوریه هستند

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز یکشنبه ۱۹ فروردین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و حکومت ایران را به خاطر حمایت از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، مسئول حمله با سلاح شیمیایی به شهر «دوما» دانست.

آقای ترامپ در توئیتی نوشت: «خیلی‌ها مرده‌اند، از جمله زنان و کودکان، در حمله شیمیایی بی‌خردانه در سوریه. این قساوت در منطقه‌ای رخ داده که توسط ارتش سوریه مسدود و محاصره شده، و کاملا از دنیای خارج غیرقابل دسترس است».

وی افزود: «رئیس‌جمهور پوتین، روسیه و ایران مسئول حمایت از اسد حیوان هستند. آنها هزینه سنگینی پرداخت خواهند کرد. فورا راه را برای کمک‌های درمانی و راستی‌آزمایی باز کنید. فاجعه انسانی دیگری بدون هیچ دلیلی. بیمار!»رئیس‌جمهوری ایالات متحده در توئیت دیگری با اشاره به سیاست دولت باراک اوباما و تعیین خط قرمز در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، نوشت: «اگر رئیس‌جمهور اوباما به خط قرمز خود پایبند می‌بود، فاجعه سوریه خیلی وقت تمام شده بود. اسد حیوان به تاریخ می‌پیوست».

توئیت‌های آقای ترامپ ساعاتی پس از آن منتشر شد که نیروهای امدادی و فعالان مخالف بشار اسد در سوریه از حمله شیمیایی به یکی از مناطق تحت تصرف شورشیان در نزدیکی دمشق خبر دادند که به کشته شدن دستکم ۴۰ تن انجامیده است.

گزارش شده که این حمله شامگاه شنبه در یکی از شهرک‌های اطراف دوما در شمال شرقی پایتخت سوریه صورت گرفته است. حملات نیروهای دولتی سوریه به شورشیان جیش‌الاسلام در این منطقه همچنان ادامه دارد.این در حالی است که برخی از مقامات بلندپایه آمریکایی از احتمال حمله موشکی آمریکا به مواضع رژیم اسد در واکنش به حملات شیمیایی به دوما خبر دادند.

توماس بوسرت، مشاور کاخ سفید در امور امنیت ملی و مبارزه با تروریسم در مصاحبه‌ای با برنامه “ذیس ویک” تلویزیون «ای بی سی» گفت، حمله موشکی ایالات متخده به سوریه را بعید نمی‌داند.

وی گفت:«در حال حاضر حمله شیمایی را بررسی می‌کنیم تصاویر قربانیان بسیار «وحشتناک» است».

اعضای امنیت ملی آمریکا امشب در باره واکنش ایالات متحده به رژیم اسد تشکل جلسه خواهند داد و نحوه پاسخ به حمله شیمیایی به دوما را بررسی خواهند کرد.

در همین حال وزارت خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای گفت که رژیم اسد و حامیانش باید برای این حمله مسئول شناخته شوند.

هدر نائورت ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت آمریکا از نزدیک اخبار نگران کننده حمله شیمیایی را دنبال می کند، که بیمارستانی نیز در جریان آن هدف قرار گرفته است.

نائورت در این بیانیه افزود روسیه با حمایت مستمر از رژیم سوریه، عملا برای چنین حملاتی مسئول شناخته می شود، در این حملات شهروندان هدف قرار می‌گیرند.

مخالفان اسد از ادامه حملات زمینی و هوایی نیروهای اسد با بمب‌های بشکه‌ای به منطقه غوطه شرقی و دوما که بزرگترین شهر در این منطقه است، خبر دادند.

به گزارش صدای آمریکا، سازمان موسوم به دفاع مدنی سوریه، متشکل از گروهی از امداگران که با حمایت مالی آمریکا و کشورهای غربی در مناطق تحت کنترل مخالفان فعالیت می کند، اعلام کرد بسیاری از خانواده های شهر دوما در پناهگاه ها یا خانه هایشان با دهان های کف کرده خفه شدند.

بازتاب گسترده جهانی «حمله شیمیایی» به دوما

حمله شیمیایی روز یکشنبه بازتاب گسترده جهانی به دنبال داشته است. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در بیانیه‌ای از دور تازه خشونت‌ها در دوما «ابراز نگرانی عمیق» کرد.

در این بیانیه آمده است که «دبیرکل سازمان ملل بویژه از این اتهام‌ها یکه خورده است که غیرنظامیان در دوما هدف حمله شیمیایی قرار گرفته‌اند».

وی گفته که همگام با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، رئیس‌جمهوری آمریکا و چندین رهبر جهان و گروه‌های امدادرسانی این حمله شیمیایی را تقبیح می‌کند.

بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، نیز گزارش‌های مربوط به این حمله را «شدیدا آزاردهنده» توصیف کرده و به روسیه هشدار داده است که در مسیر تحقیقات بین‌المللی مانع ایجاد نکند.

وی اظهار داشت که ارتش بشار اسد از سال ۲۰۱۴ تاکنون دستکم چهار بار متوسل به حمله شیمیایی شده است.

وزیر خارجه بریتانیا از انجام تحقیقات توسط سازمان منع سلاح شیمیایی حمایت کرده و گفته است که روسیه حامی بشار اسد «نباید دوباره در مسیر تحقیقات کارشکنی کند».

وزارت خارجه ترکیه نیز بیانیه‌ای صادر کرده و در آن ضمن «محکومیت شدید» حمله یاد شده گفته است، «ظن شدید» می‌رود که این حمله کار رژیم بشار اسد باشد، چرا که «سوابق آن در زمینه استفاده از سلاح‌ شیمیایی نزد جامعه بین‌المللی روشن است».

سابقه حملات شیمیایی در سوریه

دوما در سال ۲۰۱۳ نیز صحنه یک حمله شیمیایی بود که محکومیت گسترده دولت بشار اسد را به دلیل کشته شدن صدها تن به دنبال داشت.

بعد از این حمله بود که حکومت سوریه با فشار ایالات متحده و میانجی‌گیری روسیه پذیرفت تا سلاح‌های شیمیایی خود را نابود کند. با این حال از آن زمان تا کنون حملات شیمیایی به غیرنظامیان در چند نوبت دیگر تکرار شده است.

از جمله اسفندماه گذشته که گزارش‌های مختلفی درباره حمله شیمیایی ارتش اسد به غوطه شرقی در حومه پایتخت منتشر شد. همان زمان، وزیر دفاع آمریکا این اقدامات را «بی‌خردی بزرگ» از سوی حکومت دمشق دانست و گفت که دولت ترامپ موضع خود را در این زمینه قبلا روشن کرده است.

اشاره وی به حملات موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در خاک سوریه بود که فروردین سال ۹۶ اندکی پس از انتشار گزارش‌هایی در مورد حمله شیمیایی به «خان‌شیخون» صورت گرفت.

سازمان ملل چهارم آبان پارسال در گزارشی به شورای امنیت اعلام کرد که حکومت بشار اسد مسئول حمله شیمیایی ۱۵ فروردین ۹۶ به خان شیخون است.