غوطه شرقی؛ دست‌کم ۷۰ نفر در حمله شیمیایی دوما کشته شدند

 شهر دوما

تصاویر تکان‌دهنده‌ای از اجساد و قربانیان در شهر دوما سوریه در حومه دمشق منتشر شده که به گفته امدادگران و گروه‌های پزشکی بر اثر خفگی ناشی از یک حمله شیمیایی جان داده‌اند. هنوز هیچ منبع مستقلی این گزارش‌ها را تایید نکرده و آمار متفاوتی هم از تعداد قربانیان منتشر شده است.

کلاه سفیدها که وظیفه امدادرسانی در مناطق جنگ‌زده سوریه را برعهده دارند تصاویری منتشر کرده‌اند که اجساد بی‌جان را در زیرزمین‌ها نشان می‌دهد. آنها می‌گویند این قربانیان بر اثر استنشاق گازهای سمی جان داده‌اند.

بنابر گزارش این گروه‌های امدادی، احتمالا تعداد قربانیان افزایش خواهد یافت.

گروه‌های امدادی و رسانه‌های نزدیک به مخالفان دولت در غوطه آمارهای متفاوتی از تعداد کشته‌شدگان این حمله ادعایی گزارش کرده‌اند؛ در گزارش اولیه تعداد کشته‌شدگان ۱۵۰ نفر اعلام شده بود اما ساعتی بعد این تعداد به ۷۰ نفر کاهش یافت و همزمان یک رسانه مخالفان در دوما هشدار داده که ممکن آمار قربانیان با جستجو در زیرزمین‌های مسکونی اطراف محل واقعه افزایش یابد.
شهر دوما آخرین سنگر مخالفان مسلح دولت سوریه در غوطه شرقی است که در محاصره ارتش قرار گرفته است

در همین حال، دولت سوریه ادعای شکل‌گیری یک حمله شیمیایی را تکذیب کرده و آن را “ساختگی” دانسته است. روسیه هم این حملات را تکذیب کرده است.

وزارت خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای اعلام کرده که مشغول بررسی گزارش‌ها در این رابطه است و همزمان روسیه را که دوشادوش دولت سوریه قرار گرفته را مسئول هرگونه جنایت و حمله شیمیایی ادعایی دانسته است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده: “این که رژیم (بشار اسد) سابقه استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم خودش را دارد غیرقابل انکار است… در نهایت این روسیه است که باید مسئولیت حملات بی‌رحمانه و بی‌شمار علیه مردم سوریه را برعهده بگیرد.”

مرکز رسانه‌های مخالفان مسلح بشار اسد در غوطه شرقی هم با انتشار گزارشی مدعی شده که بیش از یک هزار نفر در جریان این حمله ادعایی با گاز شیمیایی مسموم و دچار اختلالات تنفسی شده‌اند.

این رسانه مخالفان دولت سوریه می‌گوید یک هلی‌کوپتر دولتی این بمب را که حاوی گاز سمی سارین بوده را بروی دوما رها کرده است.

دوما آخرین نقطه از منطقه غوطه در حومه دمشق است که در دست مخالفان مسلح دولت قرار دارد اما مدتهاست که تحت محاصره ارتش و نیروهای حامی بشار اسد است.