تخلیه برخی از فرودگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی رژیم سوریه جنگنده های سوری به عراق و ایران منتقل شده اند

دیدبان حقوق بشر سوریه امروز جمعه اعلام کرد که حکومت سوریه تمامی فرودگاهها و پایگاههای نظامی خود را تخلیه کرده است. دیدبان حقوق بشر سوریه طی بیانیه ای اعلام کرد که با استناد به اطلاعات موثق حکومت سوریه تمامی فرودگاهها و پایگاههای نظامی خود را تخلیه نموده و بسیاری از جنگده های نظامی خود را به عراق و ایران انتقال داده است .

از سوی دیگر یک مقام آگاه امنیتی به شبکه تلویزیونی الرای کویت گفته است تعدادی از جنگنده های ارتش سوریه از طریق مرز هوایی عراق به یک فرودگاه نظامی در غرب ایران منتقل شده است تا در صورت بروز درگیری از ایران و عراق به آسمان سوریه وارد عمل بشوند .

در ادامه بیانیه دیده بان حقوق بشر آمده است  که این اقدام سوریه نیز بعد از بالا گرفتن احتمال حمله آمریکا به این کشور صورت گرفته .

در سایه ادامه تهدیدهای چند روز اخیر آمریکا مبنی بر حمله به برخی از پایگاه‌های نظامی در سوریه و با وجود تمام تهدیدها و محکومیت‌های بین‌المللی مبنی بر احتمال حمله نظامی به سوریه (فرانسه و روسیه) تا روز پنج شنبه ۱۲  آوریل، بشار اسد رئیس نظام سوریه، هیچ موضعی در این باره نگرفت و تنها یک منبع در وزارت امور خارجه سوریه، این تهدیدها را «احمقانه» توصیف کرد.

در همین حال دیدبان حقوق بشر سوریه گزارش داد که نیروهای نظام سوریه، تعدادی از پایگاه‌های نظامی خود از جمله فرماندهی ستاد مشترک نیروهای مسلح و ساختمان وزارت دفاع را تخلیه کردند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داده : «نیروهای رژیم سوریه از شامگاه سه‌شنبه ۱۰ آوریل اقدام به تخلیه فرودگاه‌های نظامی از جمله تی‌فور (در مرکز کشور) و السین و «الضمیر در حومه دمشق کردند. آن‌ها علاوه بر آن مقرهای فرماندهی نظامی از جمله لشکر چهارم و گارد ریاست جمهوری در اطراف دمشق را تخلیه کردند».

خبرگزاری فرانسه نیز بی آنکه نامی از کشورهای مقصد ببرد تائید نموده که بسیاری از جنگنده های ارتش سوریه آشیانه های خود را ترک کرده و بعضی از آن‌ها به پایگاه هوایی حمیمیم روسیه در غرب سوریه و بعضی دیگر خاک سوریه را ترک گفته اند.

همچنین خبرگزاری رویترز گزارش داده که برخی از مسئولان آمریکایی نیز تایید کردند که نیروهای رژیم سوریه و شبه‌نظامیان متحدشان هم برخی از پایگاه‌های نظامی خود را تخلیه کرده‌اند.

ارتش رژیم سوریه تاکنون هیچ‌گونه اطلاعاتی را در این زمینه منتشر نکرده است. همچنین رئیس‌جمهوری رژیم سوریه نیز تاکنون در مورد تهدیدات ایالات متحده آمریکا علیه کشورش هیچ‌گونه اظهارنظری نکرده است.

ایران بریفینگ