الجبیر: «اجلاس قدس» خواستار خروج ایران از کشورهای عربی شد

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه پادشاهی سعودی، شامکاه یکشنبه 15 آوریل در یک کنفرانس مطبوعاتی که پس از پایان فعالیت‌های اجلاس سران کشورهای عربی در «الظهران» برگزار شد، گفت، «اجلاس قدس» ایران را به دلیل حمایت از کودتگران حوثی و دخالت‌هایش در امور داخلی کشورهای عربی محکوم کرد.

وزیر خارجه سعودی گفت، رژیم ایران تلاش می‌کند منطقه را با فتنه فرقه‌گرایی به آتش بکشد.

وی افزود:«در این اجلاس همچنین از ایران خواسته شد تا از کشورهای عربی خارج و به حسن همجواری و حاکمیت ملی همسایگانش احترام بگذارد».

الجبیر گفت:«در این اجلاس اقدامات شبه نظامیان تروریست حوثی در هدف قرار دادن پادشاهی سعودی با موشک‌های بالستیکی و کشتار یمنی‌ها از سوی اعضای اتحادیه عرب محکوم شد».

وزیر خارجه سعودی در باره بحران سوریه گفت:«در “اجلاس قدس” کشورهای عربی خواستار یافتن راه حلی مسالمت آمیز برای سوریه بر اساس بیانیه ژنو 1 شدند».

الجبیر گفت در این اجلاس سران کشورهای عربی بر ضرورت حمایت از طرح‌های استراتژیک جهت محافظت از امنیت قومی ملت عرب تاکید کردند.

وزیر خارجه سعودی در این مصاحبه مطبوعاتی از تصمیم لبنان برای میزبانی نشست اقتصادی اتحادیه عرب که قرار است در سال 2019 در بیروت برگزار شود، خبر داد.

وزیر خارجه سعودی، با اشاره به طرح ملک سلمان برای برگزاری یک اجلاس فرهنگی – عربی در آینده« گفت قرار است، کشور عربی تونس میزبان برگزاری سیمین کنفرانس اتحادیه عرب باشد.

«اجلاس قدس» اتحادیه عرب روز یکشنبه 15 آوریل 2018 با سخنرانی ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی فعالیت خود را آغاز کرد.

پادشاه سعودی در سخنان افتتاحیه «اجلاس قدس» در شهر «الظهران» با اشاره به دخالت‎های ایران در منطقه از جامعه جهانی خواست تا در برابر رفتار ایران در منطقه موضعی محکم اتخاذ کند.

ملک سلمان همچنین با اشاره به تحولات اخیر در فلسطین گفت، قضیه فلسطین موضوع اساسی ماست و برای آینده نیز در اولویت برنامه‌هایمان خواهد بود.

پادشاه سعودی ضمن محکوم کردن انتقال سفارت آمریکا به قدس بر ضرورت ابقای قدس شرقی به عنوان پایتخت فلسطین تاکید کرد.

ملک سلمان همچنین با اشاره به مشکلات موجود در منطقه، بر ضرورت مبارزه مستمر علیه تروریسم تاکید کرد.

پادشاه سعودی گفت:«امروز تهدید تروریسم بزرگترین چالش در برابر جهان عرب و کشورهای اسلامی است».