کشورهای اروپایی به توافق برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران نزدیکتر شده‌اند

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشت کشورهای اروپایی به توافق برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران نزدیک‌تر شده‌اند.

خبرگزاری «رویترز» چهارشنبه 18 آوریل به نقل از منابع دیپلماتیک از نزدیک شدن اتحادیه اروپا به توافق برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران به علت برنامه موشکی و رویکردهای منطقه‌ای آن، خبر داد.

این خبرگزاری به نقل از دیپلمات‌ها نوشته است که مقام‌های اروپایی اطمینان داده‌اند که وضع این تحریم‌های تازه‌ علیه ایران در راستای تلاش برای جلب موافقت احتمالی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با ماندن در توافق هسته‌ای است.

بنا بر این گزارش، در حال حاضر کشورهای بیشتری در اتحادیه اروپا از ایده تحریم‌های پیشنهادی آلمان، بریتانیا و فرانسه علیه مقام‌های عالی‌رتبه و فرماندهان ارشد و شرکت‌های ایرانی حمایت کرده‌اند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا که بارها توافق هسته‌ای ایران را «فاجعه‌بار» خوانده، تا 12 ماه مه آینده به کشورهای اروپایی‌ و کنگره کشورش فرصت داده تا اصلاحات مد نظر او را در برجام اعمال کنند. ابدی شدن محدودیت غنی‌سازی اورانیوم، دسترسی آزادانه و بی‌قید و شرط بازرسان به اماکن نظامی و تاسیسات هسته ای ایران و نیز محدود شدن برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای تهران، شروطی هستند که ترامپ برای ماندن آمریکا در برجام مطرح کرده است.

دیپلمات‌ها تاکید کردند که در پی حمله شیمیایی احتمالی روز 7 آوریل به منطقه دوما در حومه دمشق که کشورهای غربی رژیم سوریه را مسئول آن دانسته‌اند هم‌اکنون کشورهای اروپایی بیش از هر زمانی تحت فشار هستند تا در برابر نقش ایران در سوریه و حمایت‌های آن از رژیم اسد موضع تندی گرفته و با آن مخالف کنند.

منابع دیپلماتیک گفتند در پی تحولات اخیر، اسپانیا، اتریش و سوئد دیدگاه‌های ملایم‌تری در برابر موضع آمریکا که خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران و اصلاح توافق هسته‌ای است، نشان داده‌اند.

آنها افزودند که کشورهای آلمان، بریتانیا و فرانسه هفته گذشته نشست‌های مشورتی را در واشنگتن، بروکسل و لوکزامبورگ برگزار کردند تا موافقت و حمایت 25 کشور عضو اتحادیه اروپا را در این زمینه جلب کنند.

در این گزارش دیپلمات‌های غربی به نگرانی‌های ایتالیا از تاثیرات احتمالی تحریم‌های جدید غرب بر موافقت‌نامه سرمایه‌گذاری 5 میلیارد یورویی این کشور با ایران که در ژانویه امسال به امضا رسید، اشاره کرده و گفتند که ایتالیا بیم آن دارد که اقدام برای اعمال تحریم‌های بیشتر تلاش‌های این کشور برای بازسازی روابط تجاری خود با تهران را از بین ببرد و در این راستا از احتمال مخالفت رم با شرکای آن در اتحادیه اروپا بر سر رویکرد وضع تحریم‌های تازه بر ایران، خبر دادند.

تلاش اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران قبل از به پایان رسیدن ضرب الاجل ترامپ، بیش از این حائز اهمیت است زیرا که اروپا در حال حاضر با این رویکرد در درجه نخست می‌خواهد خشم خود را از ایران به دلیل نقش این کشور در منطقه و ادامه پشتیبانی‌اش از رژیم سوریه، نشان دهد.

یکی دیگر از دیپلمات‌های غربی در این زمینه به رویترز گفت: «چیزی که حائز اهمیت است این است که کشورهای اروپایی به هدف مشترکی در این زمینه دست یافته‌اند و در حال حاضر نگرانی‌های مشترکی در مورد رویکردهای منطقه‌ای ایران و فعالیت‌های موشکی بالستیک آن دارند.

بنا بر پیش‌نویس طرح پیشنهادی آلمان، بریتانیا و فرانسه برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران، که رویترز از مفاد آن مطلع شده است، این سه کشور اروپایی همچنین نسبت به برنامه موشک‌های بالستیک ایران و انتقال موشک‌های ساخت ایران و فناوری موشکی این کشور به سوریه، یمن و لبنان نگران هستند.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران، چهارشنبه 18 آوریل طی سخنرانی در مراسم روز ارتش گفت: «ارتش و سپاه به هر سلاحی برای دفاع نیاز داشته باشند تولید یا تهیه می‌کنیم و برای قدرت دفاعی توجهی به نظر دیگران نداریم».

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه در پایان سفرش به دوشنبه پایتخت تاجیکستان با لحنی تهدیدآمیز درباره توافق هسته‌ای موسوم به برجام یا برنامه جامع اقدام مشترک، گفت: «اگر آمریکا تصمیم به خروج از برجام بگیرد واکنشی از سوی ایران و جامعه بین‌المللی را مشاهده خواهد کرد که برایش اصلا خوشایند نخواهد بود».

ظریف با انتقاد شدید از عملکرد اروپا در برجام و سیاست آنها در منطقه، آن را به تبعیت و پیروی از آمریکا متهم کرد و گفت: «برجام یک توافقی بوده فقط در یک حوزه مشخص و آن حوزه هسته‌ای بوده و سایر موضوعات را با تصمیم مشترک به آن نپرداختیم».

وی به اختلافات جدی کشورش با نحوه رفتار اروپایی‌ها در قبال تحولات منطقه‌ای اشاره کرد و آن را جدای از سیاست‌های آمریکا ندانست.

وی در ادامه سیاست‌های اروپا در منطقه را به «دامن زدن به ناامنی، خشونت و تروریسم» متهم کرد.