روحانی: سیاست جدید ارزی، تودهنی به آمریکا، گرگ‌های خارجی و برخی افراد سودجویِ داخلی است

در حالی که سیاست جدید دولت درباره ارز با انتقادهایی از سوی فعالان اقتصادی کشور روبرو شده و دستورالعمل‌های بانک مرکزی موجب سرگرانی در برخی از بخش‌های اقتصادی و نزد مردم شده است، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران روز شنبه ۲۱ آوریل/ اول اردیبهشت از سیاست جدید دولت در باره ارز دفاع کرد.

روحانی گفت: تصمیم اخیر ارزی کار را برای قاچاق ارزسخت کرده است. آن‌ها هم که می‌خواهند پول از کشور خارج کنند دچار مشکل شده‌اند. وی تأکید کرد که ما متعهد نیستیم که پول تهیه کنیم تا عده‌ای خارج از کشور خانه یا ویلا بخرند. تصمیم ما برای ۸۰ میلیون نفر مناسب بوده است. شاید برای بعضی‌ها هم خوب نباشد، ولی ما به فکر اکثریت هستیم. این تصمیم در مقطع فعلی لازم بود. البته ممکن است در آینده شیوه دیگری اجرا شود.

روحانی توضیح داد: در گذشته ما اسکناس دلار را با هواپیما وارد کشور می‌کردیم و آن را به بانک مرکزی می‌دادیم و هر روز بانک مرکزی پول‌ها را با گونی به صرافی‌ها می‌داد و معلوم نبود صرافی‌ها ارز را به چه کسانی می‌دادند.

حسن روحانی این سخنان را صبح امروز شنبه اول اردیبهشت/ ٢١ آوریل در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت اظهار داشت؛ او گفت که از سیستم ارزی کشور ناراضی بوده و از سیستم فعلی هم خیلی خشنود نیست. او تأکید کرد که باید تلاش کرد تا به سیستم سوّمی برسیم.

رئیس جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد که اکنون ارز باید با حواله انتقال داده شود. کار عمده در این زمینه برعهده بانک‌ها گذاشته می‌شود وهمه صرافی‌های غیرمجاز و دلال‌ها هم باید کنار گذاشته شوند.
ADVERTISING
inRead invented by Teads

روحانی گفت که نمی‌خواهد بگوید شرایط امروزِ ارز، بهترین شرایط است. او گفت درصدد یافتن شیوه بهینه دیگری برای ارز است، ولی در شرایط فعلی تصمیمی که گرفته شده کاملاً درست بوده است. او همچنین گفت: این تصمیم به اجماع همه دوستان اقتصادی و کارشناسان اتخاذ شده است و این تصمیم برای این بود که وارداتِ کالاهای مورد نیاز کشور تأمین شود.

روحانی گفت که گرگ‌های خارجی یا برخی افراد سودجو شرایطی بوجود آوردند و آرامش بازار ارز را متزلزل کردند. لذا ما باید نرخ واحدی برای ارز ایجاد می‌کردیم و این کار ضروری بود.

حسن روحانی همچنین در توجیه سیاست جدید ارزی دولت، این اقدام را نوعی مقابله با تصمیم احتمالی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در خروج احتمالی از توافق اتمی و برجام در ۱۲ ماه مه (۲۲ اردیبشت) آینده دانست.
روحانی گفت: «این تصمیم، پیشاپیش یک تودهنی برای تصمیم آمریکا در روز ۲۲ اردیبهشت است. تمام امید آن‌ها این بود که علیه ملت قدم بردارند تا بازار داخلی بهم بریزد. من به مردم قول می‌دهم توطئه دشمن نقش بر آب شده و چه برجام باشد، چه نباشد، ما مشکلی نخواهیم داشت».