مکرون: اگر ما و آمریکا در سوریه عقب‌نشینی کنیم ایران این کشور را به کنترل خود در خواهدآورد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه روز یک‌شنبه 22 آوریل اعلام کرد که در صورت عملی شدن تهدیدهای ایالات متحده امریکا و خروج آن از توافق هسته‌ای با ایران، کشورش «طرحی جایگزین» در برابر پرونده هسته‌ای ایران در دست ندارد.

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در یک گفتگوی تلویزیونی با شبکه «فوکس نیوز» در آستانه دیدارش از ایالات متحده آمریکا گفت:« طرح جایگزینی در مقابل پرونده هسته‌ای ایران در دست نیست».

در مقابل دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک «برجام» که در سال 2015 بین تهران و 6 کشور غربی، ایالات متحده آمریکا، آلمان، بریتانیا، فرانسه و روسیه به امضا رسیده است را «شدیدا سهل انگارانه و فاجعه بار» خوانده تهدید کرده بود در صورتی که تا 12 ماه مه آینده کشورهای اروپایی این توافق را تعدیل نکنند آمریکا از آن خارج شده و اقدام به اعمال مجدد تحریم‌ها بر علیه ایران خواهد کرد.

از طرفی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران شنبه 21 آوریل هشدار داد که اگر واشنگتن از توافق هسته‌ای با ایران کنار بکشد، کشورش با تمام توان عملیات غنی سازی اورانیوم با درصد بالا را از سرگرفته و دست به «اقدامات محکمی» خواهد زد که برای آمریکا «ناخوشایند» خواهد بود.

ترامپ نسبت به بندی از توافق هسته با ایران اعتراض کرده و آن را غیر قابل قبول دانسته که به تدریج تحریم‌های اعمال شده بر برنامه هسته‌ای ایران را از سال 2025 به بعد برمی دارد.

ترامپ همچنین نگران برنامه موشک‌های بالستیک ایران و نفوذ این کشور در منطقه خاورمیانه است.

رئیس جمهوری فرانسه گفت: “توافق هسته‌ای با ایران که محصول یک دهه مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای این کشور است و با هدف منع دستیابی آن به سلاح هسته‌ای است، توافقی «ایده آل» نیست اما در حال حاضر «گزینه بهتری» در دست نیست”.

وی تاکید کرد: “می‌خواهم مانع از برنامه موشک‌های بالستیک ایران شوم و نفوذ ایران در منطقه را کنترل کنم”.
مکرون: در صورت عقب نشینی نیروهای فرانسه و آمریکا از سوریه ایران این کشور را به کنترل خود در خواهد آورد

مکرون در ادامه و درباره هدف مشترک فرانسه و آمریکا برای کنترل نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه خواستار پایبندی آمریکا به حضوری بلند مدت در سوریه شد جایی که پاریس و واشنگتن برای مبارزه با گروه داعش و انجام حملات هوایی بر ضد تاسیسات و پایگاه‌های رژیم سوریه مرتبط با کاربرد سلاح شیمیایی، هم پیمان هستند.

مکرون با اشاره به تلاش ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گفت: “بر عهده ما است تا سوریه جدید پس از جنگ را بازسازی کنیم و به همین منظور بر این باورم که ایالات متحده آمریکا می‌تواند نقش بسیار مهمی را در این راستا ایفا کند”.

وی در ادامه افزود: “روزی که جنگ علیه داعش را به پایان برسانیم، اگر به طور کامل و نهایی سوریه را ترک کنیم، حتی اگر از نظر سیاسی این امر اتفاق بیافتد، به این معنی است که میدان را برای رژیم‌های ایران و بشار الاسد خالی کرده ایم، اگر عرصه برای این دو خالی شود مجددا جنگ دیگری را راه خواهند انداخت، و تروریست‌های جدیدی را بسیج خواهند کرد”.