”سوریه ای شدن ایران یعنی چه؟” سعيد ماسوري

سعید ماسورینامه زنداني سياسي سعيد ماسوري از زندان گوهردشت كرج ( رجايي شهر)

”اخیرا می شنویم که نخبگان دلسوخته نظام هرجا می نشینند از ” سوریه ای شدن ایران” سخن ساز می کنند…!!!

اینکه چه پیشینه تاریخی،فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی را پیش فرض خود می گیرندکه ایران را با سوریه مقایسه می کنند بماند‌‌‌… ولی عموما دیکتاتورها، از اشاعه چنین خیال پردازی های هولناکی در میان مردم است که امکان بقا و سرکوب را می یابند و تا زمانی که این توهم ها برملا نگردند، به نظر واقعی می نمایند و در حکم تحلیل های واقعی ( علمی) طبقه بندی می شوند، این توهم سازی ها غالبا نزد افرادی یافت می شوند که در شرایط موجود ذی نفع و سهیم هستند و از تغییر آن نگران ( خصوصا وقتی که بادهای تغییر با شدت بیشتری وزیدن گرفته) لذا تحلیل های ناپخته و رقت انگیزی از این دست چیزی نیست جز معجونی از صلاح اندیشی ها و اصلاح طلبی های فریبکارانه و کینه توزی های ولایت مدارانه ، علیه خواسته ها و مطالبات مردمی در ایران.از این رو تلاش زیادی می کنند تا این توهمات خود را ” واقعیت” قالب کنند و عجولانه هم در محکمه هایی خود ساخته ( درست مثل دادگاهای فعلی و موجود) با قاضیانی امثال صلواتی، مقیسه، احمدزاده که هم شاکی علیه همه (مردم) ، هم حکم صادر می کنند… بر همین سیاق، اینکه “ایران هم سوریه می شود” را خودشان ادعا می کنند و بعد در نقش مدعی العموم ، مدعی مردم می شوند که چرا ایران را سوریه می کنید و لابد در همین “دادگاه وهمی” خود می خواهند کیفرخواست صادر کنند و طلبکارانه مردم را مقصر بدانند که مثلا:

۱-مقصر مردم ایران هستند و گرنه این چه وقت مطالبه حق و عدالت و حاکمیت مردمی و … بود، این چهل سال که نبود یک چهل سال دیگر دندان به جگر می گذاشتید تا اینطور نشود.

۲-مقصر مردم ایران هستند وگرنه بی کفایتی، بی لیاقتی و دروغ گویی های روحانی که چیز جدیدی نبود، مگر احمدی نژاد و خاتمی و رفسنجانی … غیر از این بودند..‌ خوب این راهم تحمل می کردید تا اینطور نشود.

۳- مقصر مردم ایران هستند و گرنه این همه دزدی و چپاول و غارت که چیز جدیدی نبود ، چند سال دیگر هم چشمتان را بر این ها می بستید تا اینطور نشود.

۴- مقصر مردم ایران هستند و گرنه کی در قوا قضاییه عدالتی وجود داشته و یا قاضی مستقل و صالحی یافت شده که حالا دنبالش گشتید، یک چهل سال دیگر صبر می کردید تا اینطور نشود.

۵- مقصر مردم ایران هستند که فکر می کردند باید دسترسی آزاد به اطلاعات داشته باشند و بگیر و ببند و سرکوب و زندان نباشد، در سوئیس که نبودیم یک چهل سال دیگر صبر می کردید تا اینطور نشود.

۶- مقصر مردم ایران هستند وگرنه پول نفت چه فرقی می کند برای کودکان خیابانی و کار و گورخواب و کارتن خواب ایرانی خرج شود یا برای فاطمیون سوریه و حشدالشعبی عراق، حزب الله لبنان یا انصارالله یمن…نباید اعتراص میکردید، تا اینطور نشود‌.

۷- مقصر مردم ایران هستند وگرنه اینکه تمام معوقات بانکی مربوط به ۵۰ نفر است و چند تا دکل بلعیدن و بیمه بازنشستگان را و حساب های بانکی را بالا کشیدن که این همه سر و صدا و المشنگه ندارد( بعدا هم میشد تا ۴۰ سال دیگر به مسئولین گفت) تا اینطور نشود.

۸- مقصر مردم ایران هستند وگرنه اینهمه اعدام و قتل و قصاص و دست و پا بریدن ، قتل های زنجیره ای و کوی دانشگاه و … که خلق الساعه نبود… چهل سال بود که همینطور بود…یه چهل سال دیگه چه فشاری به ما می آورد… این صبر لازم بود تا اینطور نشود.

۹- مقصر مردم ایران هستند وگرنه همه مسئولان نظام هم از فقر و گرانی و اعتیاد و فساد و رشوه خواری و رانت خواری و… خواری مطلع بودند و به درستی هیچ چیز نگفتند و هیچ کاری هم نکردند… تا همینطوری نشود.

این ها ترجمان نگرانی از سوریه ای شدن ایران است ، یعنی هیچ نگویید و هیچ نخواهید که مُخل غارت و چپاول آقایان است…!!! هیس…!!! وگرنه ایران هم سوریه می شود…!!! ایران اگر قرار بود سوریه شود در جنگ جهانی اول می شد ، در مشروطه( که به قول کسروی همه جا مشروطه شده بود…!!) می شد، در شهریور ۲۰ می شد، در جمهوری آذربایجان و کردستان ۱۳۲۴ می شد ، در جمهوری گیلان ۱۳۰۰ و خوزستان همان ایام می شد…در همه این دوران ها دولت مرکزی قابلی که حتی بتواند دماغ خود را بالا بکشد وجود نداشت…خیر… ایران هیچ گاه سوریه و سوریه ای نمی شود… به قول اروپایی ها اسب بخار ایران همانند اسب زنده سوریه نیست و هیچ شباهتی به هم ندارند…تنها کسانی که در تاریکی هستند دچار توهم شده و همه چیز را هیولا و وحشتناک می بینند..‌!!! (مقایسه اسب بخار با اسب زنده اشاره به یک انقلاب صنعتی تفاوت است). سعید ماسوری از ته زندان گوهردشت ”