جنجال بر سر ادعای همکاری همسران کشته‌شدگان جنگ با نهادهای امنیتی

پرستو

مصاحبه یک فعال اصلاح‌طلب با وب‌سایت خبری «انصاف‌نیوز» درباره «نقش رسوایی‌های اخلاقی در حذف سیاستمداران جمهوری اسلامی» و سوء استفاده از زنان کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق برای ایجاد این رسوایی‌ها جنجالی شده است.

ادعای یک فعال اصلاح‌طلب درباره سوء استفاده نهادهای امنیتی از همسران کشته‌شدگان جنگ جنجالی شده است

عبدالله ناصری در این مصاحبه به موضوع سوء استفاده دستگاه‌های امنیتی از زنان خبرچین برای ایجاد رسوایی‌های جنسی علیه مسئولان دولتی یا دستیابی به اطلاعاتی درباره آنها در سال‎های گذشته پرداخته؛ زنانی که در این مصاحبه «پرستوها» خوانده شده‌اند.

انصاف‌نیوز در شرح این مصاحبه کناره‌گیری برخی مسئولان دولتی جمهوری اسلامی تا کنون را با استناد به گزارش برخی رسانه‌های محافظه‌کار به فعالیت احتمالی این زنان مربوط می‌داند.

ناصری در این گفت‌و‌گو «پرستو»شدن زنان را به «نیازهای اجتماعی، نیازهای روحی و عاطفی و همچنین نیازهای اقتصادی» مربوط دانسته است. او روابط جنسی منجر به رسوایی بین پرستوها با برخی مسئولان را «ازدواج غیررسمی» و «روش‌های مباح شرعی» توصیف کرده.

اگرچه این فعال اصلاح‌طلب گفته که استفاده سازمان‌های امنیتی ایران از پرستوها را تأیید یا تکذیب نمی‌کند، اما اشاره او به مثال‌هایی از دوران اصلاحات تأیید تلویحی این موضوع قلمداد شده. ناصری روایت کرده است که:

«من خاطرم است که در دولت اصلاحات، رییس دولت اصلاحات و وزیر اطلاعات این دولت با حکم امنیت ملی در این دست موارد این چنین عمل می‌کردند که در مواردی که من سراغ دارم در آن دوران بین مدیران ارشد که این اتفاق افتاد و زمینه‌های وقوع این اتفاق به وجود آمد اما دستگاه‌های امنیتی، مشخصا وزارت اطلاعات، بدون اینکه مساله را رسانه‌ای کند و یا با آبروی فرد بازی کند، فرد را احضار می‌کردند و یا به حضورش می‌رفتند -بسته به موقعیت و جایگاه شخص- و او را بر حذر می‌داشتند».
ادعای جنجالی درباره «همسران شهیدان»

عبدالله ناصری در بخشی از این مصاحبه که اکنون با عذرخواهی انصاف‌نیوز از «خانواده شهدا» حذف شده است، ادعا کرده که زنان کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق نیز به عنوان پرستو جذب نهادهای امنیتی شده‌اند:

«واقعیت این است که در جامعه ما این امکان وجود دارد. در جامعه‌ای که یک دوره جنگ ۸ ساله داشتیم و جمع قابل توجهی از بانوان با فضیلت ما همسران خود را در سنین جوانی از دست دادند و طبیعتا با رعایت عفاف و پاکدامنی خیلی‌هایشان همسر دوم و یا همسر غیررسمی آدم‌ها -چه مسئولین و چه غیرمسئولین – شدند. بنابراین خیلی کار پیچیده‌ای نیست.»

این ادعاها با واکنش شدید کاربران حامی اصول‌گرایان مواجه شد. آنها خواستار مجازات مصاحبه‌کننده و مصاحبه‌شونده به اتهام توهین به خانواده شهدا شده‌اند.

رسانه‌های محافظه‌کار نیز با انتشار اسکرین‌شات‌هایی از نسخه ابتدایی این مصاحبه از «توهین اصلاح‌طلبان به مردم و مقدسات» انتقاد کرده‌اند.