آمریکا: مجوز فروش جت بوئینگ و ایرباس به ایران لغو خواهد شد

وزارت خزانه‌داری آمریکا چهارشنبه ۹ مه اعلام کرد که مجوز فروش هواپیماهای مسافربری ایرباس و بوینگ، قطعات و خدمات آن را در پی تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای (برجام) لغو خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا به خبرنگاران حاضر در این وزارتخانه گفت: «مجوز صادرات بوئینگ و ایرباس لغو خواهد شد. در چارچوب توافق هسته‌ای مجوزهایی برای صادرات هواپیما، قطعات و خدمات، صادر شده بود که لغو خواهد شد».

پیش از سخنان منوچین،  شرکت ایرباس اعلام کرده بود که پیش از هر اقدامی، تصمیم ترامپ در لغو توافق هسته‌ای را بررسی خواهد کرد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که بعد از پایان دوره ۹۰ روزه  کاهش تحریم‌های ایران که ۶ اوت به پایان خواهد رسید، مجوز شرکت‌های آمریکایی برای مذاکرات مربوط به توافقات تجاری با ایران،هم لغو خواهد شد.

قبل از سخنان منوچین، گوردون جاندور سخنگوی بوئینگ  گفته بود: «مما مسیری را خواهیم رفت که دولت آمریکا مشخص کند، همان‌طور که در تمام این پروسه این چنین بوده است».

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه ۸ مه اعلام کرد که ایالات متحده از توافق هسته‌ای به ایران که سال ۲۰۱۵ منعقد شد، خارج می‌شود.

پس از این اعلام، ترامپ فرمان از سرگیری تحریم‌های ایران را که بر پایه توافق هسته‌ای تعلیق شده بود، امضا کرد.

توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، میان ایران و گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، به علاوه آلمان، منعقد شد. برپایه این توفق که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، در قبال محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این برنامه، لغو یا تعلیق شد.