حمله گسترده موشکی اسرائیل به مواضع سپاه ایران و نظام اسد در سوریه

ارتش اسرائیل بامداد پنجشنبه ۱۰ مه در بیانیه‌ای که آن را خبرگزاری‌های محلی پخش کردند، اعلام کرد که اسرائیل، ده‌ها موضع ایرانی را در سوریه در واکنش به حمله

موشکی به پایگاه‌های در بلندی‌های اشغالی جولان، هدف قرار داد.

در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، بازوی برون مرزی سپاه پاسداران ایران، فرماندهی حملات موشکی به پایگاه‌های اسرائیل در بلندی‌های جولان را بر عهده داشت.

این بیانیه افزود که اسرائیل همچنین پنج آتش‌بار موشک ضد هوایی متعلق به نظام سوریه به ریاست بشار اسد را که به سمت هواپیمایش آتش گشودند، بمباران کردند. اسرائیل تاکید کرد که روسیه را در جریان این حملات قرار داده بود.

از سویی رسانه‌های وابسته به نظام سوریه اعلام کردند که موشک‌های اسرائیلی بامداد پنجشنبه، شماری از مواضع پدافند هوایی سوریه، پایگاه‌های رادار و یک انبار مهمات را، هدف قرار دادند.

رسانه‌های وابسته به نظام سوریه افزودند که پدافند هوایی این کشور، ده‌ها موشک اسرائیلی را ره‌گیری و سرنگون کردند. اما خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) گزارش داد که برخی از موشک‌ها موفق شدند «به تعدادی از مواضع پدافند هوایی، رادارها و انبار مهمات، اصابت کنند».

این خبرگزاری همچنین افزود که تعدادی از موشک‌های اسرائیلی، در جنوب شهر حمص سرنگون شد.

بمباران مواضع شبه‌نظامیان وابسته به نظام سوریه

سحرگاه پنجشنبه، صدای انفجارهای بزرگی در آسمان دمشق پایتخت سوریه شنیده شد. جریان برق هم در اکثر مناطق دمشق قطع شد. فعالان می‌گویند که صدای انفجارهای بزرگی از مواضع شبه‌نظامیان هوادارا نظام سوریه در هنگ ۱۱۶ و پایگاه هوایی ۱۲۲ شنیده شد. محوطه منطقه طبریا هم شاهد آتش سوزی بود.

از سویی ارتش اسرائیل از آغاز اقدام برای هدف قرار دادن مواضع ایرانی در سوریه خبر داد. این اعلام ساعاتی پس از آن بود که ارتش اسرائیل از ره‌گیری سرنگونی موشک‌های ایرانی شلیک شده به مواضعش در بلندهای جولان خبر داد. پس از آن دمشق از ره‌گیری و سرنگونی موشک‌های اسرائیلی خبر داد.

پس از آن خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) گزارش داد که «پدافند هوایی سوریه، موجی جدیدی از وشک‌های اسرائیلی دفع و یکایک‌شان را تا جنوب حمص، ره‌گیری و سرنگون کرد». این خبرگزاری افزود که ده‌ها موشک اسرائیلی ره‌گیری و سرنگون شد.

رسانه‌های نظام سوریه می‌گویند که اسرئیل تلاش می‌کند سامانه‌های دفاع هوایی و رادارها را منهدم کند.

تلویزیون نظام سوریه هم گزارش داد که هواپیماهای اسرائیلی، تعدادی موشک را از بلندی‌های جولان به سمت سوریه شلیک کردند که پدافند هوایی، این موشک‌ها را سرنگون کرد.

طولانی‌ترین حمله اسرائیل

شدت گرفتن تنش پیش از نیمه شب در جوب سوریه اغاز شده بود. ابتدا رسانه‌های نظام سوریه از حمله خمپاره‌ای اسرائیل به شهر البعث واقع در منطقه القنیطره خبر دادند.

حملات اسرائیل که حدود چهار ساعت به طور انجامید و در چند نوبت انجام شد، طولانی‌ترین حمله اسرائیل در سال‌های اخیر به شمار می‌آید.

همچنین اسرائیل برای نخستین بار از هشتم آوریل، به طور رسمی اعلام کرد که مواضعی را در سوریه هدف قرار داده است. سحرگاه اسرائیل اعلام کرد که علیه آن‌چه اهداف ایرانی در سوریه نامید، اقدام می‌کند. ارتش اسرائیل به نظام سوریه هم هشدار داد و تاکید کرد: «هرگونه اقدام نظام سوریه علیه تحرک نظامی‌مان، واکنش خطرآفرین ما را در پی خواهد داشت».وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرد نیروهای سپاه قدس ایران حدود ۲۰ راکت به خاک اسرائیل در بلندی‌های اسرائیل شلیک کرده اند. چهارشنبه شب آژیر خطر در بلندی‌های جولان در خاک اسرائیل به صدا در آمد. ساعتی بعد وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرد ۲۰ راکت توسط نیروهای قدس ایران به خاک اسرائیل شلیک شد.

این وزارتخانه اعلام کرد این راکت ها توسط سامانه گنبد آهنین اسرائیل ردگیری شد و به رغم خسارت به اماکن، خسارت جانی نداشته است.

در نخستین واکنش آمریکا، چهارشنبه شب یک مقام رسمی ایالات متحده به جروزالم پست گفت شلیک راکت توسط نیروهای ایرانی در سوریه به بلندی های جولان تصمیم پرزیدنت دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته ای ایران را «تقویت» می کند.

همچنین سخنگوی کاخ سفید در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز گفت: اسرائیل حق دارد از خودش دفاع کند. این حمله نشان می‌دهد نمی‌توان به ایران اعتماد کرد.

این مقام همچنین گفت همانطور که هفته پیش مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده در اورشلیم اعلام کرد، آمریکا در کنار اسرائیل مقابل فعالیت های نظامی ایران می ایستد و ما حق اسرائیل را برای دفاع از حاکمیت خود را به رسمیت می شناسیم.ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای که در توئیتر منتشر کرده می‌گوید «جنگنده‌های نیروی دفاعی اسرائیل، به ده‌ها هدف متعلق به نیروی قدس ایران در سوریه حمله کردند».
این نیروی نظامی در ادامه افزوده است «حملات امشب واکنشی بود به پرتاب راکت‌های نیروی قدس به مواضع نیروی دفاعی اسرائیل در بلندی‌های جولان. گزارشی از زخمی‌ها یا آسیب‌های احتمالی از حمله ایرانی‌ها منتشر نشده است و موشک‌ها به جایی در اسرائیل برخورد نکرده‌اند».
ارتش اسرائیل می‌گوید «حمله» به بلندی‌های جولان، «نشانه دیگری از نیت ایران برای گسترش حضور خود در سوریه و تهدیدهای ناشی از آن علیه اسرائیل و ثبات منطقه است».
در ادامه بیانیه آمده است ارتش اسرائیل «اجازه نمی‌دهد که تهدید ایران در سوریه ریشه بگیرد. دولت سوریه مسئول هر اتفاقی‌ست که در خاک آن کشور رخ دهد».
به گزارش رویترز و اسوشیتدپرس سخنگوی ارتش اسرائیل نیز با اعلام خبر حملات گفته پدافند هوایی در سوریه به سوی جنگنده‌های اسرائیلی شلیک کرده، اما به آن‌ها آسیبی نرسیده‌است. رویترز و اسوشیتدپرس این رخدادها را «جدی‌ترین» رویارویی نظامی میان ایران و اسرائیل در خاک سوریه از زمان جنگ داخلی توصیف کرده‌اند.
رسانه‌های سوری نیز گزارش داده‌اند که ده‌ها موشک ارتش اسرائیل به یک رادار، مواضع پدافند هوایی سوریه و یک انبار مهمات برخورد کرده‌اند.
ساعاتی پیش از این، ارتش اسرائیل اعلام کرده بود که در ساعات اولیه بامداد روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت نیروهای وابسته به سپاه پاسداران ایران در سوریه، حدود ۲۰ راکت را به سمت مواضع نیروهای اسرائیل در بلندی‌های جولان شلیک کرده‌اند که شماری از آنها ره‌گیری شده‌اند.
پیش از اعلام رسمی ارتش اسرائیل در مورد «واکنش» به این «حملات» رسانه‌های سوریه گفته بودند اسرائیل منطقه الکسوه در نزدیکی دمشق را هدف قرار داده است. حکومت سوریه نیز مدعی شده شماری از موشک‌های اسرائیل را ره‌گیری و منهدم کرده است.
طی ماه‌های اخیر تنش بین اسرائیل و ایران در سوریه بالا گرفته‌است. ایران و حزب‌الله لبنان که از حمایت تهران برخوردار است به حکومت بشار اسد در جنگ داخلی این کشور کمک می‌کنند. روسیه دیگر حامی اسد در جنگ داخلی آن کشور است. در ماه‌های گذشته گزارش‌های مختلفی در مورد حملات منتسب به اسرائیل به «اهداف ایرانی سوری» منتشر شد.
ایران هنوز به بیانیه ارتش اسرائیل در مورد وقایع ساعت‌های گذشته واکنشی نشان نداده‌است.