فرستاده سازمان ملل: اسرائیل علیه فلسطینی‌ها نیروی کشنده به کار می‌گیرد

فلسطین

شورای امنیت سازمان ملل روز سه‌شنبه ۱۵ می ۲۰۱۸ همزمان با بالا گرفتن تنش‌ها در نوار غزه تشکیل جلسه داد و اعضای این شورا به احترام کشته‌شدگان این درگیری‌ها یک دقیقه سکوت کردند.

در این جلسه نیکولای ملادینوف، هماهنگ‌کننده ویژه روند صلح در خاورمیانه به استفاده اسرائیل از «نیروی کشنده» علیه فلسطینی‌ها اشاره کرد و گفت که کشتار دیروز غزه هیچ توجیهی ندارد.

ملادینوف توضیح داد که اهالی غزه ۶ هفته است که برای رساندن صدایشان تظاهرات می‌کنند. آنها در جایی شبیه زندان زندگی‌ می‌کنند و وظیفه ماست که به رنج‌های آنها گوش دهیم. آنها رنج‌های بسیاری از جنگ‌ها کشیده‌اند.

او تاکید کرد که روز دوشنبه تظاهرات در مناطق متعددی در فلسطین و در اعتراض به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس برگزار شد.

هماهنگ‌کننده ویژه روند صلح در خاورمیانه خواستار مداخله فوری جامعه جهانی برای جلوگیری از افروخته شدن آتش جنگ در منطقه شد و گفت که در هفته‌های گذشته بیش از ۱۰۰ نفر که ۱۳ نفر از آنها کودک بودند، در غزه کشته‌ شدند.

به گفته ملادینوف بیمارستان غزه از کمبود خدمات و امکانات رنج می‌برد و روز دوشنبه یک نفر از کادر درمانی غزه نیز کشته شد.

او همچنین خواستار توقف همه اقدامات یکجانبه از سوی طرف‌های سیاسی در خاورمیانه شد.

تظاهرات روز نکبت
نماینده کویت «جنایات اسرائیل» را محکوم کرد

از سوی دیگر نماینده کویت در شورای امنیت در جلسه روز سه‌شنبه گفت که «جنایات اسرائیل» در نوار غزه را محکوم می‌کند.

او با ابراز تاسف از ناتوانی شورای امنیت در تصویب بیانیه‌ای که کویت روز دوشنبه پیشنهاد کرده بود، خواستار تحقیق بین‌المللی درباره «جنایات» رخ داده در فلسطین شد.

نماینده کویت در شورای امنیت افزود که کشورش خواستار قطعنامه‌ایی است که «ملت بی‌پناه فلسطین» را حمایت کند و گفت که این موضوع در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح خواهد شد.

او ضمن محکوم کردن اقدامات یکجانبه تنش‌آفرین شامل انتقال سفارتخانه‌ها به قدس، گفت که اسرائیل می‌کوشد واقعیت‌های موجود را تغییر دهد.
نماینده آمریکا از استانداردهای دوگانه می‌گوید

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در شورای امنیت نیز در جلسه روز سه‌شنبه سخن گفت و با اشاره به حمله موشکی ایران به مواضع اسرائیلی در بلندی‌های جولان گفت که شورای امنیت با استانداردی دوگانه رفتار می‌کند.

او به نقش ایران در حمایت از تروریسم در سوریه و غزه اشاره کرد و گفت که آمریکا از بحث و بررسی درباره خشونت در خاورمیانه استقبال می‌کند.

به گفته نیکی هیلی نمی‌توان رفتارهای خشونت‌آمیز در غزه در واکنش به انتقال سفارت آمریکا را توجیه کرد. انتقال سفارت فرصت‌های صلح در خاورمیانه را تضعیف نمی‌‎کند و موقعیت فعلی سفارت روی مذاکرات درباره اوضاع نهایی قدس تاثیری ندارد.

هیلی حماس را به تلاش برای ترویج خشونت در منطقه، عبور از حصار امنیتی بین اسرائیل و غزه و پرتاب هواپیماهای کاغذی مشتعل به سمت اسرائیل متهم کرد.

نماینده آمریکا در شورای امنیت تاکید کرد که انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس نشانگر حق حاکمیت این کشور در انتخاب مکان سفارت است و افتتاح سفارت آمریکا در قدس تصمیمی درست است.

تظاهرات روز نکبت در غزه
نماینده بریتانیا بر حق فلسطینی‌ها در تظاهرات تاکید کرد

کارن پرس، نماینده بریتانیا در شورای امنیت افزایش تعداد کشته‌شدگان در غزه از دوشنبه تا کنون را امری ناامیدکننده توصیف کرد و گفت که استمرار خشونت، نتیجه‌ای جز خشونت در پی نخواهد داشت.

او بر حق فلسطینی‌ها در تظاهرات برای استیفای حقوقشان تاکید کرد و خواستار تحقیقی روشن و شفاف درباره رویدادهای روز دوشنبه و روزهای پیش از آن، با هدف مشخص شدن مسئولان این حوادث شد.

نماینده بریتانیا در شورای امنیت درباره اوضاع شهر قدس گفت که این امر باید از سوی دو طرف مورد گفتگو قرار گیرد و قدس پایتخت مشترک دو دولت اسرائیل و فلسطین است.