توتال فرانسه از احتمال خروج از پروژه توسعه «پارس جنوبی» خبر داد

شرکت فرانسوی «توتال»، فعال در زمینه نفت و انرژی اعلام کرد با توجه به خروج آمریکا از برجام، ممکن است از پروژه توسعه فاز یازده میدان گازی «پارس جنوبی» ایران کنار بکشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز در پی خروج ایالات متحده آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران و تشدید تحریم‌ها علیه تهران، شرکت «توتال» چهارشنبه ۱۶ مه ۲۰۱۸ اعلام کرد ممکن است از طرح توسعه فاز یازده میدان گازی «پارس جنوبی» کنار بکشد.

این شرکت فرانسوی همچنین اعلام کرد در صورتی که تا پیش از تاریخ ۴ نوامبر سال جاری از سوی مقامات آمریکایی معافیت تحریمی خاص دریافت نکند، لاجرم فعالیت‌های خود را در پروژه «پارس جنوبی» متوقف خواهد کرد.

مسئولان توتال امیدوارند که با حمایت سران فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی امضا کننده توافق هسته‌ای با ایران بتوانند از معافیت تحریمی خاص آمریکا برخوردار شوند.

در گزارش رویترز آمده است، وضعیت شرکت توتال نشان می‌دهد که شرایط برای قدرت‌های اروپایی تا چه اندازه سخت‌تر شده است. کشورهای اروپایی در تلاش هستند تا ضمن تامین سرمایه‌گذاری‌های خود در ایران، نجات توافق هسته‌ای با این کشور را تضمین کنند.

توتال همچنین اعلام کرد در مقطع کنونی تعهد جدیدی را در پروژه توسعه میدان گازی «پارس جنوبی» قبول نخواهد کرد. این شرکت همچنین می‌گوید که در حال رایزنی با مقامات آمریکایی و فرانسوی است تا معافیت احتمالی تحریمی در خصوص این پروژه را دریافت کند.

در ادامه گزارش رویترز آمده است، تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای امضا شده در سال ۲۰۱۵ و ازسرگیری مجدد تمامی تحریم‌های آمریکا علیه ایران که پس از امضای برجام تعلیق شد، شرکت‌های اروپایی که در ایران سرمایه گذاری کرده‌اند در معرض فشارهای شدید ناشی از این تحریم ها قرار می‌گیرند، تحریم‌هایی که پس از پایان مهلت ۳ تا ۶ ماهه برای توقف مبادلات تجاری با ایران، مجددا علیه شرکت‌های طرف قرداد با این کشور اعمال خواهد شد.

کشورهای آلمان، بریتانیا و فرانسه، اوایل هفته جاری وعده دادند تا تلاش خود برای نجات این توافق و تداوم سرمایه گذاری‌ها در ایران به ویژه در بخش نفت را ادامه دهند، با این حال، آنها اذعان می‌کنند که ارائه تضمین‌های مد نظر تهران کار چندان آسانی نخواهد بود.

پیش‌تر منابع آگاه به رویترز اظهار کردند، اگر توتال از میدان «پارس جنوبی» که بزرگترین ذخایر گاز طبیعی جهان را دارد، خارج شود شرکت ملی نفت چین CNPC آماده است تا جای خالی این شرکت فرانسوی را پر کرده سهم آن را بخرد.

یک مقام نفتی دولتی بلندپایه به رویترز گفته بود: «احتمال خروج توتال از ایران بالا است و در چنین سناریویی، CNPC آماده است تا سهم این شرکت فرانسوی را به طور کامل در دست بگیرد».

تحت شرایط توافق برای توسعه فاز ۱۱ میدان گازی «پارس جنوبی»، شرکت CNPC می‌تواند ۵۰٫۱ درصد سهم توتال را در اختیار گرفته و اپراتور این پروژه شود.

شرکت CNPC در حال حاضر ۳۰ درصد سهم در میدان پارس جنوبی دارد و ۱۹٫۹ درصد سهم نیز در اختیار شرکت پتروپارس ایران است.

بنا بر منابع ایرانی مطلع درباره قیمت فعلی بازار، کل ذخایر این میدان که بین ایران و قطر مشترک است، حدود ۲٫۹ تریلیون دلار ارزش خواهد داشت.