بریتیش پترولیوم:غول نفتی دیگری که با ایران خداحافظی کرد

در پی خروج آمریکا از برجام و تصمیم این کشور مبنی بر از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران، شرکت نفتی بریتیش پترولیوم نیز عملیات خود در میادین گازی دریای شمال را متوقف کرد.

شرکت بریتیش پترولیوم یک میدان گازی مشترک به نام Rhum با شرکت ملی نفت ایران در دریای شمال و در آب‌های اسکاتلند دارد. 50 درصد این میدان گازی به شرکت بریتیش پترولیوم و 50 درصد دیگر به طرف ایرانی تعلق دارد.

شرکت BP درباره توقف عملیات در این میدان گازی گفت: «شرکت BP تصمیم گرفت برخی کارهای برنامه‌ریزی شده در میدان گازی Rhum در دریای شمال را متوقف کند. ما می‌کوشیم تاثیرات احتمالی تصمیمات دولت آمریکا علیه ایران را توضیح دهیم.»

شرکت بریتیش پترولیوم همواره به تحریم‌ها پای‌بند است و سهم خود از میدان نفتی Rhum را به شرکت سیریکاانرژی می‌فروشد. سیریکا انرژی یک شرکت نفت و گاز بریتانیایی است و مقر آن در دریای شمال است.

بنابر اعلام شرکت BP مذاکرات دو شرکت با بریتانیا و مقامات آمریکایی برای فهم بهتر شرایط و اقداماتی که برای ادامه کار در میدان گازی Rhum ضروری هستند، در جریان است.

سیریکا انرژی روز سه‌شنبه 22 می 2018 گفت که به مانند بریتیش پترولیوم به این معامله پای‌بند است و پیش‌بینی‌ می‌کند، این معامله در سه‌ماهه سوم سال جاری به پایان برسد.

با این حال سیریکا انرژی گفت که با توجه به سهم 50 درصدی، موضوع تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا و به ویژه سیستم تحریم‌های جدید که در 8 می 2018 از سوی دولت آمریکا اعلام شد، قرار خواهد گرفت.

بریتیش پترولیوم اولین شرکت بزرگ دنیا نیست که در پی خروج آمریکا از برجام، همکاری‌های خود با ایران را متوقف می‌کند و به نظر می‌رسد که آخرین هم نباشد. بیش از بریتیش پترولیوم، هشت شرکت بزرگ اروپایی اعلام کردند که بازار ایران را ترک می‌کنند. به گزارش وبگاه اتاق بازرگانی ایران، شرکت‌های توتال، انی، زیمنس، ایرباس، الیانتس، ساجا، دنییلی و مارسک 10 روز پس از تصمیم دونالد ترامپ برای از سرگیری مجدد تحریم‌ها، توقف همکاری‌های تجاری خود با ایران را اعلام کردند. این در حالی است که هنوز ماه‌ها به اجرای تحریم‌ها مانده است.