شرکت فرانسوی توتال قبرس را جایگزین ایران کرد

آسوشیتدپرس گزارش داد: شرکت فرانسوی توتال یک روز بعد از هشدارها نسبت به خروج از ایران به دلیل اعمال مجدد تحریم‌ها علیه این کشور گفت که به دنبال توسعه اکتشافات و استخراج گاز طبیعی در سواحل قبرس جنونی است.

به گزارش ایلنا، وزیر انرژی قبرس، این اقدام توتال را یک تحول مهم خوانده است.

این رسانه اقدام توتال را در پی اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعلام خروج این شرکت از پروژه چند میلیارد دلاری در ایران از ترس تحریم‌های آمریکا خوانده و نوشت: توتال اعلام کرده نمی‌تواند تحت تحریم‌های آمریکا قرار بگیرد . تحریم‌های آمریکا شامل تامین مالی از سوی بانک‌های آمریکایی هم می‌شود.

چشم‌اندازی سرد برای شرکتهای اروپایی

علی رغم اظهارات مقام‌های اتحادیه اروپا درباره اتخاذ تدابیری برای تداوم فعالیت شرکت‌های اروپایی در ایران در مواجهه با تحریم‌های آمریکا، یک بانک آلمانی و یک شرکت لهستانی از تعلیق فعالیت در ایران خبر دادند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، روز جمعه یک بانک آلمانی و یک شرکت لهستانی فعال در زمینه نفت، گاز و معدن با اشاره به تحریم‌های آتی آمریکا علیه ایران، از تعلیق فعالیت خود در ایران خبر دادند.

مدیرعامل مرکز تجارت فرانسه در ایران روز جمعه گفت: از مهاجرت ‌جمعی شرکتهای اروپایی از ایران، به‌دنبال تصمیم آمریکا مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید می‌ترسد.

رویتر با مخابره این خبر افزود: شرکتهای بزرگ‌ شروع به دادن علامت مبنی بر عقب‌نشینی از ایران کرده‌اند.

مدیرعامل مرکز تجارت فرانسه در تهران، در کنفرانسی در مؤسسه روابط بین‌الملل فرانسه گفت: متأسفانه آنچه که ما از آن می‌ترسیم، عقب‌نشینی دسته‌جمعی شرکتهای اروپایی است.

نقشه آمریکا برای بعدِ خروج از “برجام”

شرکت نفتی «توتال» فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرد در صورتی که نتواند از آمریکا معافیت تحریمی دریافت کند، از پروژه توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی کناره‌گیری می‌کند.

زنگنه وزیر نفت در واکنش به این خبر گفت: طبق قرارداد، در صورتی که «توتال» فرانسه از فعالیت در پارس جنوبی کنار برود شرکت «سی.ان.پی.سی» چین جایگزین آن می شود.

زنگنه در واکنش به سخنان برخی اعضای اوپک درباره نبود نگرانی از کمبود نفت ناشی از تحریم نفتی ایران هم گفت: نامردی هم حدی دارد. نباید از شرایط سخت همسایه پایکوبی کرد.

وی در باره مشتریان جدید نفتی نیز گفت: از آنها نام نمی برم؛ زیرا آمریکا و همسایگان نامرد به سراغ آنان می روند.

در بیانیه توتال با اشاره به تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای و احیای تحریم‌های ثانویه پس از یک مهلت چند ماهه، آمده است: «در نتیجه و همانطور که پیش از این توضیح داده بودیم، توتال در موقعیتی نخواهد بود که پروژه فاز 11 پارس جنوبی را ادامه دهد و مجبور خواهد بود تمام فعالیت‌های مربوطه را پیش از 4 نوامبر 2018 متوقف کند، مگر آنکه مقام‌های ایالات متحده با حمایت مقام‌های فرانسوی و اروپایی یک معافیت تحریمی ویژه این پروژه، به توتال اعطا کنند. این معافیت تحریمی پروژه‌ای باید از شرکت در برابر هر تحریم ثانویه مربوط به قانون ایالات متحده، محافظت کند.»

این بیانیه می‌افزاید: «توتال همواره به صراحت اعلام کرده که قادر نیست در معرض تحریم‌های ثانویه‌ای قرار گیرد که می‌توانند به از دست دادن مبادلات مالی با بانک‌های ایالات متحده برای عملیات‌هایمان در سرتاسر جهان (بانک‌های ایالات متحده در 90% عملیات‌های مالی توتال دخیل هستند)، از دست دادن سهامداران آمریکایی (30% سهام توتال در اختیار سهامداران آمریکایی است) یا ناتوانی در ادامه فعالیت در یالات متحده منجر شود (بیش از 10 میلیارد دلار از دارایی‌ها، متعلق به ایالات متحده است).»

شرکت‌های ژاپنی به ترامپ پیوستند

بزرگترین شرکت پالایش نفت ژاپن اعلام کرد: نفت ایران را با دیگر کشورهای خاورمیانه جایگزین می کنیم.

این شرکت اعلام کرد که به دلیل بازگشت تحریم های آمریکا، اگر مجبور شویم، نفت ایران را با دیگر کشورهای خاورمیانه جایگزین می کنیم.

به گفته ناظران، اروپا نیز چاره ای ندارد جز آن که در امور اقتصادی، بازرگانی، پولی و مالی، دنباله رو آمریکا باشد.

نقشه آمریکا برای بعدِ خروج از “برجام”

هفته نامه ویکلی استاندارد براساس یک توصیه نامه که در کنگره آمریکا درحال دست به دست شدن است گزارش داد که واشنگتن در حال تدوین گامهای لازم برای اعمال فشار به اروپا برای همراهی کردن با تحریمها علیه رژیم ایران است.

ویکلی استاندارد افزود: براساس یک توصیه نامه بیرونی که در دفاتر چندین نماینده کنگره درحال چرخیدن است و متن آن به روئیت ما رسیده، هفت گام برای مقابله با اقدامات کشورهای اروپایی که تلاش می‌کنند از تحریمهای آمریکا دور بمانند پیش بینی و توصیه شده است.

این توصیه نامه که درحال دست به دست شدن در میان نمایندگان کنگره است توسط مشاور ارشد بنیاد دفاع از دموکراسیها تهیه شده است و به سیاستمداران آمریکایی توصیه می‌کند یک پیام قوی به کشورهایی اروپایی با توجه به امکان بالقوه وضع تعرفه برای مقابله با تحریمهای آمریکا ارسال کنند.

گولدبرگ در این توصیه نامه گفته که باید برای اروپاییها آشکار ساخت که هرگونه تلاش برای پاسخ به اعمال مجدد تحریمها از طریق اعمال تعرفه (برکالاهای آمریکایی) تاثیر بسیار منفی روی مذاکرات جاری پیرامون تعرفه های فولاد و آلومینیوم خواهد گذاشت و همچنین بخشهای استراتژیک اقتصادی کشورهایی اروپایی هدف قرار خواهد گرفت.

در این توصیه نامه آمده، پیام (آمریکا به اروپا) باید این باشد؛ مذاکرات تجاری را از موضوع تحریمهای ایران جدا نگه دارید؛ نتیجه قاطی کردن این دو موضوع با یکدیگر عواقب مخربی برای اروپا در پی خواهد داشت.

مشاور ارشد بنیاد دفاع از دموکراسیها درباره سامانه سوئیفت، که روزانه میلیونها پیام تراکنش مالی در سرتاسر جهان را رد و بدل میکند، نیز اظهار نظر کرده و توصیه هایی به سیاستمداران آمریکایی کرده است.

وی در این زمینه گفته؛ پشت درهای بسته دیپلماتهای اروپایی درحال پذیرفتن این مساله هستند که با تحریمهای آمریکا همراهی خواهند کرد. ولی ما هم نیاز داریم که برای قطع ارتباط بانکهای ایرانی با سوئیفت فشار بیاوریم و روی آن تمرکز کنیم.

وی به نمایندگان کنگره آمریکا توصیه کرده است که باید به هر عضو سوئیفت یادآوری کنیم که در صورت عدم قطع دسترسی بانکهای ایرانی، به ویژه بانک مرکزی ایران، با این شبکه تراکنشی، آنها مورد تحریم و جریمه ایالات متحده قرار خواهند گرفت.

تردیدی نیست که با وضع به وجود آمده، بسیاری از شرکت های اروپایی نیز ناچار خواهند شد حتی اگر قراردادی با حکومت ایران امضا کرده اند، آن را باطل سازند – و نه تنها سرمایه گذاری های خارجی از ایران بیرون خواهد رفت، بلکه بسیاری از سرمایه داران داخلی نیز خواهند کوشید پول خود را از کشور خارج کنند.