در صورت پدیدار شدن 7 نشانه، احتمالا کامپیوتر شما هک شده است

اینترنت

هکرها به طور معمول وارد سیستم‌های کامپیوتری شده و هر چه ممکن باشد به سرقت برده و می‌روند. آن‌ها به طور معمول ردپایی از خود بر جای نمی‌گذارند، اما در برخی مواقع نشانه‌هایی که در کامپیوترهای هک شده باقی می‌ماند که نشان می‌دهد این سیستم‌ها مورد نفوذ قرار گرفته‌ است. اگر یکی از هفت نشانه زیر را در کامپیوترتان مشاهده کردید، احتمالا به سیستم شما نیز نفوذ شده است.

کندی ناگهانی

سیستم‌ها یکی از آثار منفی بدافزارها است. در این حالت کامپیوتر به شدت کند شده و دائما هنگ می‌کند. ویروس‌ها، تروجان‌ها و دیگر بدافزارها که معمولا برای نفوذ به کار می‌روند باعث کندی سیستم‌ها می‌شوند.

مصرف بیش از معمول داده

هر آی‌اس‌پی ابزارهای ویژه‌ای برای بررسی حجم اینترنت استفاده شده در ماه، در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. افزایش ناگهانی و بدون دلیل مصرف اینترنت می‌تواند نشانه هک شدن احتمالی سیستم باشد. خلافکاران اینترنتی گاه برنامه‌های روی سیستم‌ها نصب می‌کنند که بدون آگاهی کاربر روی تبلیغات خاصی کلیک می‌کنند و نفوذگران بابت این کلیک‌ها مبالغی کسب می‌کنند. بازشدن مکرر این تبلیغات ناخواسته می‌تواند یکی از دلایل افزایش مصرف داده باشد.

لود نشدن موقت ویدئوها

اگر زمانی که در حال تماشا یا دانلود ویدئویی از اینترنت باشید و به شکل ناگهانی لود شدن ویدئو متوقف شود، باید به ارتباط خود با اینترنت شک کنید. برخی از ویروس‌ها از طریق سرقت DNSها در مسیر انتقال داده‌ها در اینترنت اختلال ایجاد می‌کنند. در چنین حالاتی خرابکاران می‌توانند مسیر ارتباطی شما به اینترنت را به سرورهای غیر امن منتقل کرده و شما و سیستم شما را با تهدیدهای امنیتی مواجه کنند.

از کار افتادن برنامه‌های کاربردی

این اتفاق نشانه واضحی از هک شدن یا ویروسی شدن سیستم شماست. در این حالت ویروس‌ها کنترل سیستم و مدیریت برنامه‌های کاربردی را در اختیار گرفته و به کاربر اجازه اجرای فایل‌های مورد نظرش یا دسترسی به پوشه‌های مشخصی را نمی‌دهند. گاه از این روش برای باجگیری استفاده شده و نفوذگران از قربانیان مبالغی در ازای ممکن کردن دسترسی به فایل‌ها را طلب می‌کنند.

صفحات تبلیغاتی بازشونده

بدافزارها می‌توانند به لیست آدرس‌های مورد علاقه شما آدرس‌های متعدد دیگری اضافه کنند تا شما به شکل اتفاقی روی آنها کلیک کنید. باز شدن همین آدرس‌ها می‌تواند موجب دانلود و نصب بدافزارهای دیگری شود. نفوذگران همچنین با سرقت DNSها می‌توانند تبلیغاتی را که به طور معمول مشاهده می‌کنید، تغییر داده و تبلیغات مورد نظرشان را که می‌تواند شامل تبلیغات نامناسب و غیراخلاقی باشند، به نمایش بگذارند.

ریستارت شدن ناگهانی

ریستارت شدن یا شروع مجدد بخشی طبیعی از روند فعالیت یک سیستم است. گاه به روزرسانی‌های سیستم عامل و یا برنامه‌های کاربردی موجب ریستارت شدن کامپیوترها می‌شود و معمولا سیستم این موضوع را با یک پیام یا نوتیفیکیشین به کاربر اطلاع می‌دهد، اما ریستارت شدن ناگهانی، بدون دلیل و بدون اطلاع سیستم می‌تواند نشانه‌ای از وجود یک یا چند بدافزار باشد.

فعالیت‌های غیرطبیعی در اینترنت

هکرها می‌توانند از حساب‌های کاربری و گذرواژه‌های شما در اینترنت استفاده کنند. این امر به علاوه تکنیک‌های مهندسی اجتماعی می‌تواند آنها را به حساب‌های بانکی و پرونده‌های خصوصی شما و همچنین مطالبی که در اینترنت منتشر کرده‌اید، برساند. اگر در فهرست ایمیل‌های ارسالی، پست‌های منتشر شده و یا خریدهای صورت گرفته مواردی مشاهده کردید که غیرطبیعی به نظر رسیده و یا توسط شما انجام نشده‌اند، به این بیاندیشید که احتمالا یک هکر به سیستم شما نفوذ کرده و از آن استفاده کرده است.