پیشنهاد دولت به کامیون‌داران: افزایش کرایه بار تا ۲۰ درصد

 کامیون‌داران

در پی دو روز اعتصاب کامیون‌داران و رانندگان کامیون، رئیس اتحادیه حمل و نقل بار ایران به معترضان پیشنهاد داده که برای جبران گرانی لوازم یدکی و کم‌باری، کرایه حمل بار تا سقف ۲۰ درصد افزایش یابد. هنوز معلوم نیست که آیا اعتصاب‌کنندگان با این پیشنهاد موافقت کرده‌ باشند. خبرگزاری کار ایران اعلام کرده که امیدی به بهبود اوضاع در کوتاه‌مدت نیست.

اعتصاب سراسری کامیون‌داران و رانندگان کامیون در ایران (عکس: شبکه‌های اجتماعی)

اعتصاب کامیون‌داران و رانندگان کامیون که ۱ خرداد آغاز شد، به زودی در سراسر ایران گسترش پیدا کرد. روز گذشته خبرها و تصاویری از دومین روز اعتصاب رانندگان و کامیون‌داران در شهرهای استان فارس، قزوین، نجف‌آباد، قاین، کنگاور، بوکان، شهر کرد، بشرویه، فردوس، همدان، هرمزگان، آزادشهر، جاده‌کنار، کوهدشت، یزد، اصفهان، همدان، مشهد، گرمه، کوار، قم، شاهرود، سمنان و همچنین در نوشهر، یزد تربت جام، تربت حیدریه، دهگلان، زرند کرمان، مشهد، گناباد، سنندج، بندرعباس، مبارکه اصفهان، بوکان، اراک، و چندین شهر دیگر منتشر شده بود. با این حال محمد خان‌بلوکی، رئیس اتحادیه حمل و نقل بار ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران اعتراض کامیون‌داران و رانندگان کامیون را محدود به فقط «چند شهر» با تمرکز بر شهرری، اصفهان و شیراز جلوه داده است. خان بلوکی به خبرگزاری تسنیم گفته است:

«کرایه حمل کامیون‌داران از سال ۹۴ به این طرف افزایش نیافته بود. برای جبران بخشی از گرانی‌ها، کرایه‌ها این هفته تا سطح ۲۰ درصد افزایش یافته است.»

چهارشنبه ۲ خرداد: اعتصاب رانندگان کامیون در جاجروم (خراسان شمالی)

حمل و نقل بار در ایران در اختیار بخش خصوصی است و به همین سبب دولت بر کامیون‌دار تسلط چندانی ندارد. در اثر اعتصاب گسترده کامیون‌داران در فقط دو روز، صنعت حمل و نقل در ایران مختل شد. روز گذشته گزارش شده بود که محموله‌های سوخت به پمپ‌بنزین‌ها به ویژه در استان فارس نرسیده و صف‌های طولانی مقابل جایگاه‌های سوخت تشکیل شده است. گازوئیل هم در تهران کمیاب شده بود.

کامیون‌داران می‌بایست لوازم یدکی و خدمات مورد نیاز خود را بر اساس نرخ بازار و هم‌گام با سقوط ارزش ریال تهیه کنند. اما کرایه‌ای که برای جابجایی بار دریافت می‌کنند تغییر نکرده. علاوه بر این قرار بود از خرداد سال جاری تناژ بار آن‌ها هم از ۴۴ تن به ۴۰ تن کاهش بیابد. این امر کامیون‌داران و رانندگان کامیون را در تنگنای معیشتی قرار داد. روز گذشته کامیون‌داران در بیانیه‌ای گفته بودند:

«کرایه ماهانه ما کفاف مخارج سنگین کامیون را نمی‌دهد چه برسد به اینکه بتوانیم حقوقی دریافت کنیم. به به فریاد ما برسید. واقعاً در مرز ورشکستگی هستیم.»

به گفته حال محمد خان‌بلوکی، کرایه حمل بار در سال ۹۴، ۱۵ درصد افزایش یافته بود اما به دلیل سقوط ارزش ریال، رانندگان درخواست ۴۰ درصد افزایش کرایه بار را مطرح کرده‌اند. اتحادیه حمل و نقل اما فقط پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی کرایه بار را داده است.

دولت در تلاش است با جلوگیری از افزایش قیمت خدمات حمل و نقل، مانع از افزایش تورم شود و نرخ عمومی پایین تورم را حفظ کند. تأمین لاستیک و روغن و برخورداری از بیمه درمان هم یکی دیگر از خواسته‌های کامیون‌داران و رانندگان کامیون است.

رئیس اتحادیه حمل و نقل اما اعلام کرده که دولت قولی برای تأمین اقلام مصرفی مانند لاستیک و روغن نداده است.

خبرگزاری کار ایران اعلام کرده که با توجه به نقش دلالان امیدی به بهبود اوضاع در کوتاه‌مدت نیست.