عضو کمیسیون امنیت ملی رژیم:اروپا در نهایت به موضع فعلی آمریکا در قبال برجام خواهد رسید

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان ایران با طرح احتمال طولانی شدن روند مذاکرات ایران با اروپا درباره توافق هسته‌ای برجام گفت، که در نهایت سه کشور اروپایی هم به همین وضعیتی میرسند که امروز آمریکا درباره برجام اعلام کرده است.

عوض حیدرپور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران در گفتگو با خبرگزاری فارس با اشاره به مذاکرات پیشرو با اروپا پس از خروج آمریکا از برجام گفت: «تلقی من این است که بدعهدی‌های سه کشور اروپایی در برجام مشابه آمریکا خواهد بود و به نظر نمی‌آید به دنبال خروج واشنگتن از برجام، سه کشور بتوانند به صورت شفاف و روشن تکلیف خود را در قبال برجام انجام دهد».

حیدر پور با طرح احتمال طولانی شدن روند مذاکرات با اروپا درباره برجام اظهار داشت: «در نهایت سه کشور اروپایی هم به همین وضعیتی میرسند که امروز آمریکا درباره برجام اعلام کرده است».

این نماینده پارلمانی با توصیه به دولت متبوعش و تیم مذاکرهکننده هستهای آن جهت تعقیب منافع ایران از مذاکرات هستهای گفت:«دولت باید در مرحلهای که سه کشور اروپایی به دنبال تحقق خواستههای آمریکا از برجام هستند مذاکرات را متوقف و اعلام کند که از برجام خارج خواهد شد».

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «تصور من این است که سه کشور اروپایی به دنبال آن هستند که جمهوری اسلامی ایران را به سمتی ببرند که اعلام خروج از برجام کند، اما باید حتماً در این زمینه حواسمان جمع باشد که این اتفاق رخ ندهد بلکه ایران باید صرفاً پس از اعلام مواضع و مطالبات غیراصولی و مغایر با برجام از سوی سه کشور اروپایی مبادرت به خروج از برجام کند».

نماینده مردم شهرضا در مجلس نهم ایران در توضیح این مطالبات گفت: «سخن گفتن از بنیه دفاعی ایران، مانع‌تراشی جهت فعالیت موشکی، بحث حقوق بشر، خدشهدار کردن حریم حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران و دخالت در امور داخلی از جمله مواردی است که دولت باید قرص و محکم جلوی طرح آن را از سوی سه کشور اروپایی در مذاکرات هستهای بگیرد».

علی خامنئی، رهبر ایران نیز اخیرا 7 شرط تقریبا ناممکن برای ادامه مذاکرات با طرف های اروپایی درچارچوب توافق هسته ای برجام مطرح کرد که نشان دهنده نگرانی های عمیق ایران از وضعیت بن بست به وجود آمده پس از خروج آمریکا از توافق برجام است.

از طرفی مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا پیشتر گفته بود کشورهای اروپایی که پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام در حال مذاکره با ایران هستند در نهایت نیز به موضع آمریکا در قبال توافق هسته ای با ایران خواهند رسید و از این توافق خارج خواهند شد و به آمریکا خواهند پیوست.

تحلیل گران بر این باورند که ایران در حال حاضر در شرایط و موقعیت بسیار سخت و شکننده ای قرار دارد که یک طرف آن تاثیر فزاینده  تشدید تحریم های آمریکا و امتناع جامعه جهانی از تعامل با ایران است و در طرف دیگر آن نگرانی‌های عمیق رژیم از هرگونه تغییر و عقب نشینی در مذاکراتی فرسایشی با کشورهای اروپایی است که در هر دو حالت همانند اتحاد جماهیر شوروی سابق به فروپاشی آن خواهد انجامید.