آمریکا: حوثی‌ها آوریل گذشته با موشکی ایرانی نفت‌کش سعودی را هدف قرار دادند

جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد شبه‌نظامیان حوثی یمن موشکی را که با آن ماه آوریل گذشته نفت‌کش سعودی را هدف قرار دادند، از ایران به دست آوردند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، متیس که چهارشنبه 30 مه در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، افزود: «تهدید دریانوردی در دریای سرخ هنگامی که اصابت موشک ارسال شده از سوی ایران را به نفت‌کش مشاهده کردیم، بسیار واضح بود».

این در حالی است که جامعه جهانی بارها از نگرانی‌های خود درباره هدف قرار دادن دریانوردی بین‌المللی در دریای سرخ توسط شبه‌نظامیان حوثی، هشدار داده است.

پیش از این سرهنگ ستاد ترکی المالکی سخنگوی رسمی ائتلاف عربی گفته بود که یکی از نفت‌کش‌های سعودی در آب‌های بین‌المللی غرب بندر الحدیده، در معرض حمله شبه‌نظامیان حوثی وابسته به ایران قرار گرفته است. بندر الحدیده در تصرف شبه‌نظامیان قرار دارد.

المالکی در این باره توضیح داده بود که با اقدام کشتی‌های جنگی نیروی دریایی ائتلاف عربی، حمله حوثی‌ها به نفت‌کش سعودی با شکست مواجه شد. او افزود که در نتیجه حمله صورت گرفته، نفت‌کش آسیب‌های کوچکی دید که در نهایت با اسکورت کشتی‌های ائتلاف عربی، به مسیر خود ادامه داد.

المالکی تاکید کرد: «این حمله تروریستی تهدید خطرناکی برای آزادی دریانوردی و تجارت جهانی در تنگه باب المندب و دریای سرخ به شمار می‌آید که می‌تواند تلفات محیط زیستی و اقتصادی در بر داشته باشد. ادامه این تلاش‌ها خطر شبه‌نظامیان و حامیان آن‌ها را بر امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی نشان می‌دهد و تاکیدی بر این مساله است استفاده از بندر الحدیده به عنوان نقطه‌ای برای آغاز عملیات تروریستی و همچنین قاچاق اسلحه و موشک، ادامه دارد».