آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران روز دوشنبه ۴ ژوئن ۲۰۱۸ در بیست و نهمین مراسم درگذشت روح‌الله خمینی، رهبر پیشین این کشور هشدار داد که دولت ایران به شدت به هر حمله‌ای پاسخ خواهد داد و در حالی‌که برنامه موشکی کشورش را زمینه‌ساز امنیت ایران دانست، به سازمان انرژی هسته‌ای دستور داد «سریعا آمادگی لازم برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو را فعلا در چارچوب برجام فراهم کند و برخی مقدمات دیگر را که رئیس‌جمهور دستور داده از فردا آغاز کند».

خامنه‌ای با تاکید بر اینکه دولت ایران این را تحمل نخواهد کرد که «هم تحریم باشد هم در محدودیت و حبس هسته‌ای» به سازمان انرژی اتمی ایران دستور داد که «از همین فردا آمادگی لازم برای فعال کردن ۱۹۰ هزار سو» را آغاز کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم رهبر ایران گفت: «به نظر می‌آید این دولت‌ها توقع دارند ملت ایران هم تحریم‌ها را تحمل کند، هم از فعالیت‌های هسته‌ای که نیاز قطعی آینده ایران است دست بردارد و هم محدودیت‌های تحمیل شده بر ایران را ادامه دهد اما آنها بدانند که این خواب آشفته تعبیر نخواهد شد. ملت و دولت ایران این را تحمل نخواهد کرد که هم تحریم باشد هم در محدودیت و حبس هسته‌ای.»

در ۸ ماه مه سال جاری، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که بارها از برجام به عنوان توافقنامه بد یاد کرده بود خارج شد و ضمن اعلام بازگشت تحریم‌های گذشته این کشور را تهدید به تحریم‌های شدیدی گسترده‌تری کرد.

از سوی دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنان در برابر فشارهای ایالات متحده برای پیوستن به این کشور برای اعمال مجازات‌ها و تحریم‌ها همچنان مقاومت می‌کنند اما معلوم نیست که موضع اروپا تا چه زمانی ادامه یابد.

خامنه‌ای سازمان انرژی اتمی ایران را موظف کرد: تا «به سرعت آمادگی‌های لازم را برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو را فراهم آورند و مقدمات اجرای مسائلی را که رئیس جمهور دستور داده اند از همین فردا آغاز کنند.»

او برنامه موشکی کشورش را زمینه‌ساز امنیت ایران دانست و گفت: «اکنون با همت متخصصان جوان، ما به قدرت اول موشکی منطقه تبدیل شده ایم و دشمن می داند که اگر یک موشک بزند، با ده موشک پاسخ خواهد گرفت.»

مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا دوشنبه ۲۱ مه، استراتژای جدید این کشور را در تعامل با ایران اعلام کرد که شامل فشار بر تهران از ۷ محور است به گونه‌ای که ۱۲ درخواست به ایران ارائه شده که در صورت اجرایی کردن آن‌ها، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو می‌شود. به گفته پومپئو، این استراتژی شامل سیاست‌های کلی آمریکا در قبال برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران و همچنین ادامه سرکوب اعتراض‌های مردمی برای تغییر و نقض حقوق بشر هم می‌شود.

خامنه‌ای همچنین دخالت‌های ایران در امور داخلی دیگر کشورها و به ویژه کشورهای خاورمیانه را «عدالت‌خواهی بین‌المللی» خواند.
وزیر خارجه آمریکا پیشتر در سخنرانی ۲۱ ماه مه گفت که استراتژی جدید آمریکا به منظور «مقابله با رفتار ایران در پشتیبانی از تروریسم و بر هم زدن ثبات در منطقه» اتخاذ می‌شود.

آیت‌الله خامنه‌ای تلویحا هرگونه تعدیلی در برجام را رد کرد و گفت: «بیگانگان و عده‌ای در داخل در تبلیغات خود اینگونه وانمود می کنند که اگر ایران، شکل معیوبی از برجام را که درصدد تحمیل آن هستند، نپذیرد، جنگ خواهد شد، خیر این حرف دروغ است».

مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا پنجشنبه ۲۴ مه اعلام کرد که تغییر نظام ایران، هدف ایالات متحده در تعاملش با تهران نیست. به گزارش خبرگزاری رویترز، پومئو در جلسه‌ای در مجلس سنای آمریکا در پاسخ به سوالی که آیا واشینگتن در پی تغییر نظام حاکم بر این است، گفت: «خیر».