گروه 7 متعهد به منع دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای شد

رهبران هفت کشور صنعتی جهان موسوم به گروه 7 در پایان نشست دو روزه خود در کبک کانادا متعد به منع ایران از دست‌یابی تهران به سلاح هسته‌ای شدند.

در بیانیه‌ای پایانی نشست سران که شنبه صادر شد گروه 7، برخورداری ایران از برنامه صلح‌جویانه هسته‌ای را تضمن کردند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در نشست خبری پیش از ترک نشست هفت کشور صنعتی برای سفر به سنگاپور به منظور دیدار با رهبر کره شمالی، ضمن ارایه گزارشی از مهم‌ترین مسایل مورد بحث رهبران کشورهای صنعتی تاکید کرد که هفت کشور صنعتی نسبت به جلوگیری از جاه‌طلبی هسته‌ای و منطقه‌ای تهران پایبندند.

خانم مرکل صدر اعظم آلمان اما یادآور شد که «اختلافات برسر چگونگی برخورد با ایران پایان نگرفته ولی همگی ما در نگرانی نسبت به برنامه موشکی ایران توافق  نظر داریم».

ترامپ گفت «گرچه هفت قدرت صنعتی جهان، بر مهار برنامه هسته‌ای ایران تاکید کردند، اما آمریکا در صورت لزوم بدون آنها هم به این هدف دست خواهد یافت».

او در ادامه سخنانش افزود: «به بسیاری از تهدیدها علیه امنیت ملی پرداخته شد، از جمله تهدیدات ایران. گروه هفت متعهد به مهار جاه‌طلبی هسته‌ای ایران هستند. این جاه طلبی‌ها با آنها و یا بدون آنها کنترل خواهد شد. همچنین برای مواجهه با تروریسم، تندروی و ترویج‌کنندگان چنین تفکر مرگباری، تلاش خواهد شد».

دونالد ترامپ در 8 ماه مه گذشته خروج ایالات متحده از توافقنامه هسته‌ای با ایران اعلام کرد و روند بازگرداندن مجازات‌های اقتصادی علیه تهران را از سر گرفت، کشورهای اروپایی اما با اقدام واشینگتن مخالفت کردند.