واشنگتن بر ادامه حضور نیروهایش در سوريه برای مقابله با رژیم ایران تاکید کرد

مایک پمپیئو، معاون وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه 14 ژوئن، تاکید کرد ادامه حضور نیروهای نظامی کشورش در سوریه فقط برای نابودی داعش نیست بلکه علاوه بر آن با هدف مقابله با نفوذ ایران در این کشور ادامه مییابد.

شاید این اولین باری باشد که ایالات متحده آمریکا از مقابله با نفوذ ایران با عنوان بخشی از سیاست و ماموریت خود در سوریه یاد می‌کند.

در همین راستا دیوید ساترفیلد معاون وزارت خارجه آمریکا که در مجلس سنا سخنرانی می‌کرد، در پاسخ به سؤالی درباره احتمال عقب نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه گفت:« هرگونه عقب نشینی نیروهای آمریکایی در هر نقطه‌ای از خاک سوریه منوط به غلبه بر داعش و پیاده کردن سیاست‌های مقابله با ایران در منطقه است».

یک سال قبل مسئولان آمریکایی به این موضوع اشاره کردند درست هنگامی که نیروهای سوریه دمکراتیک با حمایت آمریکا به سوی شهر دیرالزور سوریه پیشروی کرده بودند. آنها به « العربیه.نت» گفتند که همزمان با زیر نظر گرفتن داعش و تلاش برای نابودی آن از تحرکات ایران در سوریه غافل نخواهند ماند.

همزمان با آن منابعی در بین مخالفان سوری به نقل از مسئولان آمریکایی اعلام کردند هدف دولت دونالد ترامپ قطع کریدور سریع ترانزیتی است که از ایران آغاز و از بغداد گذشته و به دمشق و بیروت منتهی می‌شود.

اظهارات چند هفته پیش دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و درخواست وی از تیم شورای امنیت ملی آمریکا برای برگزاری نشستی به منظور تصمیم‌گیری در رابطه با این موضوع، نگرانی هایی را به وجود آورد.

همچنین اخبار درز شده از نشست، نشان داد که ترامپ همچنان بر مواضع خود در طول برگزاری جلسه اصرار می‌ورزید و در پی آن هشدار داد که وی تا شش ماه هیچ گونه تمایلی به بازگشت به این موضوع و تلاش برای بررسی آن نخواهد داشت.

اما پس از آن طی ماه‌ها و هفته‌های گذشته تحولات زیادی رخ داد که از جمله آن نیروهای سوریه دمکراتیک مناطقی را در شمال رود فرات و در فاصله کمی از شاهراه بین المللی که بغداد و دمشق دو پایتخت عراق و سوریه را به هم متصل می کند، تحت کنترل خود در آوردند که در این میان ایالات متحده آمریکا به صراحت بر ضرورت مقابله با نفوذ ایرانی تاکید کرد.

ساترفیلد در این جلسه تاکید کرد هدف ایالات متحده آمریکا این است که « نظامیان ایرانی در سوریه را در حالی ببیند که نه تنها بخشهایی از خاک این کشور در جنوب غربی آن بلکه تمام خاک سوریه را ترک کنند.

ساترفیلد این را در پاسخ به سوالی درباره آینده حضور نیروهای ایرانی و شبهنظامیان طرفدار تهران گفت که از مناطق نزدیک به بلندیهای جولان، عقب نشینی کرده اند که گویا این به معنی آن است که نیروهای آمریکایی برای مدتی طولانی در سوریه حضور خواهند داشت و علاوه بر آن ترامب رئیس جمهوری آمریکا طی هفته های آینده به منظور ایجاد توافقی در این زمینه با همتای روسی خود ولادیمیر بوتین در یک اجلاس دوجانبه دیدار کرده و در این زمینه با او به رایزنی خواهد پرداخت.

چیزی که در این جا بیشتر مورد توجه قرار میگیرد این است که عزم ایالات متحده آمریکا برای مقابله با نفوذ ایران در سوریه دقیقا چند هفته پس از آن تشدید شد که واشنگتن از خروج خود از توافق هسته ای برجام خبر داد.

علاوه بر این ایالات متحده آمریکا به توافق هسته ای برجام با عنوان اینکه جزئی از مشکل ایران است نگاه می‌کند. رئيس جمهوری آمریکا و اعضای کابینه او پس از انجام بررسیهای لازم درباره سیاست آمریکا در قبال ایران بر ضرورت مقابله با ابعاد مختلف معضلی به نام ایران از جمله دخالتهای آن در امور کشورهای عربی و پشتیبانی مالی، لوجستیکی و تسلیحاتی آن از گروههای شبه نظامی و ترویستی هوادار تهران تاکید کردند.

در این راستا دولت امریکا عملا تحریم‌هایی را به منظور تضعیف توانایی‌های ایران در حمایت مالی از این فعالیت‌ها که بر هم زننده ثبات و امنیت در کشورهای منطقه است، استقبال کرد.

مخالفان دولت ترامپ، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را اقدامی اشتباه عنوان کردند که در این راستا گوردون گری سفیر سابق امریکا و مدیر اجرایی «مرکز پیشرفت آمریکا» اعلام داشت که برای مقابله با نفوذ ایران در سوریه ادامه بقای نیروهای ایالات متحده در این کشور که تعداد آنها به 2000 سرباز می رسد، بسیار ضروری به نظر می رسد.

از طرفی دیگر دولت آمریکا مایل نیست به تنهایی به مقابله با ایران بپردازد و یا اینکه خود به تنهایی تلاش های لازم برای برقراری مجدد ثبات در این کشور را عهده دار شود و به همین منظور در حال انجام مذاکراتی با طرف‌های منطقه ای همانند کشورهای عربی و ترکیه است تا مشارکت آنها در حل بحران سوریه تضمین شود.