رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح «یک ویلای ۱۰ هزار متری را در لواسان مصادره کرده است»

فیروزآبادی

یک گروه دانشجویی اصولگرا در نامه‌ای به دادستان تهران خواستار بازپس‌گیری یک ویلای مصادره‌ای «۱۰ هزار متری» از حسن فیروزآبادی رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح ایران شد و اعلام کرد که رهبر جمهوری اسلامی «دستور تخلیه این ویلا را صادر کرده است».

گروه «جنبش عدالتخواه دانشجویی» روز یکشنبه ۲۷ خرداد در نامه‌ای به دادستان تهران اعلام کرد که از سال ۷۲ یکی از ویلاهای مصادره‌ای در شهر لواسان «به مساحت ۱۰ هزار متر به‌طور رایگان» در اختیار حسن فیروزآبادی قرار گرفته است.

به گفته این گروه دانشجویی، آقای فیروزآبادی «علی‌رغم تذکرات و پیگیری‌های فراوان حاضر به تخلیه ویلای مزبور نیست».

بر اساس این نامه که در سایت این گروه دانشجویی منتشر شده، مالکیت این ویلا در اختیار «ستاد اجرایی فرمان امام» از نهادهای اقتصادی وابسته به رهبر جمهوری اسلامی است.

جنبش عدالتخواه دانشجویی در نامه خود اعلام کرده که رهبر جمهوری اسلامی نیز «دو بار دستور تخلیه» این ویلا را داده و «اقدامات حقوقی و حکم تخلیه نیز از محاکم قضایی اخذ شده» اما نیروی انتظامی به‌عنوان ضابط قضایی «تاکنون اقدام به اجرای این حکم و تخلیه ملک مذکور، نکرده است».

این گروه دانشجویی تهدید کرده که «در صورت ادامه تعلل دستگاه‌های مربوطه» درباره تخلیه این ویلا «حق اقدامات انقلابی را برای اجبار فرد نامبرده به تخلیه ویلای لواسان، برای خود محفوظ می‌داند».

در صورتی که روایت «جنبش عدالتخواه دانشجویی» از دستور دفتر رهبر ایران برای تخلیه این ویلا صحت داشته باشد، مشخص نیست که آقای فیروزآبادی چطور توانسته است از اجرای این دستور خودداری کند.

برخی از کاربران فضای مجازی نوشته‌اند که ویلای یاد شده متعلق به اشرف پهلوی، خواهر محمدرضا شاه بوده و پس از انقلاب ۵۷ مصادره شده است.

پس از انقلاب بهمن ۵۷ در ایران، علاوه بر ساختمان‌های متعلق به بستگان محمدرضا شاه و مقامات حکومت سابق، بسیاری از ساختمان‌ها و اموال مربوط به بهائیان و یهودیان مصادره شدند و مالکیت آن‌ها در اختیار بنیادهای وابسته به رهبر جمهوری اسلامی قرار گرفت.

مالکیت برخی از این ساختمان‌ها به مقامات جمهوری اسلامی واگذار شد و برخی از آنها برای استفاده به صورت رایگان در اختیار آنها قرار گرفت.

حسن فیروزآبادی از سال ۶۸ تا سال ۹۵ به مدت ۲۷ سال ریاست ستاد کل نیروهای مسلح ایران را بر عهده داشت.

رهبر جمهوری اسلامی ایران روز هشتم تیر ۹۵ سرلشکر محمدحسین باقری را به عنوان رئیس جدید ستاد کل نیروهای مسلح ایران منصوب کرد.

در مورد دلایل تغییر رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، گرچه برخی از فرماندهان سپاه پاسداران از جمله اسماعیل کوثری به وضعیت جسمانی و بیماری آقای فیروزآبادی اشاره کردند، اما سایت تابناک نزدیک به محسن رضایی از این تغییر با عنوان «برکناری» یاد کرد و تلویحاً آن را با مواضع مثبت آقای فیروزآبادی درباره موضوعاتی چون برجام مرتبط دانسته بود.

فیروزآبادی در فهرست تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا قرار دارد که پس از سرکوب معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ وضع شد و از آن سال تاکنون تمدید شده است.