140 نماينده پارلمان بلژیک «سرکوب اعتراضات» در ایران را محکوم کردند

140 نماينده پارلمان بلژیک روز گذشته 19 ژوئن ضمن محکومیت آنچه «سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران» نامیدند، از خواسته‌های معترضین برای «تغییر دموکراتیک» حمایت کردند.

این نمایندگان با امضای بیانیه‌ای مشترک که نسخه‌ای از آن به «العربیه.نت» ارسال شده نسبت به «سرکوب اعتراضات ضد دولتی در ایران» ابراز نگرانی عمیق کرده و واکنش جمهوری اسلامی ایران به اعتراضات را «خشونت‌آمیز » توصیف کردند.

طبق این بیانیه، «ده‌ها نفر در خیابان‌ها و حداقل 14 نفر تحت شکنجه کشته شده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل خواستار تحقیق در مورد مرگ در بازداشت شد. رئیس سازمان زندان‌های ایران دستگیری 5000 معترض را تأیید کرده است».

این بیانیه به اعتراضات سراسری در پایان 2017 و آغاز 2018 میلادی در شهرهای مختلف ایران و دیگر اعتراضات در این کشور اشاره دارد.

در بیانیه مذکور آمده: «وضعیت حقوق بشر پس از اعتراضات اخیر بدتر شده است. ایران همچنان بالاترین تعداد اعدام ها در سرتاسر جهان را نسبت به جمعیت انجام می دهد».

بنا به گزارش سالانه سازمان عفو بین‌الملل، بیش از نیمی از اعدام‌های ثبت شده در جهان در سال 2017 در ایران رخ داده است.

این بیانیه با اشاره به شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر روحانی» در اعتراضات اخیر ایران، نقش زنان را فعال توصیف کرده است.

نمایندگان پارلمان بلژیک همچنین، «استفاده از زور علیه اعتراض‌کنندگان بی‌دفاع» را محکوم کرده و از اتحادیه اروپا و دولت های اروپایی خواسته‌اند تا «اقدامات موثر و تصمیمات لازم الاجرا اتخاذ کنند» تا نظام جمهوری اسلامی ایران را «وادار به آزاد کردن زندانیان اعتراضات، حمایت از آزادی بیان و تشکل، پایان دادن به سرکوب زنان و به خصوص لغو حجاب اجباری برای زنان» بکند.

آنان همچنین از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل خواسته‌اند تا یک هیات حقیقت‌یاب برای بررسی وضعیت زندان‌های ایران و زندانیان سیاسی، به ویژه برای افرادی که در طول اعتراضات دستگیر و افرادی که در حین بازداشت فوت کردند را تشکیل بدهد.

نمایندگان امضاکننده بیانیه مشترک تاکید کرده‌اند که «حقوق بشر و حقوق زنان در ایران نمی‌توانند به بهانه ملاحظات سیاسی، تجارت یا توافق هسته‌ای به معامله گذاشته شده یا به حاشیه رانده بشوند”. آنان یادآور شدند که «هرگونه گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با ایران باید به بهبود واضح در زمینه حقوق بشر، حقوق زنان و توقف اعدام‌ها» مشروط شود.

دیرک کلاس، شهردار شهر روتسلارRotselaar ، و رئیس «کمیته بلژیکی پارلمانترها و شهرداران برای یک ایران دمکراتیک» در يک بيانيه مطبوعاتی درباره بیانیه مشترک 140 نماینده پارلمان بلژیک که خود یکی از امضاکنندگان آن است گفت که «امضاء کنندگان از احزاب عمده سیاسی از پارلمان فدرال، پارلمان‌های منطقه‌ای، پارلمان اروپا و سنا» هستند.

او همچنین به ادامه اعتراضات در ایران و سرکوب تظاهرات در شهر کازرون در ماه مه، که حداقل 4 نفر کشته و صدها نفر زخمی بر جای گذاشت و اعتصاب سراسری رانندگان کامیون نیز اشاره کرد.

آقای کلاس افزود: «هفته گذشته رژیم به خانه‌های کارگران فولاد در شهر اهواز که به دلیل دستمزدهای پرداخت نشده تظاهرات کرده بودند یورش برد».

وی در ادامه گفت: «اعتراضات کارگران و معلمان طی چند هفته اخیر در بسیاری از شهرهای ایران ادامه دارد».

این نماینده پارلمان بلژیک می‌گوید که «مردم ایران از اروپا انتظار دارند که در کنار آنها قرار گیرد و فقط روی تجارت با ایران تمرکز نکند».