انتقاد شدید جنبش فتح از پیشنهاد دولت ترامپ برای صلح اسرائیلی‌ـ‌فلسطینی

فلسطین

جنبش فتح به رهبری محمود عباس از فلسطینی‌ها خواست با پیشنهادی که دولت آمریکا برای صلح اسرائیلی‌ـ‌فلسطینی، با عنوان «معامله قرن» تهیه کرده «مقابله کنند».

به گزارش الحیات الجدیده، روزنامه رسمی ارگان تشکیلات خودگردان فلسطینی، جنبش فتح روز یک‌شنبه، سوم تیرماه، برای موفقیت مقابله با «معامله قرن»، اتحاد فلسطینی‌ها را در این مقطع زمانی «یک ضرورت» دانست.

همزمان، اسامه القواسمی، سخنگوی جنبش فتح، طرح صلح دولت دونالد ترامپ را «توطئه آمریکایی- اسرائیلی» نامید.

به گفته این سخنگو، آمریکا با کنار گذاشتن کمک‌ها به اونرا، آژانس امداد و کاریابی برای آوارگان فلسطینی، و کارهای دیگری مانند انتقال سفارت خود به بیت‌المقدس، اورشلیم، نمی‌تواند انتظار تحقق صلح را هم داشته باشد.

صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین نیز روز جمعه به صوت فلسطین، رادیوی ملی فلسطین، گفت که «موضع واحد عربی» در دیدار اخیر رئیس تشکیلات خودگردانی با تیم مذاکره‌کننده آمریکایی به آگاهی آنها رسید.

اشاره آقای عریقات به دیدار جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ، و جیسون گرینبلات، نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات صلح، با محمود عباس در رام‌الله است؛ این ملاقات یک روز بعد از دیدار روز پنج‌شنبه این تیم با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، انجام شد.

به گفته آقای عریقات، «موضع واحد عربی» تاکید دارد که «تنها راهکار» برای معضل دیرینه فلسطینیان، استقلال فلسطین در کنار اسرائیل، بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷ با پایتختی قدس شرقی، تعیین سرنوشت نهایی چند نسل از آوارگان فلسطینی در جهان و تعیین وضعیت قدس بر اساس قطعنامه های بین المللی است.

رسانه های فلسطینی فضای مذاکرات محمود عباس با تیم آمریکایی را سرد و متشنج توصیف کرده‌اند.

رویترز نیز روز یک‌شنبه به نقل از جرد کوشنر در مصاحبه او با یک روزنامه فلسطینی نوشت، اگر آقای عباس به پای میز مذاکره بازنگردد، آمریکا طرح صلح را آن گونه که خود تنظیم کرده، تکمیل و ارائه خواهد کرد.

آقای کوشنر به القدس العربی گفت آمریکا آماده همکاری با محمود عباس است و او گفته که به صلح متعهد است، ولی من به توان یا خواسته او در رسیدن به صلح شک دارم؛ سخنانی که او می‌گوید گویی به ۲۵ سال قبل بازگشته است…».

آقای کوشنر از پرداختن به جزئیات آن چه «معامله قرن» نامیده شده خودداری کرد، اما گفت این جزئیات «به‌زودی اعلام خواهد شد».

تیم مذاکره کننده آمریکایی پیش از گفت وگو با بنیامین نتانیاهو و محمود عباس، هفته گذشته نیز در سفر به اردن، مصر و عربستان، با رهبران این کشورها در مورد طرح صلح آمریکا برای صلح اسرائیل‌ـ‌فلسطین رایزنی کرد.

جرد کوشنر به القدس العربی گفت، سران عرب نیز مشتاق استقلال کشور فلسطین به پایتختی شرق اورشلیم، رسیدن فلسطینیان به آرامش و زندگی در صلح و بهره بردن آنها از فرصت‌های اقتصادی هستند.

اما صائب عریقات به «صوت فلسطین» گفت تیم آمریکایی با هدف تغییر رهبری فلسطینی در کرانه باختری با سران عربی گفت‌وگو کرد.

در این میان، به گزارش وب‌سایت خبری وای‌نت، بنیامین نتانیاهو یک‌شنبه در نشست دولت خود با ارائه گزارش به وزیرانش، از مذاکرات اخیر خود با تیم آمریکایی، گفت تاکید کرده ام که اسرائیل آماده کمک برای بهبود وضع اقتصادی مردم غزه است اما این کار نباید به حساب تقویت سازمان حماس باشد.

آقای نتانیاهو نیز از اشاره به جزئیات طرح صلح آمریکایی خودداری کرد، اما روزنامه اسرائیلی هاآرتص جمعه آنچه را که چارچوب و برخی جزئیات این طرح نامید، منتشر کرد.

به ادعای هاآرتص، اسرائیل به عقب‌نشینی به مرزهای سال ۱۹۶۷ ملزم نشده و از جمله همچنان بر شرق اورشلیم مسلطخواهد بود اما چند روستای اطراف این شهر را واگذار خواهد کرد تا کشور «عاری از سلاح فلسطین» با مرکزیت شهرک ابودیس، در نزدیکی اورشلیم، برپا شود.

با وجود مخالفت شدید رهبران فلسطینی، از همه جناح ها، با جزئیاتی که از سوی رسانه های اسرائیل گمانه‌زنی شده، ظاهرا «معامله قرن» در مذاکرات روز دوشنبه، چهارم تیرماه، میان دونالد ترامپ با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن که به واشینگتن رفته است، بررسی خواهد شد.

تلاش دولت ترامپ در ارائه طرح صلح موسوم به «معامله قرن» بعد از تظاهرات گسترده فلسطینیان در اعتراض به هفتادمین سالروز تشکیل اسرائیل و همزمان، اعتراض به انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم، از سرگرفته شده است.

وزارت بهداشت فلسطینی غزه در تازه ترین آمار در خصوص رخدادهای دو ماه گذشته، از ۱۳۱ کشته و بیش از ۱۴ هزار فلسطینی مجروح در این تظاهرات خبر داد.

منابع: روزنامه هاآرتص، وای نت، الحیات الجدیده، رادیوفردا/ ف. ر./ ف. دو.