مرکل: شرکت‌ها خود باید مسئولیت ریسک درباره ادامه فعالیت در ایران را تحمل کنند

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان دوشنبه 9 ژوئیه با بیان این‌که کشورش همچنان به توافق اتمی با ایران (برجام) پایبند است، گفت که شرکت‌ها آزاد هستند تا بر سر ادامه فعالیت در ایران خود تصمیم بگیرند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مرکل که در کنار لی که چیانگ نخست‌وزیر چین ایستاده بود گفت: «شرکت‌هایی که ممکن است در معرض تهدید تحریم‌های آمریکا در نتیجه فعالیت‌هایشان در ایران قرار گیرند، خود باید مسئولیت این ریسک مسئولیت این ریسک را تحمل کنند».

او افزود: «همچنان به توافق اتمی پایبندیم و معتقدیم بر سر آن به خوبی مذاکره شد». مرکل گفت: «همچنان مسائل زیادی وجود دارد که باید بر سر آن با ایران مذاکره کنیم. اما بهتر است به پایبندی به توافق ادامه دهیم». محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ایران پنجشنبه 5 ژوئیه اعلام کرد که آلمان بخشی از دارایی‌های ارزی ایران را بلوکه کرد.

دهقان در مصاحبه با خبرگزاری فارس با اشاره به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام) گفت: «پس از خروج آمریکا اعتماد به اروپایی‌ها کاری غلط به نظر می‌آمد که این اقدام آلمانی‌ها در بلوکه کردن دارایی‌‌های ایران این موضوع را به اثبات رساند».

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس بر لزوم پیگیری این موضوع توسط دولت تأکید کرد.

این سخنان در حالی ایراد می‌شود که حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران برای مذاکره با مقام‌های اروپایی بر سر حفظ برجام، به سوئیس و اتریش رفته بود.
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه 8 مه اعلام کرد که ایالات متحده از توافق هسته‌ای به ایران که سال 2015 منعقد شد، خارج می‌شود.

پس از این اعلام، ترامپ فرمان از سرگیری تحریم‌های ایران را که بر پایه توافق هسته‌ای تعلیق شده بود، امضا کرد.

برخی کشورهای اروپایی مذاکراتی با آمریکا برای معاف شدن شرکت‌هایشان از تحریم‌های واشینگتن علیه ایران آغاز کردند. اما به نظر می‌رسد ترامپ نمی‌خواهد در برابر این خواسته کوتاه بیاید. او یکشنبه 1 ژوئیه در پاسخ به سؤالی در برنامه «ساندی مورنینگ فیوچر با ماریا بارتیرومو» که از شبکه فاکس نیوز پخش می‌شود درباره این‌که آیا شرکت‌های اروپایی در صورت تعامل با ایران مجازات خواهند شد؟، گفت: «بله، به طور حتم. این چیزی است که ما آن را به طور قطع انجام خواهیم داد».

طی هفته‌های گذشته بسیاری از شرکت‌های اروپایی، بازار تهران را ترک کردند.

توافق هسته‌ای سال 2015، میان ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، به علاوه آلمان، منعقد شد. برپایه این توفق که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، در قبال محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این برنامه، لغو یا تعلیق شد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا، از ابتدا مخالف برجام بود که در دوره باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده منعقد شد و آن را «بدترین توافق ممکن» توصیف می‌کرد.