ابهام در پروژه‌های هند برای سرمایه‌گذاری در صنعت انرژی ایران به دلیل تحریم‌ها

طرح سرمایه‌گذاری شرکت ملی اکتشاف و تولید نفت هند در توسعه میادین نفت و گاز ایران تحت تأثیر فشارها و تحریم‌های آمریکا در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری «ماینینگ ویکلی» یک مقام ارشد دولت هند در این باره گفت: «قرار است مقامات هند طی نشستی دوجانبه با مقام‌های آمریکایی، آمریکا موضوع خرید نفت و سرمایه‌گذاری در میادین نفتی ایران را مورد بحث قرار دهند، اما تا آن زمان سرمایه‌گذاری 4 میلیارد دلاری هند در طرح توسعه میدان گازی فرزاد B در هاله‌ای از ابهام قرار دارد».

وی افزود: «قرار است تا اواخر سال جاری در مذاکرات دوجانبه بین مقامات دفاع و امور خارجه هند و ایالات متحده آمریکا موسوم به «2+2» که تا به حال پس از دو بار تعویق، به حالت تعلیق در آمده است، موضوع واردات نفت هند از ایران و سرمایه‌گذاری این کشور در طرح توسعه میدان گازی فرزاد B با طرف‌های آمریکایی‌ مورد گفت‌وگو قرار گیرد.

این مقام ارشد دولت هند در ادامه گفت:« در سایه تحریم‌های آمریکا علیه ایران و پیام دیپلماتیک دولت دونالد ترامپ به دهلی نو مبنی بر به صفر رساندن واردات نفت این کشور از ایران، هم اکنون شرکت ملی اکتشاف و تولید نفت هند ONGC برای تصمیم‌گیری در این رابطه در شرایط سختی قرار گرفته و هیچ‌گونه راهکاری در دست ندارد.

هند که هم‌ اکنون در آستانه امضای قرارداد نهایی توسعه میدان گازی فرزاد B با ایران قرار دارد قرار است در نخستین فاز از این طرح، 4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند که در نهایت سرمایه‌گذاری در این میدان به 11میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

این مقام دولتی هند گفت در مذاکرات دوجانبه 2+2 هر زمانی که برگزار شود موضوعات مختلفی بین هند و آمریکا مطرح خواهد شد که از جمله آنها واردات نفت ایران توسط هند خواهد بود که هر چند با توجه به سطح تحریم‌های فعلی به نظر می‌رسد در این زمینه هند بتواند به واردات نفت از ایران ادامه دهد، اما اعمال تحریم‌های ثانویه آمریکا مانع از ادامه آن خواهد شد و همین طور با توجه به این شرایط اگر چه احتمال مستثنی شدن شرکت‌های هندی سرمایه‌گذار در میادین نفتی ایران بعید به نظر می‌رسد. با این وجود هند برای رایزنی با مقامات آمریکایی در این زمینه تلاش خواهد کرد.

اگر چه مقامات هندی می‌خواهند طرح توسعه میدان گازی فرزاد B را با رضایت آمریکایی‌ها اجرایی کنند، اما شرکت‌های هندی که خود پیش از این میدان گازی فرزاد B را در ایران کشف کرده بودند، در شرایط کنونی حتی اگر اجازه اجرای طرح توسعه را به دست آورند، احتمالاً در اجرا با مشکل مواجه خواهند شد؛ زیرا اکثر شرکت‌های خدمات میادین نفت و گاز غربی هستند و مایل به پذیرش ریسک تحریم‌های اعمال شده آمریکا بر ایران نیستند.