در عراق تظاهرات اعتراضی علیه کمبود خدمات دولتی و بیکاری همچنان ادامه دارد

عراق تظاهرات اعتراضی

گزارش‌های رسیده از عراق، حکایت از آن دارد که اعتراضات مردمی علیه کمبود مواد اولیه مورد نیاز و خدمات دولتی، طی ٢٤ ساعت گذشته نیز ادامه یافته و یک قربانی به جای گذاشته است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که هزاران شهروند ناراضی عراق، طی ٢٤ ساعت گذشته بار دیگر در خیابان‌های شهرهای جنوب این کشور به راهپیمایی پرداخته و علیه دولت شعار دادند. به گزارش منابع خبری در “نجف”، “دیوانیه” و به ویژه “بغداد” پایتخت عراق، مردم با انجام تظاهرات مسالمت‌آمیز علیه بیکاری، فساد و کمبود خدمات شهری شعار می‌دهند.

بنا بر گزارش‌ها، در جریان تظاهرات روز گذشته جمعه ۲٩ تیر/ ٢٠ ژوئیه در “دیوانیه”، یک تن از تظاهرکنندگان کشته شده است. منابع خبری کُرد، شمار قربانیان را ٢ تن و شمار زخمی ها را ٤۵ نفر اعلام داشته است.

به نوشته روزنامه “العربی‌الجدید” چاپ لندن که خبرهای عراق را پوشش می دهد، وزیر بهداشت عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که تظاهرات در “نجف” و “دیوانیه”، علیه قطع برق و بیکاری بوده است. در این بیانیه از کشته شدن ٢ تن سخن گفته شده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران “ایرنا”، در “بغداد” و استان‌های “ذی قار” و “دیوانیه”، درگیری‌هایی میان برخی از معترضان و نیروهای دولتی رخ داده است.

دفترمطبوعاتی دولت بغداد، روز گذشته (‌‌جمعه ۲٩ تیر/ ٢٠ ژوئیه)، با انتشار بیانیه‌ای برگزاری راهپیمایی‌های اعتراضی را در اغلب استان‌های عراق مورد تأیید قرار داده و برگزارکنندگان آنرا ستوده است. در بیانیه دولت بغداد آمده است که مقامات مسئول همه تلاش خود را برای حفظ جان تظاهرکنندگان بکار خواهند گرفت.

اعتراضات گروه‌های ناراضی در عراق از دو هفته پیش، از استان “بصره” در اعتراض به خاموشی‌های برق، قطعی آب وبیکاری مزمن جوانان این استان آغاز شد که پس از آن به دیگر استان‌های جنوب و مرکز عراق سرایت کرد. تظاهرات علیه دولت حیدرالعبادی در حالی به موضوع روزانه در عراق تبدیل شده است ک با گذشت حدود ٢ ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی در عراق، هنوز نتایج نهایی آن اعلام نشده است زیرا قرار است بخشی از آراء مخدوش، دستی شمارش شود.
به این ترتیب، عمر پارلمان قبلی به پایان رسیده و زمان و چگونگی تشکیل پارلمان جدید و همچنین اعلام اکثریت پارلمانی که باید مسئولیت تشکیل دولت را عهده‌دار گردد روشن نیست.