کنگره آمریکا و دولت دونالد ترامپ رئيس جمهوری آمريكا مجددا به کشورهای اروپایی هشدار دادند

کنگره آمریکا و دولت دونالد ترامپ رئيس جمهوری آمريكا مجددا به کشورهای اروپایی هشدار دادند که در صورت نقض تحریم‌های ایران، واشنگتن به شدت با آنها برخورد خواهد کرد.

به گزارش سایت «فری بیکن» مسئولان آمریکایی از اروپایی ها خواسته‌اند به کلیه روابط اقتصادی و تجاری خود با رژیم ایران پایان دهند.

این سایت به نقل از مقامات ارشد دولت آمریکا گفته كه واشنگتن اقدامات دیپلماتیک خود را برای فشار بر اروپا علیه ایران برای اجرای تحریم‌های شدید در بخش نفت و سیستم بانکی تشدید می‌کند.

اروپایی‌ها در ماه‍‌‌های اخیر با تحریم‌های جدید ایالات متحده مخالفت کرده اند و جلسات متعددی با مقامات ارشد ایرانی برگزار کرده تا بتوانند تاثیر تحریم‌های پیش روی ایالات متحده علیه ایران را کاهش دهند.

دولت ترامپ و متحدانش در کنگره همچنان به تلاش‌های خود برای تضعیف اقتصاد ایران ادامه می‌دهند. این در حالی است که اعتراضات خیابانی علیه رژیم تهران به دلیل افزایش فساد و بدتر شدن شرایط زندگی مردم ادامه دارد و بسیاری از تظاهرکنندگان شعارهای سرنگونی رژیم را سر می‌دهند.

معترضان سیاست رژیم تهران مبنی بر هزینه کردن دارایی کشور برای دخالت خارجی در نقاط مختلف منطقه مانند سوریه و حمایت مداوم از گروه‌های «تروریستی» بین‌المللی شعارهای مختلفی از جمله «نه سوریه نه لبنان جانم فدای ایران» سر دادند.

از سوی دیگر ، تنش‌ها در پی تحریم‌های جدید افزایش یافته و مقامات ایران تهدید به پاسخ نظامی مانند بسته شدن تنگه هرمز و تهدید حمل و نقل دریایی در خلیج کرده که این امر خطر وقوع یک جنگ جدید در منطقه را افزایش داده است است.

اما با این حال، مقامات ارشد ایالات متحده گفتند که دولت ترامپ نسبت به اعمال تحریم‌ها علیه کشورهای اروپایی که تحریم‌های جدید علیه ایران را نقض می کنند، هشدار داده و تاکید کرده که نهادهای مالی بین‌المللی و حتی بانک های بزرگ آمریکا ممکن است در صورت نقض تحریم‌ها مجازات شوند.

ریچارد گرنل، سفیر ایالات متحده در آلمان، به سایت «فری بیکن» گفت: «رژیم ایران همچنان از تروریسم به عنوان یک سلاح در اروپا استفاده می‌کند و ما باید با شناخت برنامه‌های آن هوشیار باشیم و از اجرای آنها جلوگیری کنیم».

گرنل و دیگر دیپلمات‌های ارشد آمریکایی تأیید کرده‌اند که واشنگتن شرکای خود را برای قطع کمک‌های مالی به ایران تشویق می‌کند زیرا رژیم ایران از این کمک‌ها برای تامین مالی فعالیت‌های مخرب خود استفاده می‌کند.

هفته قبل، گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه کنگره ایالات متحده به کشورهای اروپایی نسبت به نقض تحریم‌های اعمال شده علیه ایران که در روز ۶ اوت مجددا اعمال خواهد شد، هشدار دادند.

۱۰ عضو سنا که با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران مخالفند طی نامه‌ای به سفیران بریتانیا، فرانسه و آلمان هشدار دادند که از هر گونه تلاش برای فرار از تحریم‌ها یا تضعیف آنها، «بسیار سختگیر» خواهند بود.

نخستین مجموعه تحریم‌های ایالات متحده که توسط دولت اوباما تحت شرایط توافق هسته‌ای برداشته شده بود، امروز ۴ اوت باید دوباره بازگردانده شود، در حالی که مجموعه دوم این تحریم‌ها که شامل منع صادرات نفت ایران نیز می‌شود در روز ۴ نوامبر مجددا اعمال خواهد شد.

سناتورهای امضا کننده این نامه از جمله منتقدان سرسخت توافق هسته‌ای با ایران بودند، که نام تد کروز از تگزاس، مارکو روبیو از فلوریدا و تام کوتون از آرکانزاس، دیده می‌شود.

آنان تاکید کردند که تحریم‌ها مربوط به قوانین ایالات متحده بوده و دولت قبلی طبق توافق هسته‌ای آنها را تخفیف داده بود اما اکنون با خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی امریکا در ماه مه گذشته از توافق هسته‌ای ایران، به طور کامل باز خواهند گشت.