در راستای تحریم‌های آمریکا، عراق وارادات خودروهای ایرانی را متوقف کرد

در راستای همراهی با تحریم‌های آمریکا علیه ایران و در چارچوب آنچه نخست‌وزیر عراق «پای‌بندی به تحریم‌ها برای حمایت از منافع ملت عراق» خوانده بود، این کشور روند واردات خودروهای ایرانی را متوقف کرد.

فرانس‌پرس به نقل از یک مقام عالی‌رتبه عراقی که نخواست نامش فاش شود، گزارش کرد که این کشور تصمیم گرفته به تحریم‌های آمریکا علیه ایران پای‌بند باشد و در همین راستا واردات خودرو از ایران را متوقف کرد.

این مقام عراقی همچنین فاش کرد، دولت بغداد از آمریکا خواسته واردات قطعات یدکی را از تحریم‌ها مستثنی کند، تا عراق بتواند مواد اولیه کارخانه خودروسازی خود را که 5 هزار نفر در آن کار می‌کنند، تامین کند. این کارخانه تا زمان پاسخ آمریکا به عراق، در حالت تعطیل به سر خواهد برد. این موضوع کارگران این کارخانه را در معرض خطر بیکاری قرار داده است.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق روز سه‌شنبه 7 آگوست 2018 با تاکید بر اینکه تحریم‌ها علیه ایران را صحیح نمی‌داند، گفت که عراق در راستای منافعش با این تحریم‌ها همراهی می‌کند. نخست‌وزیر عراق در یک نشست خبری که از تلویزیون رسمی این کشور پخش شد، گفت: «اگر چه از تحریم‌ها علیه ایران خوشحال نیستیم و با آنها تعامل نمی‌كنيم و آنها را صحیح نمی‌دانیم اما برای حمایت از ملتمان به آنها پایبند خواهیم بود.»

یک تاجر عراقی به نام عباس مخلیف که در زمینه تجهیزات الکترونیکی فعالیت می‌کند، به فرانس‌پرس گفت: «در بسیاری از زمینه‌ها به ایران وابسته هستیم. شرکت‌هایی داریم که قطعات یدکی وارد می‌کنند. فعالیت این شرکت‌ها به شکل کامل متوقف خواهد شد. با توجه به نزدیکی مسافت و تفاوت ارزش پول دو کشور، مواد اولیه ایرانی از هر کشور دیگری ارزان‌تر است.»

این تاجر عراقی گفت که در فصل تابستان 300 هزار کامیون از ایران به عراق کولر حمل کرده‌اند و در هر کامیون بین 160 تا 180 کولر حمل شد.

رئیس اتاق بازرگانی اقلیم کردستان نیز گفت: «ما به تصمیمات حکومت بغداد و حکومت اقلیم کردستان پای‌بندیم. با این حال باید گفت که بین دو کشور معابر غیررسمی نیز وجود دارد و ممکن است از این نقاط قاچاق صورت گیرد.»