هجوم رسانه‌های سپاه به العبادی و اظهار بی‌اطلاعی وزارت خارجه ايران از سفرش به تهران

در حالی که رسانه‌های نزدیک به سپاه، نخست‌وزیر عراق حیدر العبادی را به دلیل پایبندی کشورش به تحریم‌های امریکا علیه ایران مورد هجوم قرار دادند، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نسبت به اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های عراقی مبنی بر سفر العبادی به تهران در طی روزهای آینده اظهار بی‌اطلاعی کرد.

خبرگزاری «ایسنا» در تماس با سخنگوی وزارت امور خارجه صحت و سقم این خبر را جویا شد که بهرام قاسمی در پاسخ، گفته: «من تاکنون در مورد این سفر هیچ گونه اخبار و اطلاع رسمی دریافت نکرده‌ام ».

برخی از رسانه‌های عراقی خبر داده بودند که بنابه دعوت ایران، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق هفته آینده پس از سفر به آنکارا به تهران می‌آید تا درباره تحریم‌های آمریکا علیه این دو کشور گفتگو کند.

این در حالی است که رسانه‌های ایران به حملات خود العبادی ادامه داده و خبرگزاری  «تسنیم» وابسته به سپاه پاسداران در یک گزارش طولانی از مواضع جریانات و احزاب شیعی نزدیک به نظام ایران گفته همه آنها این موضع نخست وزیر عراق را محکوم کرده‌اند.

ایسنا نیز مدعی شده، اظهارات اخیر حیدر العبادی مبنی بر اینکه دولت عراق ،تحریم‌های آمریکا علیه ایران را اعمال خواهد کرد، اعتراض افکار عمومی عراق و گروه‌های سیاسی این کشور و همچنین مردم ایران نسبت به این موضع‌گیری را برانگیخته است.

برخی رسانه‌های نزدیک به دولت ایران مدعی شده‌اند العبادی برای حضور مجدد در پست نخست‌وزیری عراق به دنبال جلب نظر آمریکایی‌ها است و این اظهارات را نیز در همین چارچوب مطرح کرده است.

اما سخنگوی دفتر نخست‌‌وزیر عراق در توضیح موضع العبادی در قبال تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت که این موضع برگرفته از حفظ منافع عمومی عراق بوده و فی‌البداهه و شتاب‌زده نیست بلکه پس از بررسی و برخی محاسبات در زمینه منافع عراق و عراقی‌ها، اتخاذ شده است.

سعد الحدیثی در گفتگو با «شبکه روسیا» الیوم اعلام کرد که دولت عراق نمی‌تواند موضعی اتخاذ کند که هماهنگ با منافع عمومی کشور نباشد.

از سوی ديگر، بانک مرکزی عراق معامله دلاری با بانک‌های ایرانی را برای بانک‌های ترکیه ممنوع اعلام کرده است.

خبرگزاری ایسنا به نقل از «بغداد الیوم» نوشته است، مندز عبدر القادر الشیخی، نایب ‌رئيس بانک مرکزی عراق در نامه‌ای رسمی به تمامی بانک‌های عراقی اعلام کرد که طبق دستور شورای مدیریت بانک مرکزی عدم معامله دلاری با بلانک‌های ایرانی باید تداوم یابد.

او در مورد معامله با یورو با بانک‌های ایرانی نیز گفت، این مسئله به شرایط معامله با بانک مرکزی اروپا و بانک‌های که با یورو معامله می‌کنند بستگی دارد.