روحانی خواستار بازسازی «پل مذاکرات» توسط آمریکا شد

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران، چهارشنبه 15 اوت در جلسه هیات دولت، از آمریکا خواست «پل مذاکره» میان دو طرف را بازسازی کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، روحانی در سخنان خود، مذاکرات میان ایران و آمریکا در دوره پیشی را «خوب» توصیف کرد و گفت: «روند خوبی برای مذاکره در جریان بود، اما آمریکا آن را تخریب کرد».

اشاره روحانی به مذاکرات مستقیمی است که در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما در آمریکا، میان تهران و واشینگتن در جریان بود. در آن دوره، بارها ورزای امور خارجه دو کشور در چارچوب مذاکرات هسته‌ای، با یکدیگر گفت‌وگو کردند. یک بار هم در حاشیه حضور روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، اوباما با او تلفنی گفت‌وگو کرد.

رئیس جمهوری ایران گفت: «آمریکا پل را خراب کرده و آن طرف ایستاده و می‌گوید چگونه باید عبور کنم؟»

او خطاب به مقام‌های آمریکایی اظهار داشت: «اگر می‌خواستید عبور کنید چرا خراب کردید؟ اگر می‌خواستید همدیگر را ببینیم چرا پل را خراب کردید؟ خودشان پل را خراب کرده و آن طرف ایستاده و داد می‌زنند».

اشاره روحانی به پیشنهاد مذاکرات بدون پیش شرط با ایران است که 30 ژوئیه گذشته، از سوی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا مطرح شد. ترامپ در پاسخ به خبرنگاری که پرسیده بود «چگونه می‌توان تنش‌ها با ایران را کاهش داد و آیا آماده هستید با حسن روحانی رویس‌جمهوری ایران دیدار کنید گفت: «با هر کس که باشد دیدار می‌کنم، من به دیدارها و مذکرات به ویژه هنگامی که خطر جنگ وجود داشته باشد ایمان داریم».

ترامپ ادامه داد: او ادامه داد: «البته که حاضرم با آن‌ها دیدار کنم، هروقت آن‌ها بخواهند، نمی‌دانم آن‌ها آماده هستند یا نه. هیچ پیش‌شرطی هم نداریم، هر وقت آن‌ها بخواهند، هم برای آن‌ها خوب است هم برای دنیا».

رئیس جمهوری ایران در این باره گفت: «اگر راست می‌گویید بیایید پل را دو مرتبه درست کنید. پل را که درست کردید خود به خود و به طور طبیعی رفت و آمد درست می‌شود».

بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای (برجام) مهم‌ترین شرط ایران برای مذکره با آمریکا است. به نظر می‌رسد منظور روحانی از «درست کردن پل» همین مساله باشد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا از ابتدا مخالف این توافق بود که در دوره باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین این کشور متعقد شد. از این رو ترامپ ماه مه گذشته خروج یک جانبه آمریکا از این توافق را اعلام کرد.
برپایه این توافق که حاصل مذاکره آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد با تهران بود، در قبال محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این برنامه تعلیق شد.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز روز دوشنبه 13 اوت در اظهاراتی با رد مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی گفت که در مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای (برجام) نیز اشتباه کرده است.

این نخستین بار بود که علی خامنه‌ای از «اشتباه» خود در مذاکرات برجام سخن گفت، هرچند رسانه‌های داخلی اندکی پس از انتشار این سخنان، آن را از سایت‌های خود حذف کردند.