خاطرات رعب‌آور علی ربیعی وزیر شکنجه‌گر که با وضو وارد اتاق بازجویی میشد

علی ربیعی وزیر کار روحانی خاطرات رعب‌آور و عجیبی را در زندگی خود با خونسردی تعریف میکند:  «در آذربایجان تعدادی از اعضای یک گروهک را دستگیر کردیم. باید آن‌ها را برای حضور در دادگاه از راه آستارا به گیلان می‌فرستادیم.

نگهبان و محافظ به اندازه کافی نداشتیم.

همه را در تابوت خوابانیدیم و در تابوت‌ها را میخ زدیم و با کامیون اعزام‌شان کردیم. زمانی که در مقصد در تابوت‌ها را باز کردند همه به علت خفگی مرده بودند!»

پس از اینکه حسن روحانی لیست وزرای کابینه ی خویش را منتشر کرد، با اعتراض گسترده افکار عمومی همراه شد. اصلاح‌طلبان در مقام ماستمالی گفتند که انتخاب بعضی افراد مانند پورمحمدی تحمیلی بوده است.

اما حسن روحانی بلافاصله و در اولین مصاحبه ی مطبوعاتی خود پس از مراسم تحلیف، صراحتا اعلام کرد که برای انتخاب هیچ یک از افراد کابینه ی پیشنهادی خود تحت کوچکترین فشاری نبوده است و تمامی این افراد را خودش و «بر اساس شناخت کامل» از آنها برگزیده است!

بدلیل اینکه روحانی همواره بالاترین مقام امنیتی و اطلاعاتی حکومت را عهده دار بوده است و بعید نیست که شناخت کافی از هر کدام از اعضای کابینه نداشته باشد.

مصطفی پور محمدی عنصر کثیف قتل عام زندانیان سیاسی برای عموم به همت فعالین حقوق بشر شناخته شده است. اکنون نوبت علی ربیعی با نام مستعار عباد میرسد:

علی ربیعی وزیر کار دولت روحانی«عباد،» یکی از چهره های امنیتی فعال و شناخته شده در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی بوده است که همواره بخاطر نقش ویژه ای که در شکنجه و سرکوب مخالفین داشته در مقاطع مختلف و حساس سیاسی نامش بر سر زبانها افتاده ‌است.

او خود را نزدیکترین فرد به محمد خاتمی معرفی می کند و در صحنه ی عمل نیز وی رسما مشاور اجتماعی خاتمی، رییس دبیرخانه شورای عالی امنیت جمهوری اسلامی و همچنین دبیر اجرایی این نهاد امنیتی در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی بوده است.

سوابق اطلاعاتی این بازجو و شکنجه گر، آنقدر مخوف است که علی فلاحیان -وزیر اطلاعات سابق جمهور اسلامی- در کتاب خاطرات خود از ربیعی به عنوان «استاد عملیات روانی» یاد میکند.

بعد ها وقتی در مقطعی دعوا میان لاریجانی و ربیعی بالا می گیرد، لاریجانی صراحتا اعلام می کند که امثال ربیعی مخالفان را به «صلابه کشیده بودند.»

علی ربیعی وزیر کار دولت روحانی در پاسخ به اظهارات لاریجانی از فعالیت های خویش در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با افتخار یاد می کند. او در جایی عنوان می کند که «کارمندان وزارت اطلاعات برای بازجویی معاندین با وضو بر سر کار حاضر می شدند.»

بعد ها وقتی علی ربیعی از کارهای اطلاعاتی کنار گذاشته می شود، حسن روحانی- دبیر وقت شورای عالی امنیت جمهوری اسلامی- او را به دبیرخانه شورای امنیت می برد. در خاطرات فلاحیان می خوانیم:

“علی ایحال وقتی کنارش گذاشتیم آقای حسن روحانی او را برد به دبیرخانه شورای امنیت … بعد از انتخابات، آقای خاتمی می‌خواست او را وزیر کار بگذارد و خیلی روی این مسأله‌اصرار داشت… و در هر حال ربیعی وزیر کار نشد… یکهو گفتند بشود دبیر شورای امنیت… بالاخره با لابی بازیهای پشت پرده (قرار) شد که حالا رسماً دبیر، همین آقای روحانی باشد ولی مسئول اجرایی شورای امنیت عباد شود. البته‌این پست عباد بسیار کلیدی است در امنیت کشور…“

به واسطه ی حسن روحانی و با ورود ربیعی، این چهره ی مخوف امنیتی، به دبیرخانه شورای عالی امنیت جمهوری اسلامی، وی فعالیت های خود را به عنوان رییس اجرایی شورای عالی امنیت در دولت خاتمی از سر می گیرد.

علی ربیعی در یکی از مصاحبه های خود در خصوص نقش دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در دولت های هاشمی و خاتمی می گوید: «آقایان هاشمی و خاتمی شورای عالی امنیت ملی بسیار برجسته ای را می خواستند که آقای روحانی و تیم دبیرخانه، این شورا را ایجاد کرد. شورای عالی امنیت ملی زمان ما، در واقع یک کابینه در سایه بود.»

با بررسی سوابق علی ربیعی (ملقب به عباد) می توان به رابطه ی نزدیک و مشهود هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و حسن روحانی با این شخص پی برد.

گقتنی است همزمان با ترور مخالفان نظام جمهوری اسلامی در داخل و خارج کشور که به ”قتل های زنجیره ای” مشهور شد علی ربیعی معاون وزیر اطلاعات وقت در زمان تصدی ری شهری ودولت رفسنجانی تا سال ۱۳۷۴ بوده است.

کابینه بشدت امنیتی حسن روحانی برای فرار از بحران سرنگونی سرمایه گذاری کرده است.