شرکت ملی راه آهن آلمان پایان فعالیت‌های خود را در ایران اعلام کرد

شرکت ملی راه آهن آلمان (دویچه بان) اعلام کرد که به دلیل تحریم‌های واشینگتن علیه تهران، به فعالیت‌های خود در ایران پایان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی شرکت ملی راه آهن آلمان پنحشنبه 16 اوت در این باره گفت: «شرکت ما دو پروژه در ایران در حال اجرا دارد که یکی از آن‌ها از راه واحد مهندسی دی.بی در حال اجرا بود».

او افزود: «اجرای این دو پروژه را در ماه‌های اوت و سپتامبر به دلیل تغییر سیاست‌های بانکی، متوقف خواهیم کرد. تلاش کردیم در زمان مناسب و به شکل دوستانه، قراردادها را پایان دهیم».

دویچه بان ماه مه 2017، تفاهم‌نامه‌ای با شرکت بن ریل ایران به منظور مشخص کردن امکانات متعلق به واگن‌های قطار و تنظیم آن امضا کرده بود.

اما پروژه‌ای که یک سالو نیم آغاز شده بود، قراردادی مشروتی با شرکت ملی راه آهن ایران برای باز سازی این شرکت است.

ایالات متحده آمریکا صبح سه‌شنبه 7 اوت، اجرای بسته اول از تحریم‌ها علیه ایران که در پی امضای توافق هسته‌ای در سال 2015 لغو شده بود را آغاز کرد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا ماه مه گذشته، خروج کشورش را از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) اعلام کرد.

برپایه این توافق که حاصل مذاکره آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد با تهران بود، در قبال محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور به خاطر این برنامه تعلیق شد.

برپایه بیانیه‌ای که پیشتر وزارت خزانه‎داری آمریکا منتشر کرده، این تحریم‌ها که پیشتر در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما و پیش از توافق هسته‌ای (برجام) اجرا می‌شد، بخش‌های متعددی از جمله دسترسی دولت ایران به دلار، تجارت طلا، خرید و دسترسی به برخی فلزات چون آلومینیوم و فولاد را در بر می‌گیرد.

در این مرحله، بار دیگر تحریم مبادله و خرید و فروش ریال و همچنین خرید یا تسهیلات در رابطه با استقراض دولتی باز خواهد گشت. صنعت خودرو سازی، از دیگر بخش‌هایی است که در این دور تحریم می‌شود.

از زمان اعلام خروج آمریکا از برجام، ده‌ها شرکت اروپایی و خارجی، با بازار ایران خداحافظی کردند