اشپیگل و راشاتودی: براندازی حکومت ایران

مجله آلمانی اشپیگل در سرمقاله خود در باره طرح آمریکا برای براندازی حکومت ایران نوشت: در اوایل نوامبر ترامپ قصد دارد دور دوم تحریم‌های سخت‌تر را اجرا کند. این تحریم‌ها صادرات نفت ایران را غیرممکن می‌کند. کاخ سفید می‌خواهد با این کار خط حیات اقتصاد رژیم ایران را قطع کند.

به گفته ناظران، دولت ترامپ برای خشکاندن همه منابع درآمد رژیم ایران، به ویژه در مورد فروش نفت، تصمیم بسیار قاطع دارد.

از سوی دیگر یک رسانه روسی با اشاره به اقدام جدید آمریکا علیه رژیم ایران نوشت که تشکیل “گروه اقدام ایران” جدیدترین طرح آمریکا برای سرنگونی حکومت ایران است.

“ایگور پانکراتنکو” تحلیلگر مسائل خاورمیانه و از مدیران مرکز برآوردها و پیش بینی های استراتژیک به راشاتودی گفت: به سادگی می توان گفت که “گروه اقدام ایران”، ادامه استراتژی سرنگونی حکومت ایران است.

گزارش صدا وسيمای جمهوری اسلامی: وزیر امور خارجه آمریکا در آستانه سالگرد کودتای 28 مرداد از تشکیل دفتر ”گروه اقدام ایران” در وزارت خارجه آمریکا خبر داد. پمپئو گفت: من لازم است که اعلام کنم که برایان هوک هدایت ”گروه اقدام ایران” را برعهده خواهد داشت. او نماینده ویژه آمریکا در امور ایران خواهد بود. وزیر امور خارجه آمریکا افزود: از زمان تصمیم رئیس جمهور ترامپ برای خروج از توافق اتمی، برایان نقش مهمی در رابطه با تضمین سیاست حداکثر فشار دیپلماتیک و اقتصادی بر ایران ایفا کرد. ما می توانیم بر وی و تیم تحت رهبری وی اعتماد و تکیه کنیم تا تلاش های خود برای مقابله با اقدامات مخرب ایران، حمایت از صداهای مخالف در ایران و هماهنگ کردن اقدامات بین المللی ضد این کشور به کار ببندیم و هدایت کنیم. قابل ذکر است؛ برایان هاوک از سال 2017، به عنوان مدیر برنامه ریزی سیاست و مشاور ارشد سیاسی مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا خدمت می کند. هوک در دوران حکومت جورج جرج دبلیو بوش به عنوان معاون وزیر امور خارجه امور امور بین الملل کار می کرد؛ هوک تجربه کار با جان بولتون را نیز دارد. او به عنوان مشاور ارشد بولتون در زمان نمایندگی او در سازمان ملل در دوران بوش موضوع تحریم‌ها علیه ایران را هدایت می‌کرد.