طالبان اعلام کردند: برای ختم جنگ افغانستان حاضریم با امریکا وارد مذاکره شویم

گروه طالبان به رهبری ملا هیبت الله روز شنبه 18 اوت 2018 با نشر خبرنامه‌ای اعلام کردند که برای ختم جنگ افغانستان حاضر اند با امریکا وارد مذاکرات مستقیم صلح شوند.

براساس خبرنامه‌ طالبان که بمناسب عید قربان منتشر شد، این گروه از دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا خواسته که با آنان مذاکرات صلح انجام دهد.

در این خبرنامه آمده است: «امریکایی‌ها برای فرار از پذیرفتن مسئولیت جنگ، به جای مذاکرات سازنده، راه و طرحی را پیشنهاد کرده که نه معقولیت منطقی دارد و نه هم امکان عملی؛ بلکه خود همان راه و طرح، سبب تداوم گرانی و ناکامی جنگ برای امریکایی‌ها شده‌ است».

طالبان نوشتند: «اکنون هم اگر امریکایی‌ها با قبول واقعیت‌های حقیقی افغانستان، آمادۀ مذاکرات مستقیم با امارت اسلامی می‌شوند، ما این کار را گامی معقول امریکا می‌دانیم».

طالبان گفته‌اند: «امارت اسلامی هنوز هم امریکایی‌ها را به جای زورگویی به تفاهم و تعقل دعوت می دهد و راهی را نشان می‌دهد که توقف و پایان این جنگ طولانی را تضمین می کند. آن یگانه راه، خاتمهء اشغال افغانستان است و بس».

گروه طالبان در خبرنامه خود از آتش‌بس با حکومت افغانستان در ایام عید قربان چیزی نگفته‌اند اما شورای عالی صلح و شورای علما تاکید کردند که باید میان حکومت افغانستان و طالبان در روزهای عید قربان آتش‌بس شود.

کاخ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده است که نشست های مشورتی در مورد آتش‌بس با طالبان آغاز شده بعد از رسیدن به یک فیصله، حکومت موقف‌اش اعلام خواهد کرد.

این در حالی است که حملات طالبان در ولایت‌های مختلف افغانستان شدت گرفته که یک هفته پیش گروه طالبان بالای مرکز شهر غزنی این کشور حمله کردند که در نتیجه بیش از 100 سرباز افغان و 60 غیرنظامی کشته شدند وبیش از 50 میلیون دالر خسارت مالی به شهر غزنی رسید.